Ha dames, Ik heb altijd al wel een irritante menstruatie gehad. Veel last van hormonen, pijnlijke borsten, buik en rugkrampen. Maar de laatste tijd lijkt het wel of de klachten zijn geëxplodeerd. (ben nu 37) Vanaf ongeveer een week voordat ik ongesteld moet worden begin ik op te blazen, hou vocht vast (ben nu 1,5 kilo zwaarder dan vorige week), heb veel rug en buikpijn en last but not least: ik verander psyschisch in een ander persoon. Ik voel echt de woede door me razen om helemaal niks. Moet huilen om helemaal niks en herken mezelf echt niet terug. Ik voel me een beetje als tijdens mijn IVF. Maar toen wist ik tenminste dat de hormonen toegediend waren en dat het weer over zou gaan als ik er mee zou stoppen. Maar nu voel ik me zo langzamerhand een slachtoffer worden van mijn eigen (natuurlijke) cyclus. Herkennen jullie dit? Weet iemand dé tip? Ik heb uiteraard zelf al gegoogled en ik schijn misschien toch weer aan de teunisbloemolie te moeten (vroeger gebruikt, maar geen fan van) en ik probeer zo weinig mogelijk suiker te eten en geen koffie of zwarte thee meer te drinken. Maar misschien weten jullie nog wel iets. Bedankt vast!
Er is tegenwoordig veel info over het in balans brengen van je hormonen. Dat is een samenspel van bepaalde voeding, beweging, ontspanning, stressreductie, en elimineren van gifstoffen in voedsel en verzorging. Misschien iemand zoeken om je hierbij te helpen?
Vooral herkenning, geen tips. Het is bij mij begonnen na de bevalling en werd nog erger toen ik weer aan de pil ging dus daar weer mee gestopt. Hier ook al een jaar bezig met de overgang naar de overgang en het leek de goeie kant op te gaan maar ineens was die menstruatie weer daar met alles erop en eraan :x
Ik herken het ook, ben 43 en het wordt steeds erger. Er komen gewoon geen hele weken meer voor in een maand dat ik me normaal voel of geen vocht vasthoud. Ik kom ook sowieso heel makkelijk aan nu en steeds zin in lekker eten. Dus ik weet dat de hormoonhuishouding uit balans is en dat het komt omdat ik te veel zoet heb gegeten. Het is een kwestie van de hormonen weer in balans brengen denk ik, veel drinken, geen koffie, geen zuivel, veel groentes en fruit, noten, zaden etc. minder koolhydraten. Dat is het enige wat helpt bij mij maar niet altijd lang vol te houden. Toch ben ik vandaag weer begonnen met gezond eten. Ik heb dat eerder een maand of drie gedaan en viel lekker af maar hield ook geen vocht meer vast 2 x per maand. Dat verdwijnt gewoon dan. Geen suiker zorgt er ook voor dat ik me rustiger voel, niet zo opgefokt etc. helderder in mijn hoofd. Teunisbloemolie is ook altijd een goede en het schijnt dat magnesium te kort ook vaak voorkomt. Je hebt het nodig om de hormonen in balans te houden. Ik slik nu magnesium, neem ook omega 3 en een normale multi. Veel succes! Misschien kan je ook eens lezen op de site van de hormoonfactor.nl....of via facebook hun info volgen. Altijd best interessant.
@Uuz: klinkt ergens heel aanlokkelijk, maar wat me tegenhoudt is dat ook dat weer chemische rotzooi is. Denk dat je lijf over het geheel genomen gelukkiger is zonder het slikken van de pil. Hoewel ik nu ook niet kan zeggen dat mijn lijf happy is... @Carino: dank voor je advies. Dat is inderdaad de reden dat ik probeer suikervrij te eten en weinig tot geen cafeïne te drinken. Wijn laat ik overigens niet staan. Ik bedoel: mijn lijf is niet happy, het heeft weinig zin om ook nog mijn geest ongelukkig te maken Ik denk er wel over om een homeopaat te bezoeken onder het mom: baat het niet, schaadt het ook niet. @Mmarianne: Ik ben volgens mij nog ver weg van de overgang! En mijn cyclus is nog zo regelmatig dat het bijna eng is. (zelfs na 9 miskramen) Weet nu al dat komende maand de eerste 4 dagen van mijn 8 dagen vakantie naar de klote zijn omdat ik in het vliegtuig op weg naar Spanje ongesteld ga worden. @Charlie007: wauw, 43 en het wordt steeds erger... Dat is echt een verschrikkelijk vooruitzicht Als ik zo de komende 6 jaar door moet dan word zowel ik als mijn omgeving niet gelukkig... Heb vorig jaar een tijdje koolhydraatarm/loos gegeten en daar voelde ik me nu je het zegt erg goed bij. heb dat alleen nooit gelinkt aan dat mijn hormoonhuishouding daar ook op reageerde. Verder slik ik al magnesium, vit d en omega (alle 3 van solgar) @Islah: ik geloof niet dat ik iets met soja eet. Alleen soms van die boontjes bij de japanner. Maar dat is misschien 3x per jaar.
Ik heb het ook zo extreem en kan ook nog eens niet tegen de pil. Hier was de oplossing een spiraaltje! Nu nergens last meer van
Ok, dat is dan goed. Maar het is wel zo dat er in meer dingen dan we denken tegenwoordig soja zit... Denk aan bepaalde koeken (banketbakkersspijs wordt met o.a sojaboon gemaakt), veel broodsoorten, ketjap uiteraard e.d. en dan zitten er in veel producten nog 'sporen van' (en dan ben ik vast nog veel vergeten). Maargoed, het zijn natuurlijk vaak wel de ongezondere dingen waar het in zit (soja is goedkope vulstof) dus als je gewoon gezond en vers eet dan zal je er inderdaad niet zoveel van binnenkrijgen. Veel sterkte, lijkt me erg rot...
