Polyhydramnion

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Lucifer30, Mar 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lucifer30

Lucifer30 Actief lid

Sep 15, 2015
    173
    0
    0
    2 weken geleden heb ik een groei-echo gehad vanwege de IRIS-studie waar ik aan meewerk. De echoscopiste constateerde toen een grote baby en erg veel vruchtwater, maar nog niet tèveel. Ze wilde me wel vandaag weer terugzien. Bij de echo van vandaag bleek dat de baby gewoon netjes gegroeid is en hij netjes binnen de lijntjes groeit (wel aan de grotere kant maar nog niet tè groot) maar dat de hoeveelheid vruchtwater inmiddels buiten de norm schiet. Een suikertest heb ik vorige week al gehad; uitslag was prima. Nu maak ik me toch wel echt zorgen. Bij de GUO hebben ze niets ontdekt wat niet oke zou zijn, en nu ook is zijn blaasje steeds netjes gevuld en hij drinkt en plast goed. Morgen moet ik direct naar de gynaecoloog ipv de verloskundige.

Iemand ervaring mee? Ik heb gegoogled (stommmm... Had ik natuurlijk beter niet kunnen doen) en schrik toch wel heel erg van de dingen die ik lees. De verloskundige belt me vanavond nog even op om eea te overleggen, maar ik merk dat het me veel spanning brengt.. Help :(

(En natuurlijk weet ik ook wel dat jullie helemaal niets voor me kunnen doen, maar van me af schrijven is al heel prettig)

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    bij mij kwamen ze er op het laatste pas achter, ik had 6 liter vruchtwater, veel te veel dus.

achteraf kwam dit door een midden rif breuk van ons zoontje waardoor extra vruchtwater aangemaakt word omdat hij niet goed kon slikken.

en ik had zwangerschaps suiker.

de gyn zei dat als ze dit eerder gezien had zij zeker 3 liter af zou nemen dmv vruchtwater punctie omdat het de bloedomloop van de placenta ofzoiets kan belemmeren, ik snap je zorgen dus heel goed,

in het gesprek morgen met de gyn zou ik je zorgen neer leggen en aanhoren wat ze kan doen, als zij het niet nodig acht dat er vruchtwater verwijderd word zou ik proberen te vertrouwen op zijn of haar oordelingsvermogen maar wel regelmatig onder controle willen blijven voor de zekerheid.

3. Lucifer30

Lucifer30 Actief lid

Sep 15, 2015
    173
    0
    0
    Dat ga ik zeker doen morgen, bedankt voor de tip!
    Had jouw zoontje bij de controles wel steeds een mooi gevuld blaasje of niet? De echoscopiste zei dat als er iets met zijn slokdarm of blaas of niet goed kunnen slikken zou zijn, dat dan zijn blaasje ook niet zo mooi gevuld zou zijn. Al vraag ik me af in hoeverre zij dit kan beoordelen (medisch gezien)..

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Daar heb ik eigenlijk nooit naar gevraagd, bij de controle van 35 weken zei ze alleen dat ik echt veel te veel vruchtwater had, met 37 weken zou ik sowieso al ingeleid worden dus durfde ze
    Me nog wel te laten lopen, ivm cholestase moest ik elke drie dagen bloed prikken en om de dag een ctg dus ze zou het wel vertrouwen, als ik wel uit zou moeten lopen had ze 3 liter weg willen halen,

Ons zoontje heeft niet kunnen omdat zijn longen niet ontwikkeld waren deze hebben in de verdrukking gezeten door zijn organen die in de borstkas zijn gaan groeien, ik verwacht zelf dus dat zijn blaas bijna niet gevuld zou kunnen zijn.

5. Lucifer30

Lucifer30 Actief lid

Sep 15, 2015
    173
    0
    0
    Tjee dat is heftig zeg.. Hadden ze dat bij de GUO wel al gezien?

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

Nee ik heb regelmatig echo's gehad ( elke twee weken) veel vruchtwater werd wel gezien maar ze hebben nooit gedacht laten we dat eens meten tot de 35 weken.

Ik heb zelfs echo's gehad en Nijmegen en daar is het gemist terwijl het middenrif met 9 weken ontwikkeld word.

Hij heeft het na de geboorte daarom ook bijna niet overleefd hij had in Nijmegen geboren moeten worden met een stel artsen paraat Maarja dat ligt ondertussen bijna 6 maand achter ons, hij leeft en het gaat na omstandigheden heel goed met hem.

