Hoi dames. Vandaag is bij mij polyhydramnion vastgesteld. Oftewel een teveel aan vruchtwater. Is iemand hier bekend mee?
dat is te veel vruchtwater idd. Maar geen idee hoeveel? ik had iig 3x meer vruchtwater dan normaal (met aanwijsbare oorzaak, diabetes). Het enige waar ik last van had was dus een grotere buik en dat mijn kind van 3kilo toen nog koppeltje kon duikelen in week35. uiteindelijk was hij niet (meer) ingedaald en heb ik een langere persfase gehad (1u45min)
Ik had ook te veel vruchtwater, dit bleek bijna 6 liter te zijn, het werd gegooid op de zwangerschaps diabetes die ik had, wat natuurlijk heel goed zou kunnen en zeker ook bijgedragen zal hebben, maar het bleek bij geboorte c h d te hebben dus hij heeft ook nooit vruchtwater kunnen drinken en uitplassen en dat bleek de hoofdreden van het te veel aan vruchtwater bij mij.
bij mijn 2e zwangerschap ( 1e kindje) was hier ook sprake van. Gelukkig zonder oorzaak. Heel vaak is dit zonder oorzaak (idiopatisch) maar bij mij hebben ze toen wel verder onderzoek gedaan in een academisch ziekenhuis of er evt sprake was van een slokdarmafwijking.
Ik heb dit bij mijn de zwangerschap van onze oudste dochter gehad, bij haar kwam het doordat ze geen slik- en zuigreflex had waarschijnlijk door zuurstof tekort in de baarmoeder. Dit is echter uitzonderlijk, veel vaker is er geen aanwijsbare oorzaak.
Ik heb dit bij mijn tweede zwangerschap ook gehad. Bij de tweede was toen zelfs sprake van vruchtwater "aftappen". Allerlei onderzoeken gedaan naar mij en mijn zoon maar de oorzaak niet gevonden. MIjn zoon was een enorme huil baby en zeer gespannen. Later wanneer hij niet begon met praten zijn we erachter gekomen dat hij cerebrale parese, verbale dyspraxie en arnold chiari malformatie heeft. En zijn puzzel is nog niet af...cognitief loopt hij voor maar motorisch en op spraakgebied heeft hij behoorlijke problemen. Achteraf gezien denk ik dat het vruchtwater daarmee in verband stond. Bij behoorlijk wat aandoeningen is teveel vruchtwater tijdens de zwangerschap een symptoom. Ze kunnen gewoon weg niet alles zien met prenatale onderzoeken. MIjn eerste dochter had ik ook extreem veel vruchtwater. Zij blijkt nu een deletie te hebben op chromosoom 15 waar ze verder geen last van heeft. Ze is drager van iets.