Is werkgever verplicht om mij aangepast werk aan te bieden?

Discussion in 'De lounge' started by MissBianca, Sep 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

Jun 11, 2011
    1,143
    12
    38
    Uden
    Ik heb erge last van mijn rug en werk in de thuiszorg, waardoor de pijn alleen maar erger wordt. Is de werkgever nu verplicht om mij aangepast werk te geven, bijv. op kantoor? Heb een contract van 10 uur, maar werk altijd zo'n 18 uur per week.

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Verplicht weet ik niet maar de mogelijkheid moet er natuurlijk wel zijn bij ons is er op kantoor niet veel te doen als je in de ziektewet zit (werk ook in de thuiszorg)

3. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

Jun 11, 2011
    1,143
    12
    38
    Uden
    Nou ik weet toevallig dat ze een stagiaire zoeken, dus er zou heus wel iets te doen zijn. Moeten ze mij dan 10 uur bieden of mijn gemiddeld aantal uren?

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Alleen voor je contracturen, niet voor de 18 uur

En ligt denk ik aan je cao of wat er in je contract staat of ze het verplicht zijn. Werk je in vaste dienst? Anders contact opnemen met de Arbo of vakbond en kijken wat die zeggen

5. Noek86

Noek86 Actief lid

Jun 9, 2010
    389
    0
    16
    Brabant
    Misschien kun je een gesprek met arbo arts aanvragen? Waarschijnlijk adviseerd die dan om aangepast werk te gaan doen.

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,308
    2,591
    113
    aangepast werk krijg je niet zomaar.
    Denk dat je eerst ziek moet zijn en ook niet de 10 uur kunnen werken volgens je contract.
    Zit je lang in de ziektewet en is duidelijk dat je rug niet te behandelen is en na rust ook niet opknapt en er een arbeidsdeskundig onderzoek is gedaan door een een onafhankelijke arbeidsdeskundige en de conclusie is dat je echt niet meer je contract uren kan gaan werken dan moet je werkgever kijken of ze aangepast werk kunnen bieden waar jij ook voor geschikt bent, je voldoende compententies hebt en er ook nog eens zo'n functie beschikbaar is.
    Als dat na twee jaar nog niet gelukt is dan bekijkt het UWV of je werkgever voldoende inspanning heeft geleverd om jou in je eigen functie of in een andere functie weer aan het werk te krijgen.
    Als dat door het uwv goedgekeurd wordt en jij wordt niet afgekeurd ( dus of je uberhaupt kan werken) dan kan je werkgever je zelfs ontslaan.
    Wordt geconcludeerd dat er nog meer door de werkgever gedaan moet worden dan moeten ze je nog een jaar in dienst houden.
    Dit is dus geen garantie voor een andere functie.

Ik heb deze hele procedure zelf doorlopen en gelukkig kwam er net op tijd een vacature als planner vrij voor me waar ik geschikt voor ben ipv werken op een woonvoorziening in de gehandicaptenzorg.
    Maar als dat niet gebeurt was dan had ik toch echt extern moeten gaan solliciteren . Was zelfs al gestart met een coachingstraject bij een reintegratiebureau. ( Dat is je werkgever wel verplicht)

Dus last van je rug dus een andere functie is niet 1,2,3 geregeld.

Share This Page