Hallo allemaal, Ik hoop dat ik hier het juiste forum heb om antwoord te krijgen op mijn vraag. Sinds drie weken pas ik op een jongetje van 6 maanden. Dit is voor 4 dagen in de week. Hij komt niet bij mij thuis, ik ga daar heen om op te passen en neem mijn eigen zoon mee van 1,5. Ik loop alleen nu tegen allerlei problemen aan. De belangrijkste is deze: Ik kom rond 7 uur aan, dan is de baby al wakker. Na wat eten, het wasritueel en wat spelen is hij moe. Dus ik leg hem te slapen in zijn eigen bedje. Meestal rond half 10, dan slaapt hij tot 11 of soms langer. Daarna ga ik meestal een stuk wandelen met de kinderen, waarna we wat eten en nog wat spelen. Vervolgens is de baby weer moe en slaapt dan meestal van half 2 tot 4. Mijn probleem is nu dat de moeder en oma gefrustreerd zijn dat ik het niet goed doe. Want de baby sliep door totdat ik kwam en nu wordt hij 1 keer in de nacht wakker. Hun oplossing: De baby mag alleen in de middag een hal uur tot een uurtje slapen en dan in de box of in de kinderwagen. Dan moet ik ook de radio aan laten en het huishouden op normaal geluidsniveau doen. Zo slaapt de baby wel door en de ouders ook. (Info: Hij wordt om 21.00 op bed gelegd en slaapt dan tot 6.00) Mijn eigen kindje van 1,5 slaapt al vanaf geboorte in de ochtend 1,5 uur en in de middag 2 uur. Hij gaat om 18.30 uur naar bed en is rond 8.00 weer wakker. Het duurde alleen tot een maand geleden dat hij volledig doorslaapt. Nu begrijp ik dat elk kindje anders is, maar doe ik iets verkeerd? Ik ben namelijk van mening dat ik baby's moet laten slapen wanneer ze moe zijn. En als ze slapen, dat ook in hun eigen bed gebeurt en niet in de box. Of zit ik er compleet naast? Ik word nu erg aan het twijfelen gebracht, dus hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt voor jullie moeite
Er is niet 1 aanpak die voor alle kindjes werkt. En feit is dat jij in dit geval de oppas bent en dus geen aanpak verzint, maar uitvoert wat de ouders graag willen (binnen het haalbare en aanvaardbare)... Als zij willen dat hij in de box ligt ipv z'n bedje, tja, dan zou ik dat lekker doen. Ze zullen vast een heleboel anders doen dan hoe jij het zou doen, dat hoort een beetje bij het oppas-zijn...
Ik hoor dat ook wel vaker inderdaad dat er baby's rond de 6 maanden gewoon in de box of kinderwagen slapen overdag. Hier was dat niet het geval, zeker niet in de box. Ik vond ook in je bedje hoor je te slapen en in de box te spelen.. Ik denk niet dat je iets verkeerds doe hoor maar hun doen het gewoon heel anders als jij.. en over een paar weken/maanden gaat hij echt niet meer slapen in de box hoor want dan ziet tie van alles!
@Andrea85 en @aardbei1707 Bedankt voor jullie reactie! Jullie hebben inderdaad gelijk dat ik moet kijken naar de wensen van de ouders en me daaraan moet aanpassen. Zij doen inderdaad veel dingen anders dan ik ze doe. En dat is voor mij ook niet zo'n probleem. Ik volg hun wensen zo veel mogelijk op. Als zij willen dat de baby in de box of de kinderwagen slaapt, dan doe ik dat. Mijn probleem zit m alleen meer in het niet laten slapen van een baby. Hoe kan ik een baby die moe is, wakker houden? Of moet ik hierin toch m'n eigen hart volgen en lekker laten slapen?
Ik zou dit aan de moeder vragen: wat doet zij als de baby moe is en wat wil ze dat jij doet als hij moe is? Hier slapen ze met een jaar nog zo'n 15-16 uur per dag En hier slapen ze wel in bed.
Nou ik vind het belachelijk dat een baby van zes maanden maar een Half uur tot Uur mag slapen.. Per dag he? Omdat ie anders niet doorslaapt.. Ik vind dat jij als oppas hier best wat over hebt te zeggen. Moet je hem dan maar wakker houden. Hoe dan? Schudden, schreeuwen? Een baby hoort overdag, als ie wil, ook een paar dutjes te doen. Als is het 2x een uurtje.. Is al heel anders..
Ja sorry, maar ik vind het dus ook belachelijk! Misschien met 6 maanden in 1 of andere fase dat hij daarom niet doorslaapt??? Het is namelijk ook zo dat als je kindje oververmoeid is, ze nog slechter slapen 's nachts....beseffen die ouders dat wel?? Mijn zoon sliep met 6mnd 's ochtends 2u en smiddags 2u en vaak in de namiddag ook nog 's 3 kwartier.
