Onvolkomen stuitligging: waneer verloskundige besluit dat het niet meer draait?

Discussion in 'Zwangerschap' started by piccolina, Jan 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik ben nu 29 weken en 0 dagen.
    Mijn meisje ligt in (onvolkomen) stuitligging (kontje altijd beneden en beetjes of bij het hoofd of ook beneden). Ik weet 200% zeker dat zij binnen hele zwangerschap nog nooit heeft gedraaid of anders gelegen: het enige wat zij doet is van de kant afwisselen - dus hoofdje links of rechts draaien maar nooit dwars of anders.
    Ik heb ook best wel hoge en punt buik - daardoor kan het zijn dat ze gewoon geen ruimte heeft en nooit heeft gehad om te zwemmen en anders liggen.

Met 28 weken had ik verloskundige controle en die ze eigenlijk dat pas met 36 weken is het deff. dat ze niet meer draait. Maar heb aantal vrouwen gesproken die ook keizersnee hadden ivm stuitligging (bij hun baby ook nooit heeft anders gelegen dan stuit) - die zeiden dat 36 weken onzin is en dat na 30 weken gaan ze je al inplannen of voor het baby proberen te draaien of keizersnee.

Ik maak mij verder absoluut geen zorgen erover: ik zou zelf keizersnee liever willen dan natuurlijke bevalling. Maar wat ik mij afvraag is op welke weken gaan ze dan echt zeggen: okey ze gaan zelf niet meer draaien???

Ik heb 31 week afspraak verloskundige en 32 week groei-echo

2. Within

Within Niet meer actief

Ik heb geen antwoord voor je, maar wel dezelfde situatie. Nu 24 weken en heb hem nog in geen enkele andere houding gezien of gevoeld dan met zn kont naar beneden en beentjes/handjes voor/naast het hoofd.
    Hij kan zelf nog draaien maar ik heb er een hard hoofd in :p

3. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Hier zeiden ze al vrij snel dat de kans dat ze zelf nog zou draaien érg klein was. Met 20 weken al, zelfs. Ik heb dan wel een afwijkende vorm baarmoeder en daardoor was de kans op stuit al erg groot.

Met 34 weken mocht ik een afspraak gaan maken voor de keizersnede. Draaipoging werd zoiezo afgeraden ivm mijn baarmoeder en risico's.
    Ik heb dus eigenlijk altijd geweten dat ze kans op een keizersnede groter was dan op een natuurlijke bevalling dus heb me er lang op in kunnen stellen. Sterker nog, ik was er zo op ingesteld dat ik me rot geschrokken zou zijn als ze in de laatste weken nog normaal was gaan liggen, hahaha! ;)

Dus echt uitsluiten, ja, dat zal pas rond de 36 weken zijn (dat is geloof ik ook de uiterste datum voor een draaipoging), maar dat betekend niet dat je niet al over andere opties (ks plannen ed) kunt nadenken/bespreken.

4. Leona

Leona Fanatiek lid

May 30, 2012
    1,195
    0
    0
    Bij mij hebben ze dat met 32 weken gezegd, althans: toen werd er gesproken over een gewone stuitbevalling of keizersnede en toen hebben wij gezegd: Keizersnede! Nog altijd geen spijt van gehad.
    De datum is toen ook gelijk vast gezet, en over draaien werd niet meer gesproken.

ons dametje lag vanaf 16 weken in stuit, ook billetjes beneden zeg maar, en uiteindelijk de billen ingedaald.

5. mirpat87

mirpat87 Bekend lid

May 2, 2012
    676
    0
    0
    vrachtwagenchauffeur
    waddinxveen
    Hier ook de hele zwangerschap nog niets gevoeld van draaien en ligt dus nu ook nog steeds in stuit.
    Bij mij is pas met ruim 35 weken geprobeerd te draaien en dat deed zon zeeer dat doe ik nooit meer....
    Maar kindje wou ook echt niet draaien en na een kwart ging ie neit verder.
    Nu loop ik bij de gyn int zkh en word t een natuurlijke stuitbevalling.
    Zou zelf nooit eerst kiezen voor keizersnede als t ook zo kan.
    Succes.

6. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

Apr 25, 2012
    1,106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hier enkele weken geleden ook een onvolkomen stuitligging, maar ons mannetjes is nog weer gedraaid, nu ligt hij er helemaal klaar voor!
    Bij mij zeiden ze nog wel dan het toen alle kanten op kon.

7. collo003

collo003 VIP lid

Feb 12, 2009
    7,802
    1
    0
    Oeteldonk
    HIer lag mijn manneke bij 29 weken ook in een onvolkomen stiuit, maar inmiddels al weken goed gedraaid hoor. Ligt nu lekker met zijn bolletje richting uitgang. Versie kan niet altijd trouwens. Bij een onvolkomen stuit zijn de daar voorzichtiger mee en bv ook als de placenta op de voorwand ligt.

8. MLkids

MLkids Niet meer actief

De eerste lag altijd in stuit en is met 29 weken spontaan gedraaid.
    De tweede lag altijd in stuit en is met 34 weken spontaan gedraaid.
    De derde lag altijd in stuit en is met 37 weken spontaan gedraaid.

Deze kleine ligt ook altijd in stuit! Een draaipoging zou ik niet willen, vind dat doodeng! Maar voorlopig maak ik mij nog niet druk.

Ik weet dat ze allemaal altijd in stuit gelegen hebben omdat ik heel veel echo's heb gehad (iedere controle en tussendoor groeiecho's en dopplers).

Ik zou het nog even de tijd geven, besluiten tot een keizersnede kun je nog altijd als je 37 weken bent.

Sommige kindjes draaien spontaan vlak voor of zelfs tijdens de bevalling nog in hoofdligging.

9. 2011anoniem

2011anoniem Actief lid

Jan 29, 2012
    370
    17
    18
    NULL
    NULL
    De baby kan nog echt draaien hoor ik dacht ook van niet en hoopte ook op keizersnede ( baby had nog nooit anders gelegen ook als stuit) tot week 33 ben toen even goed beroerd geweest en voelde alles omdraaien en hij was idd. Gedraaid. Dus het kan nog echt alle kanten op wel spannend!

Groetjes anoniem

10. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik wacht het ook gewoon af hoor, maar was gewoon benieuwd waneer is definitief is. Ik heb gelezen dat het draaien of kan kan liggen dus aan je buikspieren en bekken: als bekken smal zijn heeft kindje gewoon geen ruimte om daar zijn hooft te plaatsen en als je heb punt buik dan heeft je kindje gewoon geen zij-ruimte om te draaien. Ik heb dus echt een soort buik dat van voren en achter zie je dus echt letterlijk niks en als ik rechte buikspier span bij opstaan bijvoorbeeld dan zit het echt eng uit (hele buik komt als een punt te staan).

Maar goed ik wacht dan gewoon 32 weken echo en ik denk dat ze daarna meer kunnen vertellen. Gewoon raar dat bij vrouwen met wie ik het overhad al bij 29-30 weken werd besluiten voor draaipoging of keizersnee. Denk dat het te maken geeft met dat verloskundige daar praten makkelijker over en gen. willen dus geen risico's met wachten ook omdat keizersnede moet wel 2-3 weken van te voren geplant worden in zk dan en stel dat je nog een draaipoging wil ondergaan dan nog + 2 weken...

11. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    We zijn bijna even lang zwanger en onze baby ligt ook al een tijdje in stuit.
    Mijn verloskundige wacht echt tot 36 weken want er zijn genoeg baby's die nog draaien.
    Ik ben wel benieuwd waarom je liever een keizersnee dan een gewone bevalling wil. Ben je al eens bevallen of is dit je eerste kindje?

