softmarker hartje gezien

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door els1, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    Beste verloskundige,

Ik ben een zwangere vrouw van 41 jaar. Heb de combinatietest gedaan en daar kwam uit een kans van 1:640, wat voor mijn leeftijd heel goed schijnt te zijn. Mensen adviseerde om mij heen (tevens de verloskundige) om geen vruchtwaterpunctie te laten doen. Bij een echo die ik zelf wilde van 16 weken constateerde de echoscopiste een softmarker in het hartje (echodense focus in de linker ventrikel)...ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat het steeds vaker voorkomt. Toch maak ik me enorm veel zorgen, het laat me niet los, ben inmiddels 33 weken zwanger, en kijk veel op het internet, lees veel rapporten hierover, maar het ene rapport zegt dit en het andere weer dat...lees wel vaak dat de kans op een kindje met down toeneemt ivm de leeftijd van de vrouw, als ze zoiets vinden. er zijn geen andere markers gevonden..Maar mijn gynaecoloog zei bij de 20-weken echo dat ze niet kunnen zien of het kind down heeft. Ik vind het jammer dat ik nu te laat ben voor andere testen, achteraf had ik het beter wel kunnen doen. Ik heb helemaal niet kunnen genieten van deze zwangerschap, het voortraject was ook al zwaar (IVF)...heb wel (voor mezelf) nog een aantal extra echo's laten maken. Maar daar is niet op te zien hoe het kindje is. Mijn vraag is eigenlijk, blijft mijn kans op 1:640 of is die nu hoger?
    Bedankt alvast,

Groetjes Els

2. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    zijn er helemaal geen vrouwen die ook dit hebben gehad, een softmarker (echodense focus hart)???

3. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

We zien regelmatig deze softmarker bij de echo en dan hebben de kindjes geen syndroom van down.
    1 softmarker is geen reden voor vervolg onderzoek.

Jou kans blijft 1 op 640

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina