We zitten hier met waarschijnlijk een erg hardnekkig buikvirus... Wordt inmiddels nogal wanhopig want het is al episode 4 sinds kerst, dus elke week herhaalt het zich... Op zoek naar tips die mogelijk helpen om het te doorbreken dus Meestal is eerst dochter, in de nacht paar keer spugen, volgende dag of die erna aan de dunne en dan is het weer klaar. 1 of 2 dagen na start dochter begint zoon ook, zelfde riedeltje. Man doet vaak mee met de dunne, ik heb niks. Ze hebben geen koorts, zijn niet heel erg hangerig, snel wel weer beter. Maar het herhaald zich dus continu! Ik wordt echt knetter, er heeft bijna continu iemand buikpijn, als je denkt dat het klaar is begint nr 1 weer... Vandaag huisarts gebeld, krijg het vreemde advies van de assistente om 2 weken geen melkproducten, vet of fruit te geven. Thee, water witbrood, kaakjes. Om de darmen rust te geven. Uitgelegd dat ik daar weinig mee kan, kids lusten geen witbrood, helemaal niet als er niks op zit, thee drinken ze nauwelijks. En dat ze al slecht groente eten en heel goed fruit en dat ik juist het idee heb dat ze de vitamines zo hard nodig hebben... Ja zegt ze, het is het een of het ander..? Ik mag dan vanmiddag terugbellen als ze overlegd heeft met de huisarts of ik een afspraak krijg of niet... Ze zegt nog kijk op thuisarts.nl, maar die zegt dat kids alles mogen eten waar ze zin in hebben... Geen fruit geven zou misschien helpen in minder diarree, geen idee, maar dat is toch symptoombestrijding, de oorzaak is een virus ofiets lijkt me. Maar goed, voor mijn gevoel is het een probleem met steeds herbesmetting en misschien te lage weerstand. Dus wie heeft tips, hoe hebben jullie het kunnen doorbreken? Krijg nogal smetvrees inmiddels... Heb vorige keer hele huis grondig gesopt, met allesreiniger en badkamerreiniger waar chloor in zat. Incl deurklinken, lichtknopjes. Toilet elke keer wc spul in. Beddengoed en handdoeken op 60 graden gewassen. Schoonmaakprogramma wasmachine gedraaid na de spuugwas. Toegezien op handen wassen na toilet. Maar schijnbaar was dat dus niet genoeg. Idee nu is om multivitamines voor de kids te halen. Hopen dat ze die eten. Ik slik dat zelf wegens zwangerschap en eet de meeste groente en fruit en ik ben niet ziek geworden dus misschien doet het toch iets... Hele huis opnieuw soppen. Zou allesreiniger niet sterk genoeg zijn misschien? Wil nu maar schoonmaken met wegwerpdoekjes of gewone doekjes weggooien na gebruik. Heb alcohol op de wc bril gedaan. Dochter is nog niet zindelijk en wil nauwelijks op de wc, dus weet niet of daar nu echt de besmetting ligt... Handenalcohol misschien? Alles op 60 graden (of meer?) wassen ook al kan het er eigenlijk niet tegen volgens label? Wil de knuffels ook maar meewassen, vorige keer niet gedaan. En speelgoed soppen, vooral nep etenswaren die soms net niet nep genoeg 'gegeten' worden. Zit nog met de barbies, die gaan mee in bed bij dochter. Laten weken in heet water met allesreiniger? En de stoffen bank, vloerkleed... Is niet heel veel overheen gegaan, alleen spetters, maarja... Maak wel schoon met doekje allesreiniger maar echt grondig schoon wordt het natuurlijk niet... Of maakt het niks uit hoe hard ik poets en gaat het toch wel via de lucht/knuffelen...? En wat te doen met eet/drink advies...? Heel verhaal... Maar met mn zwangerschapshormonen heb ik inmiddels het gevoel dat we er echt noooooooit meer vanaf komen... Al ben ik dankbaar voor het feit dat ik het tot dusver niet heb en het dus hopelijk ook geen gevaar voor de baby is!
misschien van die drankjes om de darmflora te verbeteren? Probiotica? Minder vettigheid kan ik me voorstellen - dat is wel te doen denk ik.
Goed rust nemen om weer aan te sterken, anders laait het telkens weer op. Qua voeding hoef je eigenlijk niks te veranderen, het is hooguit zo dat bv witte rijst, toast en banaan wat stoppend werkt, maar het versnelt het herstel verder niet - verzacht enkel de symptomen (en ook niet altijd). Goed drinken, gezond eten en rust Verder natuurlijk goede hygiëne, handen goed wassen, wc goed schoonmaken nadat er iemand op is geweest, klinken etc etc. Hier is het ook snel virus op virus op virus als we niet goed uitzieken en aansterken.
Weet niet of je er iets mee kan. Maar ik zweer bij dettol. Doe daar ook de vloer mee(hebben een houten vloer) de kinderstoelen, hun houten bedden mee af, en zelfs de ramen wassen. Je weet nooit waar die kleine bacteriën zich hebben verstopt dus gewoon ieder stoeltje, deurtje, vloer en keukenkastje ga ik hier te lijf met dettol.
Idd dettol. Huis luchten (elke dag!), alles opnieuw schoonmaken met dettol en chloor. Beddengoed weer wassen op minimaal 60 graden, witgoed kun je evt een keer laten koken.
O en handen wassen, handen wassen, handen wassen. En je kunt ook nog een desinfecterende handgel gebruiken.