12. toeter

toeter Fanatiek lid

Dec 1, 2012
    1,313
    1
    0
    hoi,

babytjes kunnen nog draaien zelfs nog net voor de geboorte.
    de eerste is geboren in stuit (had niet altijd in stuit gelegen)
    de tweede is geboren met hoofd en gedraaid met 35 weken
    de derde draaide met 37 weken

kan nog altijd alle kanten op..

groetjes

13. Gespannen

Gespannen Bekend lid

Jul 14, 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Bij de groei wvho met ruim 30 weken lag deze meid in stuit, maar met de 20 weken echo lag ze wel met d'r koppie naar beneden.
    Ik voel haar echt nog alle kanten, zelfs overdwars, draaien.
    Maar met ruim 36 weken hebben we voor de zekerheid nog een liggingsecho.
    Maar goed hier 4e kind en veel buik + nette hoeveelheid vruchtwater, dus mochten ze een draaipoging willen doen kan het vast dan wel.
    Ik denk zelf dat ik liever van zo'n draaipoging afzie en eventueel voor acupuntuur zou gaan.

14. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Bij mijn dochter heeft verloskundige gewacht tot 36 wkn, toen moest terug komen op controle en werd voor laatste keer gekeken met echo en dan zou ik dezelfde week nog bij gyn op poli komen.
    Met 34 wkn had verloskundige gezegd dat ik nog steeds 50% kans had dat ze spontaan zou draaien voor de volgende controle.

De nacht voor die controle was een een nacht 'from hell', heb me heel slecht gevoeld, alles voelde verkeerd in mijn buik, heel akelig. verloskundige denkt dat ze toen gedraaid is. De dag erna lag ze voor het eerst met haar hoofdje naar beneden en is dus keurig thuis geboren in hoofdligging.

Ik geloof dat met 28 wkn meer dan 25% van de kindjes nog in stuit liggen, bij 36 wkn is dat nog maar 3-4%, dus het meerendeel draait echt nog voor die tijd!

15. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Mijn dochtertje heeft deze zwangerschap ook altijd in stuit gelegen tot week 32. Toen een keer goed gedraaid en een paar dagen later weer terug in stuit.
    En met 36 weken weer terug gedraaid naar hoofdligging. :)
    Mijn verloskundige heeft mij altijd verteld dat ze idd tot 35-36 weken de ruimte hebben om te draaien dus vlgs mij hoeft die beslissing voor jou voorlopig nog niet gemaakt te worden!

Succes, ik hoop voor je dat ze nog draait!

16. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Een van de tweeling lag in stuit (de bovenste) en die is ergens tussen 36 en 37 weken nig vanzelf gedraaid. Uiteindelijk zijn ze met 40+1 geboren.

17. tuc

tuc Niet meer actief

hier zouden ze vanaf 36 weken pas gaan denken/overleggen over hoe verder.

18. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Mijn oudste lag áltijd in dwars. Met 37 weken ging hij een beetje normaal doen en goed liggen..

19. Charlie

Charlie Actief lid

Dec 7, 2012
    454
    1
    16
    Mijn dochter lag ook in een stuit. Met 36 weken ben ik overgedragen aan de gyn. en heeft hij geprobeerd mijn dochter te draaien. Dit was inderdaad wel wat gevoelig. Helaas is het niet gelukt. We hebben toen een keizersnee gepland toen ik 39w en 4d zwanger was.

Met 29 weken al een ks plannen vind ik bijzonder vroeg, de baby kan zich daarna nog steeds omdraaien.

20. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hier heeft de kleine ook altijd met het hoofdje boven gelegen of overdwars en is opeens met 33 weken gedraaid en ook al een beetje ingedaald. Volgens de gyn kan ze nu niet meer terug draaien in stuit. Je bent nog erg vroeg, het kan echt nog alle kanten op!

Share This Page