Goedemiddag dames, Ik open deze topic omdat ik graag wil weten of er hier dames zijn waarbij er teveel vruchtwater is gemeten en of ze hier een oorzaak voor hebben kunnen vinden of er iets aan hebben kunnen doen en wat dat was dat er gedaan werd. 3 weken geleden had ik de eerste groei echo en er kwam uit dat er sprake is van polyhydramnion dus op advies van de gynaecoloog had ik weer de OGTT gedaan en deze was goed, net zoals de eerste. Dus er werd gedacht dat het misschien een moment opname geweest kon zijn waardoor het bleek dat er teveel vruchtwater is.. nou had ik vandaag weer een groei echo en er is dus idd sprake van polyhydramnion maar met een goed gevuld maagje en goede kindsbewegingen.. Ik heb dan morgen wel een afspraak met de gynaecoloog om dit te bespreken maar zoals hierboven geschreven, zou in graag ervaringen willen lezen van andere dames die dit dan ook gehad hebben of op dit moment hebben. Fijne middag dames!
Ik heb het ook gehad afgelopen zwangerschap. Ook een OGTT moeten doen met 32 weken nog, kwam niks uit. Zoontje was zelfs te klein, maar deed het verder goed. Ik ben toen wekelijks opgevolgd door de gynaecoloog met groeiecho’s en dopplermetingen en de zorg werd overgenomen van de verloskundige. Er is geen oorzaak gevonden voor het te veel aan vruchtwater. Mijn zoontje had gewoon een heerlijk zwembad
Goeiemorgen meid bedankt voor je reactie! Ooohhh wat heerlijk, hahahahha.. is wel fijn dat er geen oorzaak gevonden werd! Ik liep al bij de gynaecoloog en ik had gisteren afspraak om de echo te bespreken. Zij wilt dat ik een GUO 2 laat maken om beter naar de slokdarm, de nieren en de blaas van de kleine te kijken, want met teveel vruchtwater kan het zijn dat de baby niet goed drinkt of niet goed plast.. Dus wilt zij alle mogelijke oorzaken uitsluiten. En mocht het nou wel zijn dat er geen oorzaak gevonden wordt wilt ze me idd toch voor de laatste weekjes goed in de gaten houden, want het kan zijn dat de vliezen vanzelf eerder breken of dat het de bevalling een spoed situatie wordt dus dat ze dan liever zelf eerder mij eerder in gaan leiden. Waren bij jou je vliezen vanzelf eerder gebroken? Of was de bevalling ingeleid? En waren er complicaties bij de bevalling, van dat bijvoorbeeld iets anders eerder uit kwam dan het hoofdje??
Klopt inderdaad dat er een kans is dat de kleine eerder, of zelfs vroeggeboorte, komt dan de uitgerekende datum bij polyhydramnion. Ik ben overgenomen door de gynaecoloog vanaf 36 weken wegens dus te veel vruchtwater en dat zoontje kleiner dan p10 was. Bij 38 weken is besloten dat de baby sowieso voor 40 weken moest komen, dus ben met 39 weken ingeleid. De bevalling zelf ging super goed en snel, echter de nageboorte is geëindigd in een ernstige fluxus, met een rondje spoed OK, waarbij ik in totaal 3 liter bloed ben verloren. Ik geloof alleen wel dat dit losstaat van het te veel aan vruchtwater. In ieder geval goed dat al het mogelijk nagekeken wordt bij je baby! Hopelijk kan alles uitgesloten worden en heeft de baby ook gewoon een heerlijk zwembad haha.
Heel fijn dat de bevalling zelf goed verliep, maar idd heel naar van de fluxus en dat je zoveel bloed verloren was!! Maar goed dat jij en je zoontje het goed maken. Ik zie dat dit afgelopen maand gebeurt was.. Ja ik hoop ook dat er niks ernstigs gevonden wordt en dat hij tenminste lekker in m'n buikje blijft tot rond de 38 weken zo.. Bedankt nog voor het delen van je ervaring!!
Hier veel vruchtwater en grote baby gehad. Ook suikertest en guo, niets gevonden. Ik werd bijna een beetje bang gemaakt voor vroeggeboorte, maar uiteindelijk overtijd gelopen en zelfs nog ingeleid.
Wow! Moet je nagaan! Ja ik was na de eerste groei echo waarbij ze teveel vruchtwater hadden gezien ook best bang voor vroeggeboorte!! Ik was namelijk 30 weken en een paar dagen. Maar ben nu bijna 35 weken dus een hele stuk beter daar over en hoe dichterbij de 37 weken hoe meer gerustgesteld ik me voel dat baby niet prematuur komt! Wat nog wel door mijn gedachten rond spookt is wat als er bij de GUO wel iets gevonden wordt?! Maar we zullen positief blijven en er, tot het tegendeel is bewezen, vanuit gaan dat alles goed gaat met de baby. Met 13 en 20 weken hadden we GUO indicatie 1 door mijn medicijngebruik en ik denk dat als er iets is/was met slokdarm, nieren of blaas dat ze dat toen ook gezien zouden hebben toch ?!
Ik wist toen der tijd niet dat veel vruchtwater een indicatie kon zijn voor iets bij de baby. Gelukkig maar, anders had ik me vast ook zorgen gemaakt. Lijkt me inderdaad, met zoveel echo's, dat ze wel al iets gezien hadden als iets mis is. Dus ik denk dat ze het gewoon nog eens extra controleren. Succes met de laatste loodjes!
Ja teveel vruchtwater kan aanwijzen dat baby niet genoeg drinkt of dat er iets met de nieren of blaas kan zijn waardoor baby te veel plast. Bedankt en ook bedankt voor het delen van jou ervaring!!
Ik heb 3 voldragen zwangerschappen gehad, allen een mega buik, grote placenta en veel vruchtwater. Bij alle 3 ook ruim over tijd gelopen, totaal geen sprake van vroeggeboorte dus. Kinderen waren 4000 gram, 4700 gram en 4300 gram. Ze hadden het gewoon heel goed in de buik. Alle keren een suikertest en niks aan de hand. Nu zwanger van de vierde en wederom veel vruchtwater. Suikertest liet uiteraard niks zien en het zal vast weer geen kleine baby worden.. Het is goed dat ze het even nakijken, maar meestal is er gewoon niks aan de hand hoor! Zeker als je eerdere echo’s zo mooi waren zou ik proberen me er geen zorgen over te maken. Succes met de laatste loodjes!
Dankjewel meid voor het delen van je ervaring! Ik sta er steeds wat meer positief in.. We blijven positief! Dankjewel
Ik hoop dat je over een paar weken gewoon een mooi, gezond kindje mag krijgen! En dat het vele vruchtwater gewoon bij jou hoort, net als bij mij
Goeiemorgen dames, Gisteren hadden wij de GUO en alles gaat God zijdank goed met the Little Nugget ❤ Geen verklaring voor de Polyhydramnion, dus hij heeft gewoon lekker een zwembadje.. de bespreking met de gyn heb ik morgen, maar de echoscopiste heeft in principe ook al alles uitgelegd tijdens het nemen van de echo, dat vond ik wel heel fijn!! Hij wordt al wel geschat op 3k maar dat is niet zo slecht..