Wel erg teleurgesteld in wat ze bij mijn laatste allemaal gemist hebben

7. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Heb ik 3 keer gehad. En drie keer zonder aanwijsbare reden..

8. Lucifer30

Lucifer30 Actief lid

Sep 15, 2015
    173
    0
    0
    Wow Fleur was je niet ontzettend bang? Ik merk dat ik nu niet meer zo onbezorgd ben als dat ik eindelijk sinds de afgelopen 3 maanden was. Steeds dat 'knaagje'.. Wat als..
    Groeiden jouw kindjes ook gewoon binnen de lijntjes? Hebben ze aanvullende onderzoeken gedaan? Sorry voor het vragenvuur hoor, ik ben zo zenuwachtig..

9. Lucifer30

Lucifer30 Actief lid

Sep 15, 2015
    173
    0
    0
    Sjonge dat is een heftige tijd geweest zeg. Hoe gaat het nu met je zoontje?

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Het gaat nu wel redelijk goed, hij heeft een zware operatie gehad om alle organen op hun plek te zetten en het middenrif hebben gedicht

Hij heeft onderontwikkelde longen en snel ziek en longontsteking veel moe en misselijk en spugen, maar het gaat opZich heel goed

Overigens groeide hij niet echt binnen de lijnen, hij werd geboren bij 36.1 en woog ( wel met beamdeming apparatuur die omhoog gehouden werd) 3733 gram, echt een flinke beer haha

11. Lucifer30

Lucifer30 Actief lid

Sep 15, 2015
    173
    0
    0
    Zo dat is een flinkerdje idd haha! Wat fijn dat het op zich goed gaat. Dapper kereltje hoor!
    Onze zoon werd nu geschat op 1800 gram bij bijna 31 weken. Volgens de vk is dat gewoon netjes, niets geks. Mijn dochter werd overigens geboren bij 41+5 met een gewicht van 2955 gram, veel te klein. Het zijn wel 2 uitersten.. Hihi

12. Vlindermama2014

Vlindermama2014 Bekend lid

Oct 3, 2014
    624
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier een ervaringsdeskundige.
    20 weken echo alles goed.
    Na 4 weken teveel vruchtwater, blaas en maagvulling was er toen niet, iedere week een echo, soms een beetje gevuld soms niet, toen naar Maastricht en het bleef spannend tot aan de bevalling.
    Het is een gezond knulletje met alles erop en eraan en alles werkt zoals normaal.
    Ik snap je spanning en die blijft helaas tot je bevalling.
    Sterkte.
    Het hoeft echt niks te zien, meestal niet.

Je mag me altijd een pb sturen.

13. Lilian2016

Lilian2016 Actief lid

Mar 15, 2016
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb ik bij me dochter gehad Zonder aanwijsbare reden!
    Ze was gezond wel risico op vroeggeboorte en extra echo's kreeg ik!
    Kwam elke week op poli zelfs op ctg! Meisje met 38 weken gehaald en gezonde meid! Wel vrij fors voor duur zwangerschap!

Tweede zwangerschap nu weer! Werd geconstateerd met 27 weken!
    Eind maart termijn echo en dan zien gezien me situatie kon ik geen glucose test doen maar als t dan nog zo is dan gaan ze wat Andes bedenken! Me jongen loopt 5 dagen voor op groei momenteel
    Vind het allemaal ook spannend krijg geplande keizersnede maar willen ook ff wachten met datum gezien de situatie

14. Lilian2016

Lilian2016 Actief lid

Mar 15, 2016
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Btw bij me eerste zwangerschap had ik een baarmoeder voor een tweeling en heb veel bloed verloren. Me baarmoeder wilde niet krimpen!
    Maar ik was in goede handen jn ziekenhuis !! Ik neem aan jij ook

15. Lucifer30

Lucifer30 Actief lid

Sep 15, 2015
    173
    0
    0
    Tja in het ziekenhuis waar ik moet zijn heb ik al niet veel vertrouwen, wegens mijn eerdere bevalling en een aantal andere operaties en ervaringen. Nu ook weer; ik werd doorgestuurd voor een GUO bij een gynaecoloog vandaag. Helaas was er weer iets misgegaan en werd ik nu gezien door een eerstelijns verloskundige en werd er precies hetzelfde gedaan als gisteren; een groeiecho. De vragen die wij hadden kon ze onvoldoende beantwoorden. Ik moet donderdag weer terug voor alsnog een GUO want daarvoor was ik nu niet bij de juiste persoon. Kortom, ben nog geen steek verder en weer 2 dagen in spanning. Ik moet voorlopig elke 2 weken gezien worden, maar over een week of 5 zal dat overgaan in elke week gezien mijn termijn. Al met al hoop ik op iets meer duidelijkheid overmorgen (dan wel bij een gynaecoloog), ik hoop dat zij mijn vragen wèl kan beantwoorden ipv deze eerstelijns, heel vrolijk word ik er niet van :(

16. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Hier helaas niet zo'n goede ervaring, bij ons bleek pas toen de vliezen braken dat er sprake was van polyhydramnion. Onze dochter bleek geen slik en zuigreflex te hebben en na enkele weken ziekenhuis bleek dat ze meerdere hersenafwijkingen heeft. Inmiddels is ze 4 jaar en meervoudig gehandicapt. Dit is natuurlijk wel een extreme. De kans is veel groter dat er niets aan de hand is, sterkte met de onzekerheid. Kan me voorstellen dat je erover blijft malen.

17. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Nee ik was niet bang. De eerste kwam 3 maanden te vroeg dus die angst stond meer op de voorgrond bij de tweede. en bij de derde was ik eigenlijk heel rustig, omdat het bij de tweede goed was gegaan.
    Ik heb bij de tweede en derde extra guo gehad en elke week echo's. de ene week voor het water en de andere week een groeiecho. Bij de tweede was ik erg benauwd door de grote buik. Ik mocht toen een soort vruchtwaterpunctie waarbij ze wat vruchtwater zouden weghalen. Ik wilde dit niet, en het was op dat moment geen medische noodzaak. Op het moment dat mijn weeen weer vroegtijdig zouden komen zouden ze dit wel doen.
    De teveel aan vruchtwater nam aan het einde van de zwangerschap wel wat af. Mijn kindjes liepen wel voor op de groei en vooral mijn zoon. die liep op een gegeven moment 6 weken vooruit. Maar vanaf 34 weken groeide hij niet zo erg veel meer en normaliseerde alles zich. Heel vreemd maar ze hadden geen verklaring.
    Ik had geen wat als omdat alles goed werd gecontroleerd.
    Geeft niks hoor je vragenvuur!

18. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Ohja ben ook nog gecontroleerd op suikerziekte. maar dat had ik ook niet.

19. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Ik had 5,5 liter vruchtwater. Doorgestuurd naar gyn, maar die vond het allemaal wel prima, dus mocht weer terug naar de vk. Heb wel een suikertest moeten doen, maar daar kwam niets uit.
    Veel stress van gehad, want er was geen verklaring voor, maar iedere keer werd wel verteld dat het te veel was. Heel vervelend. Uiteindelijk zijn met 35+4 de vliezen gebroken en is mijn zoontje geboren met 36+2. Alles is goed met hem :)

20. DSM

DSM Bekend lid

May 17, 2013
    730
    2
    18
    #20 DSM, Mar 23, 2016
    Last edited: Mar 23, 2016
    Hier is in de 32ste week ook polyhydramnion vast gesteld.
    Suikertest opnieuw gedaan doch wederom negatief. Uitgebreide hartscan door de kindercardioloog volledig perfect bevonden en in eerste instantie door de neuroloog wel gezien dat 1 van de niertjes lichtjes verplaatst was maar wel naar behoren functioneert.
    Uiteindelijk een MRI (NMR) moeten maken waaruit ook een kleine middenrifbreuk of hernia diafragma is gebleken.
    Nu tappen ze het teveel aan water af indien het echt niet anders meer kan (vrijdag of maandag voor de 2de maal) en krijg ik ook nog longrijping daar ze aan 1 zijde maar een halve long ontwikkeld heeft doordat er darmen in de plaats liggen.

Na haar geboorte wordt ze onmiddellijk aan de beademing gelegd en dan net als bij Hippo's zoon volgt de operatie wanneer ze stabiel is.
    Om haar zoveel mogelijk kansen te geven gaat we de ZS zo lang mogelijk rekken (max 40w) en een geplande KS zodoende dat het team van neorato gewoon gereed staat om haar onmiddellijk de beste zorgen te geven die ze maar kan hebben.

Share This Page