Oh je moet 'm echt wakker houden? Ik dacht dat hij gewoon beneden wat sliep. Mja, ik zou ook geen goede oppas zijn dan, ik kan slapende baby's niet wakker maken en moee baby's horen te slapen
Hier slaapt mijn zoontje overdag ook in de box of kinderwagen. Ik doe daar omheen ook gewoon mijn huishouden of ga de honden uitlaten terwijl hij ligt te slapen in de kinderwagen. Nu moet ik zeggen dat hij overdag en snachts prima slaapt. Als oppas heb je te doen wat de ouders willen, mocht je hier niet achter staan kan je in gesprek gaan óf een ander oppas gezin zoeken.
Misschien nog eens met ze over hebben. Onze oudste dochter sliep overdag bij de gastouder ook meer dan ze thuis deed. Was voor haar gewoon vermoeiender en dan wilde ze meer slapen. Deed daar dus ook nog een middagslaap toen ze thuis er al lang van af was, waardoor ze 's avonds veel later pas wilde gaan slapen dan. Tja, wakker houden was daar gewoon geen optie, dus we hebben het maar zo gelaten. Ik denk niet dat jij iets verkeerd doet. Ik denk wel dat ouders de kans lopen dat hun kindje oververmoeid raakt/is en daardoor nu de nachten doorslaapt, maar de kans is groot dat hun kindje door de oververmoeidheid steeds slechter zal gaan slapen en dan juist ook 's nachts door deze aanpak enorm zal gaan spoken... Dat zou ik wel even met ze aankaarten. Maar uiteindelijk blijft natuurlijk wel: als zij willen dat jij het op een bepaalde manier doet, zul je dat moeten doen.
Nou, volgens mij doe je niets verkeerd!! 1 klein slaapje die ook nog eens zo onrustig mogelijk moet zijn vind ik echt absurd Hier is het altijd geweest; merk ik dat je moe bent, ga je naar bedje! Mijn kinderen sliepen altijd 2/3 slaapjes rond die tijd. En ieder kind is natuurlijk anders maar als je kindje merkbaar moe is ga je die toch niet ophouden?! Ik snap dat mensen zeggen dat je je aan de wensen van de ouders moet houden maar een moe kindje wakker houden lijkt me geen haalbare opdracht?! Hoe doet die moeder dat dan? En zit jij dan niet de halve dag met een kindje dat niet blij is?
Ja het is wel echt belachelijk dat je hem wakker moet houden terwijl hij moe is! Ah zo zielig vind ik, als ik moe ben wil ik ook slapen.. Ik zou het gewoon vragen hoe hun het doen? dat 's nachts niet door slapen komt echt niet doordat hij overdag te veel slaapt!
Sorry maar echt belachelijk! En daarnaast; heb je wel eens geprobeerd een oververmoeide baby te laten doorslapen? Onmogelijk! Elke ouder weet toch wel dat een baby wakker houden vragen is om problemen en zeker niet tot doorslapen zal leiden? Een baby van die leeftijd moet lekker slapen. Van slapen groeien ze en dat is gezond. De plek maakt volgens mij niet veel uit. Mijn dochter sliep overal.
Wij kunnen het met zijn allen belachelijk vinden. Maar dit is de wens van de ouders. Als moeder hier een topic had geopend over een oppas die het niet doet zoals zijn vraagt, valt iedereen over de oppas heen. Als zij denken dat dit voor hun kind werkt, dan vind ik dat je het gewoon zo moet doen. Misschien blijkt wel dat deze baby vanzelf na een kort dutje wakker wordt als het beneden slaapt.En als dat niet zo is, dan kun je vragen hoe de moeder hier zelf mee omgaat. Blijf dus praten, werkt het voor jou niet zoek dan samen met hun een oplossing. En wie weet ontdekken ze straks zelf wel dat het niet (meer) werkt en komen ze zelf met een ander voorstel. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat je het kindje moet verzorgen zoals de ouders dat willen. En als jij dat niet wilt of kunt, moet je daar eerlijk over zijn. Dan kunnen de ouders namelijk beter op zoek gaan naar een andere oppas.
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga het in ieder geval met de ouders bespreken. Ik zou het waarschijnlijk ook niet leuk vinden als iemand op mijn zoontje zou passen en ze hun eigen ding doen ipv naar onze wensen te luisteren. Maar als ik er zelf niet achter kan staan, kan ik beter afstand nemen en ze een andere oppas laten zoeken die het wel kan. Wordt vervolgd dus...