Is de test van de huisarts betrouwbaarder dan de thuistest?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Elsendem, 4 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsendem

Elsendem Lid

30 jun 2007
    48
    0
    0
    Hallo,

Ik ben vanmorgen even bij mijn huisarts geweest omdat ik zo'n buikpijn heb en me zorgen maakte.
    Omdat zaterdag mijn NOD zou zijn kon ik zelf nog niet testen...maar nou stelde de huisarts voor dat ik morgen ochtend urine langs breng en dat hij gaat testen op medische indicatie.
    Zit er dan zoveel verschil in de gevoeligheid van de test bij de huisarts en de test die je thuis zelf kunt doen?

2. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nee hoor die testen van de ha test op hcg vanaf 20 en de testen van tegenwoordit testen ook al vanaf 20....die van cleurbleu en predictor en nog een paar bekende, testen pas vanaf 50 hcg...

ligt er dus maar net aan met welke je test, clearvieuw test ook vanaf 20 meen ik anders vanaf 25...dus net zo betrouwbaar in principe als bij de ha.....

3. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Ben laatst bij ha geweest en die vertelde dat de testen van
    de artsen iets gevoeliger zijn dan van bijv. de kruidvat.
    Maar het scheelde volgens hem niet veel.
    De kosten voor de test moet je zelf betalen (ik in ieder geval wel)
    Omdat dat niet meer onder de verzekering valt.
    Ik heb toen niet getest bij de ha en gewoon met kruidvat eigen merk getest.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dat verschilt idd per verzekeraar, bij mijn zijn een paar keer testen gedaan bij de ha en nog nooit heb ik ze zelf hoeven te betalen ligt er maar net aan denk ik hoe je verzekerd bent, en wat eronder je verzekering valt....

idd scheelt het hcg wat testen betreft een heel klein beetje, die van de ha ligt doorgaans op 20 en de rest (of het kruitvat is weet ik niet) vanaf 25 hcg...

5. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Nee hoor een zelftest is even gevoelig als die bij de HA.

6. erannick

erannick Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.356
    0
    0
    Melissant

Klopt als een bus :)

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    niet alle zelftesten meten hetzelfde hoeveelheid hcg....

veel zelftesten beginnen vanaf 25 hcg tegenwoordig (terwijl die van de ha, meestal testen vanaf 29 hcg) en de rest van de zelftesten (zoals cb en predictor etc) testen pas vanaf 50 hcg...

mijn ha gebruikt de testen van cleurvieuw, en deze testen vanaf 20 hcg, maar andere ha gebruiken weer testen vanaf 25 hcg.....

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    inderdaad de huisarts test met teste die 20 hcg nodig hebben voor een positief resultaat, dit staat gelijk aan de merken die in de webhops worden verkocht waaronder clearview, matcare etc. de teste zoals kruitvat, trekpleister cb met plusje hebben 25 hcg nodig en de predictor en cb digitaat zelfs 50 hcg.

9. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Las laatst op een site waar je testen kon bestellen dat ze niet beter of slechter zijn dan bij de huisarts. Het voordeel van thuistesten is dat je 't op je gemak kunt doen op het moment dat jij het kunt/wilt.

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    daarmee zullen ze ongetwijfeld de betrouwbaarheid bedoelen.

zelftesten zijn id niet beter of slechter dan die van de huisarts, maar het ligt er maar net aan van welk merk je ze hebt (en de ha) omdat de 1 nou eenmaal sneller hcg oppikt dan de ander....

11. Elsendem

Elsendem Lid

30 jun 2007
    48
    0
    0
    Ik heb vanmorgen dus wat urine ingeleverd bij de HA en ik moest zelf even bellen voor de uitslag.
    Dus ik belde naar de praktijk en kreeg de assistente aan de lijn. Ze vroeg mij geboortedatum enz. enz. toen zei ze ineens.... heeft u een moment dan vraag ik even mijn collega....
    Eenmaal weer terug zei ze dat de uitslag bekend was maar dat de huisarts mij zelf morgen even belt over de uitslag... hmmm vreemd verhaal!
    Ik vraag me dus echt af waar dit sneaky gedoe goed voor is en waarom.
    Als het negatief was had ze het me ook gewoon kunnen zeggen.. niks aan de hand.. positief was ook prima geweest... dus ik krijg een beetje het gevoel dat er meer aan de hand is.
    Zo niet dan hebben ze me wel een beetje onnodig ongerust gemaakt...
    Morgen afwachten dus dan maar....

12. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    wat een rare reactie van de assistenstente zeg , maar bij een zwangerschapstest kun je toch alleen positef of negatief testen ?
    ik vind het het zo'n vreemde reactie ......
    denk je zelf dat het psoitief is of niet ?
    misschien als de test positief is wil hij je persoonlijk feliciteren ?

L.sybje

13. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Vreemd :S
    Ff afwachten tot morgen dan, succes meid. Ik hoop voor jou dat 't gewoon positief is en verder niks 'bijzonders' (een kindje is natuurlijk al heel bijzonder)

14. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Dat is inderdaad heel raar!
    Jeetje...nou afwachten tot morgen dan maar. Heb je nu niet de neiging om naar de afondwinkel te gaan? Hihi!
    Succes meid!

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    da's idd raar zeg, weet niet hoe het bij andere gaat, maar als ik naar mijn ha ga om een zwangerschapstest te laten doen, doet de assistente dat in een kamertje appart waar ik bij sta en dus ook gelijk de uitslag van weet.....

en als ik voor welke uitslag dan ook bel krijg ik die uitslagen gewoon van de assistente te horen, tenzij de assistente de uitslag niet kan vertellen omdat ze er geen wijs uit wordt of omdat er dingen zijn die enkel de ha mag vertellen (als er iets niet goed is)...

succes morgen meid, hopelijk een positieve uitslag...

16. Elsendem

Elsendem Lid

30 jun 2007
    48
    0
    0
    Ja ik snap er ook niets van...
    Vaag gedoe om een uitslag.. je zou denken.. ik ben zwanger of ik ben het niet..toch?
    Ik weet bijna zeker dat de uitslag negatief zal zijn.. ik had een tijdje het gevoel dat het wel eens raak zou kunnen zijn maar van die gedachte ben ik alweer een paar dagen af.
    En ik heb zelf ook een thuis testje gedaan en die was ook negatief. Nou ben ik ook erg vroeg met testen.. zaterdag is mijn NOD pas.
    Maar wat de huisarts kan testen kan ik ook, dacht ik.
    Vandaar ook de vraag waarmee dit topic is begonnen.
    In ieder geval... ze weten me wel een onzeker gevoel te geven daar bij de HA... al zou ik eerlijk gezegd niet weten wat er verkeerd zou moeten zijn.. behalve dat de test negatief kan zijn.
    Ik ga ook zeker melden dat ik de manier van doen geen stijl vind.. zeg dan dat er nog geen uitslag is ofzo.
    Nou ja, afwachten maar en zodra ik meer weet... meld ik het hier.

Toedels :rolleyes:

17. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    En?

18. Elsendem

Elsendem Lid

30 jun 2007
    48
    0
    0
    ik heb geprobeert zelf te bellen maar ik krijg steeds een antwoordapparaat dat zegt dat de assistentes vanaf 15:00 weer telefonisch te bereiken zijn.
    Nou ja.. ik bel dus om 15:00 gewoon zelf wel weer.. wie weet neemt een andere assistente de telefoon op en kan die me wel meer vertellen.
    Beetje laks is het wel!
    Belofte maakt schuld! Beloven is doen!

19. Elsendem

Elsendem Lid

30 jun 2007
    48
    0
    0
    Hallo,

Ik ben vanmiddag gebeld door de HA met enorm veel excusses!
    Er was niets aan de hand er was een stagaire die had het verkeerd aangepakt.
    De test was echter negatief... maar omdat het ook nog vroeg was hoeft dit niet de definitieve uitslag te zijn.. alles is nog mogelijk wat dat betreft.. al denk ik inmiddels zeker te weten dat het een NO NO is deze maand.
    Maar ach.. we wachten gewoon af.. ik ben daarintegen ook nog niet ongi dusse..

afwachten... al het goede komt immers langzaam

20. hope43

hope43 Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    jeetje heb je je voor niets misschien een beetje ongerust zitten maken,..
    ik zelf moet ook bij de dr ,mn test betalen,
    vandaar dat ik zelf liever eerst test en dan pas de test bij de dr deed.
    ik zelf heb via L10 goedkope zwangerschapstestjes besteld en beide keren gaven ze snel aan dat ik zwanger was,
    het voordeel vd goedkope testjes zijn, dat je wanneer je twijfelt , veel sneller ff een testje kan doen,......
    ik geloof dat er 5 staafjes in zitten, voor geloof ik 4 euro,.......
    toen ik zwanger wou raken zorgde ik gewoon dat ik een zakje in huis had.
    weg met de onzekerheid ;)

Deel Deze Pagina