Uithongeren, koolhydraten mijden, nooit wijn drinken en saai leven zal ik echt nooit aanraden Als je drinkt (is ook te lekker) , dan het liefst rode wijn. Eet vooral heel veel groente, liefst bij elke maaltijd. Veel avocado ook. Maak voor jezelf gewoon vaak een lekker bord fruit. Ik vind een bord vol aardbeien, bessen, ananas, frambozen echt een traktatie. Watermeloen is ook erg goed. Wel ipv zoetigheid anders krijg je teveel suiker binnen. Misschien heb je de mogelijkheid om de boeken van rineke dijkinga aan te schaffen. Het zijn kookboeken maar tevens ook informatief. Over hormonen Erg interessant en nuttig. Verder even neuzen op sites zoals de hormoonfactor. Daar kun je ook een trainer vinden die jou helpt bij jouw specifieke probleem. Het gaat om een balans en het is vrij moeilijk om die zelf uit te vogelen. Ik heb er veel aan gehad.
Ik lees hier thuis even snel wat tips: Zorg voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel Is je ijzer goed? Zorg voor calcium en magnesium Neem een multivitamine hoog in de B vitamine, vooral B6 is belangrijk (mag je trouwens echt niet overdoseren) Omega 3 verhogen en omega 6 verlagen. Ik kan je de tekst uit dit boek wel mailen mocht je willen. Zijn 3 pagina's specifiek over pms.
Ralph Moorman heeft trouwens recent ook een boek uitgebracht over vrouwelijke hormonen, ook wel het lezen waard.
Ja graag! Ik pb je wel even mijn emailadres. Dank! Maar.... omega 6 verlagen?? Dat is toch the key-ingredient van Teunisbloemolie? (Ofwel GLA). Ik dacht juist dat ik dat moest toevoegen aan mijn supplementeninname
Omega 6 is belangrijk. Maar de balans tussen omega 3-6-9 is heel belangrijk. Tegenwoordig krijgt men heel veel omega 6 binnen en te weinig 3 waardoor er een disbalans ontstaat. Hoe is je eetpatroon en heb je een gezond gewicht? Weet eet je veel?
Teunisbloemolie is een onverzadigd vet, i.t.t. veel andere voedingsmiddelen waar je omega 6 uithaalt. Teunisbloemolie | Stichting OrthoKennis
Ik slik teunisbloemolie en voor mij werkt het perfect. Ik lag altijd krom van de buikpijn tijdens mn ovulatie en daarna (door t dalen van mn oestrogeen) vreselijk moe en chagerijnig. Sinds ik dat slik heb ik daar geen last meer van. Nog wel iets meer down en gevoelig maar lang niet zo erg als eerst
Ik ben 1.80 en weeg 64 kilo. Ben lang en slank zeg maar. Dat wil zeggen 3 weken per maand... Nu weeg ik een paar dagen 65,5 en dat zie je echt goed bij mijn figuur. Krijg zo'n opgeblazen biaffra-buik (Een van de vele redenen waarom ik die PMS haat) Mijn eetpatroon is zozo. Wel veel biologisch en volkoren, en veel proteine (kip, eieren en eiwitshakes) maar niet veel groente. En veel afhaal en traiteur 's avonds omdat we het beiden erg druk hebben. Wel gezonde prakkies overigens die we halen. ben niet van de chinees of pizza. Koken gebeurt zelden bij ons thuis. Daar valt dus wel wat winst te behalen. Heb nu mijn hele koelkast vol gegooid met rauwkost om iets te compenseren.
Slik jij het de hele maand of alleen na je eisprong? Want daar lees ik nogal verschillende verhalen over op internet. Anders ga ik vandaag nog beginnen (dag 1 cyclus)
Ik slik het de hele maand behalve als ik menstrueer dan niet. Eigenlijk een beetje zoals de pil nu ik erover na denk. Zo werkt het bij mij het beste. Ik heb ook gemerkt als ik er slordig mee ben dat het niet goed werkt.
@Charlie007: wauw, 43 en het wordt steeds erger... Dat is echt een verschrikkelijk vooruitzicht Als ik zo de komende 6 jaar door moet dan word zowel ik als mijn omgeving niet gelukkig... Heb vorig jaar een tijdje koolhydraatarm/loos gegeten en daar voelde ik me nu je het zegt erg goed bij. heb dat alleen nooit gelinkt aan dat mijn hormoonhuishouding daar ook op reageerde. Verder slik ik al magnesium, vit d en omega (alle 3 van solgar) Ik denk dat het een combinatie is van dingen...maar het is wel duidelijk dat het allemaal samenhangt, suikerspiegel, schildklier en je cyclus. Best interessant. Ik ben zelf trouwens naar een natuurarts geweest eind vorig jaar en het kwam er al meteen op neer dat je terug moet naar 'oer' voeding dus alles wat we al weten . Meer groenten, zaden en pitten, smoothies, minder zuivel en snelle koolhydraten. Uithongeren hoeft ook echt niet. Als ipv koolhydraten bij je avondeten al een bakje rauwkost eet zoals een salade van geraspte wortel en komkommer oid, beetje azijn en olie dan komt je al een heel eind. Wat vaker peulvruchten.