Vooral iedereen handen wassen en ook de lichtknoppen, leuning van de trappen, deurklinken schoonmaken.
Bedankt voor de reacties! Maakt het uit wat voor dettol? Ik heb wel dettol allesreiniger, maar er zijn misschien meerdere soorten... Deze fles staat niet echt op dat het ontsmet ofzo? Sowieso nieuwe fles kopen want deze is bijna op. En desinfecterende handengel ook maar kopen. Wel manlief benadrukken dat dat niet in de plaats komt van wassen maar als toevoeging... Huisarts belde net terug, daar heb ik toch meer aan dan die assistente steeds Ze mogen gewoon eten wat ze willen is het huidige advies, assistente dacht misschien dat het chronische diarree was ofzo... Maar het komt alleen maar steeds terug. Mag ontlasting inleveren voor kweek als iemand diarree heeft, even afwachten of er nog meer komt bij zoon. Soms is het alleen 1x heel veel Hij zei dat je normaal toch wel maar 1x besmet wordt met 1 virus, alleen dat er wel heel veel virussen zijn waar je dan weer opnieuw ziek van kan worden. Maar wel goede hygiëne dus maar moet ook weer niet helemaal smetvrees gaan krijgen
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je elke dag de wc helemaal schoonmaakt, alle deurklinken, lichtknopjes, afstandsbedieningen, telefoons, iPad, laptop en/of computer. Wat ik ook zou doen is elke dag de bedden afhalen en op 60 graden wassen, knuffels erbij zodat je niet telkens besmet word wanneer je je weer wat beter voelt. Dat speelgoed zou ik inderdaad ook even goed schoonmaken en dat herhalen zolang iedereen elkaar afwisselt qua buikgriep zonodig elke dag even snel het speelgoed in een sopje doen. En Heel vaak de handen wassen!
Wat wij hier als advies kregen van de huisarts, was naturel chips en cola zonder prik. Maar dat is voornamelijk om uitdroging te voorkomen dan iets anders.
Ik zou elke dag alle hand-en contactpunten desinfecteren met dettol. En het toilet na elk gebruik. Heel vaak handen wassen en tussendoor desinfecteren. Je kan overwegen om elke dag de bedden verschonen mits je die mogelijkheid hebt.
Handdoeken en washandjes op 95 graden. Beddengoed 60. Na elk toiletbezoek handenwassen en ook klinken, wc knop etc etc afnemen. Liefst met wegwerp doekjes (van die gele) en chloor/water mengsel. Ook speelgoed goed schoon houden. Niet in de mond doen. ( Ik werk in de zorg , en als er noro virus is maken ze bij ons ook schoon met wegwerp spul en chlooroplossing) Qua voeding; laat ze eten wat ze willen, liefst niet vettig. Maar drinken is belangrijker.
Je kan niet 4 x het zelfde virus krijgen. Je lichaam maakt antistoffen aan waardoor 't virus geen kanskrijgt bij een normaal gezond iemand. Klinkt als vreselijke pech, darmen zijn geïrriteerd en darmflora verminderd door 't ziek zijn en dan heeft 't volgende virus vrij spel.. Balen joh!
Bij buikvirussen sop ik elke dag (liefst na elk wc bezoek) dingen als deurklinken, lichtknopjes en de wc grondig met allesreiniger, dettol of iets in die richting. Beddengoed word dan ook wel om de dag gewassen. Het is echt belangrijk besmetting zoveel als mogelijk is te voorkomen. Zo blijf je elkaar besmetten. Bij spugen schijnen de virusdruppels in de lucht te hangen en is het advies de ruimte waarin gespuugt is minimaal 15 minuten te luchten met een raam open.
Tip van mijn huisarts is dan drankjes als AA of extran drinken. Zelfde idee met de suikers en zout erin als ORS. Mijn kinderen krijgen dat nooit en vinden dat een feestje als ze ziek zijn. Dan drinken ze tenminste nog wat.
Is het geen Giardia? Vriendin (en gezin) had giardiasis en de klachten lijken sterk op wat jij beschrijft.. Wellicht toch even terug naar de huisarts?
Ik denk eerder aan een bacterie dan een virus... dat moet je wel behandeken. Ontlasting op kweek lijkt me een goede.
Ja dacht ik ook... Nouja voor nu weer even rust, kleuter riep om 4 uur dat hij naar school wou dus voelt zich schijnbaar beter gelukkig. Huis is gesopt, schone bedden. Speelgoed morgen afmaken, alles in 1 dag soppen is toch wel veel Multivitamines en handenalcohol nog niet gelukt, Kruidvat bleek aan het verbouwen. Ook morgen maar ergens anders kijken. Hoop heel heel hard dat het met deze ronde voorlopig eens klaar is! Toch jammer dat de borstvoeding op is door de zwangerschap... Misschien speelt dat mee met de weerstand van de jongste ofzo, die is november gestopt dus haar eigen weerstand moet nu meer zelf doen misschien...?
Hm zou ook kunnen... Volgens huisarts moest het wel diarree zijn voor de kweek en na de ene keer heel veel vanochtend had zoon geen ontlasting meer. Ik hoop natuurlijk hard dat het niet terug komt, maar bij de eerste diaree breng ik gelijk potje weg.
Zou je van een bacterie niet erger/langer ziek zijn, met koorts enzo? Maar kweek gaan we inderdaad sowieso doen als er weer iemand diarree heeft.