Verloskundigen zeggen massaal cotract met Zilveren Kruis op

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Janna, 6 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Heel appart. Helaas een gevolg van marktwerking.hopelijk komt er een oplossing voor dit probleem.

3. Aardbeitjes

Aardbeitjes Bekend lid

24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Gelukkig is het jaar bijna om en kun je weer overstappen!
    Hopelijk worden er wel nog contacten afgesloten.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Wauw dat is serieus wat om rekening mee te houden. Ik zit bij zilverenkruis en hoop in 2018 weer zwanger te zijm.

5. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Bij fysiotherapie betekent dat dat clienten zelf een factuur krijgen en die bij de zorgverzekeraar kunnen indienen. Je krijgt dan het maximale tarief en aantal behandelingen terug wat in je polis staat (kan dus zijn dat je het niet volledig krijgt).
    Neem aan dat er een vergelijkbare constructie zal zijn bij verloskundige zorg?

Ik vind het overigens onwijs stoer dat ze die stap durven te maken. Helaas lukt dat bij de fysio's tot op heden niet zo massaal. Er moet echt wat veranderen bij de zorgverzekeraars die zoveel macht hebben

6. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Hmmm ben benieuwd of ik hier nog iets over hoor van mijn vk. Ik zit namelijk bij het Zilveren kruis, maar had er eerder nog niet over gehoord.

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Maar wat betekend dit voor vrouwen die dan zitten bij ZK? Moeten ze nu zsm 1 van de overgebleven vk's zoeken? Niet afspreken tot ze over kunnen stappen?

8. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Dit gaat in per 1 januari 2018 dacht ik. Dus je kunt nog overstappen naar een andere zorgverzekering. Maar op dit moment kan dit ook nog bij andere zorgverzekeraars gaan gebeuren. Even afwachten dus nog. Als het bij zilveren kruis blijft zullen die flink klantverlies hebben eind van het jaar gok ik:rolleyes:

Zonnestralen vindt dit leuk.
  9. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Dat ligt ook aan wat voor polis je hebt.

Als je een polis in natura hebt kun je alleen gebruik maken van gecontracteerde zorgverleners. Wanneer je voor een zorgverlener kiest waar geen contract mee is moet je de kosten zelf betalen.

Bij een restitutie polis kun je inderdaad de nota achteraf indienen maar dan vergoeden verzekeraars vaak een maximaal bedrag.

Uiteindelijk zullen ze er wel uitkomen denk ik maar als dat niet gebeurd is op 1-1 en je bent zwanger of wil dat worden, zou ik overstappen, het risico niet nemen.

10. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Je kan naar elke zorgverlener, alleen kan het zijn dat je bij een gecontracteerde meer vergoed krijgt en bij een niet gecontracteerde maar een gedeelte ervan, bijv 75%.
    Maar dat noemde ik al

11. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik ben verzekerd bij zilveren kruis en mijn uitgerekende datum is begin volgend jaar. Maar bij mij gaat het alleen om zorg in het kraambed, dus ik maak me nog niet zoveel zorgen.
    Maar elk jaar is er weer gezeur en duurt het regelmatig tot na 1 januari voor alle contracten rond zijn. Heel vervelend, want het blijft altijd de vraag of ze een contract sluiten met het ziekenhuis waar ik, levenslang, onder controle sta. Dus ik heb hier elke keer weer mee te maken.

12. Bubbels84

Bubbels84 Fanatiek lid

27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ik vind het beetje omgekeerde wereld.. Want je moet nu dus bijna verplicht overstappen als er geen alternatief is. Ik woon in een dorp en wij hebben dus maar 1 praktijk die dit dorp bedient. Dus of ik moet naar een vk 10 km verder op, voor het kraambed, of ik stap over terwijl ik nu een top verzekering heb qua zwanger/kraamtijd. Denk dat dit ongewenste neveneffect van huidige zwangeren door de vks wordt onderschat

13. Treez

Treez Niet meer actief

Ik denk dat de consument onderschat wat voor macht de verzekeraars hebben. De verzekeraars bepalen tegenwoordig voor een groot deel welke behandeling jij krijgt. Niet de de behandelaar die jou behandelt en hiervoor gestudeerd heeft. Dit betekent dat jij mogelijk niet de beste behandeling krijgt en dat vind ik nog veel erger. Ik snap dat het heel vervelend is als je in jouw situatie zit, maar ik hoop echt van harte er nog vele beroepsgroepen gaan volgen. Om iets te kunnen veranderen, is er nu actie nodig.

Zoe123, jessy77, Roos12 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Volledig mee eens. En de verloskundigen laten je heus niet aan je lot over hoor. Er is nog zoiets als zorgplicht.
    Ik hoop ook dat dit voor meerdere beroepsgroepen een vervolg krijgt.
    Schandalig wat voor macht de mn grote zorgverzekeraars hebben. Zij zijn het juist die alles kapot maken en niet de zorgverleners, want die zullen ten allen tijden het beste voor de cliënt willen.

15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik vind het ontzettend dapper en goed dat de verloskundigen dit durven! Eindelijk eens een groep die de macht van de zorgverzekeraar durft aan te tasten! Het is even lastig voor zwangeren die bij Zilveren Kruis zitten, maar de hoop is natuurlijk dat er velen overstappen en dat Zilveren Kruis op deze manier eens voelt wat de gevolgen van hun beslissingen zijn. Er zou zo'n mooi waarschuwingssignaal naar andere zorgverzekeraars vanuit gaan.

Dus ik zeg: alle zwangeren overstappen en laten zien dat verzekeraars minder macht hebben dan ze denken en zouden willen als zorgverleners en patienten de handen ineenslaan!!

16. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Verloskundige zorg zit toch in het basispakket. Betekend dat dan niet dat de verzekering moet betalen?
    Je verzekering kan zoveel afspraken maken, maar toch niet met ieders huisarts? Die zoek je toch zelf uit( tenzij er maar 1 huisarts in je dorp is)? Geloof niet dat je verloskundige zorg zelf moet gaan betalen, is een basisrecht!

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het is basisverzekering, maar afhankelijk van welk pakket, bij welke verzekeraar je hebt, kan het wel zijn dat je minder vergoeding krijgt en dus een deel zelf zal moeten betalen indien jouw verloskundige geen contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Hetzelfde geldt ook voor je huisarts, maar tot nu toe is dit nog niet voorgekomen.

Panda81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina