Mijn dochtertje van 3 jaar en 4 maanden is overdag droog. Geen natte broeken en ongelukjes. Het vervelende is dat ze ook helemaal niks op de wc doet. Ze gaat er tientallen keren opzitten. Je ziet haar op haar beentjes wiebelen, omdat ze heel nodig moet. Maar ze doet helemaal niks op de wc. Ze houdt de hele dag op, totdat ze 's avonds voor het slapen gaan een luier aan krijgt en daar in gaat plassen. Is er iemand die dit ook mee heeft gemaakt? Iemand met goede tips? Is toch niet goed voor dat blaasje als ze zo lang ophoudt, lijkt me. Alvast hartelijk dank voor je reactie!
Dat lijkt me inderdaad ook echt niet goed. Wat je zou kunnen proberen is meteen belonen dus zeggen als je ziet dat ze naar de wc moet ga maar even een plasje doen. Verder heel luchtig doen en dan een snoepje of koekje wat ze heel lekker vind aanbieden als ze het heeft gedaan. Vaak is het even over de drempel helpen al voldoende. Hier twee dagen direct beloond met een koekje (en ja ik weet het het is niet echt verantwoord) maar daarna nooit geen problemen gehad met poepen of plassen. Ik denk dat jou kleintje even het idee van plassen en poepen in de gaten moet krijgen. En hoe luchtiger jij er over doet hoe makkelijker zij er mee om gaat gaan. Succes
Bedankt voor je tips, Nic! Voor een koekje wil ze meestal heel ver gaan. Ik ga eens proberen of het lukt.
En als je haar met de luier aan op de wc zet? Dat ze als het ware door krijgt hoe het werkt en welke spieren ze dna moet ontspannen? Dus eigenlijk een klein stapje terug doen om hem dan hopelijk weer snel vooruit te maken.
Dan drinkt ze ook vrijwel niks, neem ik aan? Anders kan je ook niet 12 uur per dag je plas ophouden. Doet ze wel een plas op een potje?
Ik zeg niet dat het makkelijk gaat maar het gaat wel hoor! Of kom ik nu in het guiness book of records ... deed het vroeger wel vaker!
Nou ja; het is iig niet goed! Niet goed voor de nieren en niet goed voor de spieren: Wat is verkeerd plassen en te goed ophouden? Kinderen die verkeerd plassen en te goed ophouden plassen verkeerd maar zijn kurkdroog. Zij onderdrukken aandrang een lange tijd door continu de bekkenbodemspieren aan te spannen. Uiteindelijk krijgen zij problemen met het plassen zelf. Zij zijn door de voortdurende aanspanning niet in staat te ontspannen tijdens het plassen. Zij moeten de blaas leeg persen met als gevolg dat er altijd wat urine achterblijft. Bovendien voelen ze, door het uitstellen van het plassen, steeds later de aandrang. Uiteindelijk wordt de blaasspier lui en daardoor minder krachtig. Door de verminderde kracht van de blaasspier en het niet ontspannen van de bekkenbodemspieren tijdens het plassen, verloopt de urinestraal in stukjes en beetjes en blijft er altijd wat urine achter. Hierdoor hebben zij een grote kans op urineweginfecties. In een peuterblaas kan 140 - 180cc. Dat heb je zo bij elkaar gedronken en gegeten (fruit, yoghurt, vla). Mijn zoontje is sinds een paar weken zindelijk en kan plas 6 uur ophouden. Maar vanmiddag heeft hij 3 grote bekers thee op en dan moet hij echt om het half uur een grote plas. Als een kind ECHT niet op de wc wil plassen (ook niet na verplichte tijden, beloningssysteem e.d.) dan zou ik op gezette tijden een luier om doen of het potje weer tevoorschijn halen (liever dit dan luier), want 12 uur ophouden is echt niet goed.
Ze heeft altijd enorm veel gedronken, maar nu ik er over nadenk drinkt ze nu wel minder dan eerst. zal hier ook vast wel mee te maken hebben
Dan zou ik haar op gezette tijden laten plassen in de luier, daarna luier weer af. Hoeveel drinkt ze op een dag? En hoeveel stuks fruit en yoghurt/vla e.d. krijgt ze?
de hele dag plas ophouden is echt niet goed. als ik jou was zou ik de luier weer om doen. poep ophouden is ook heel slecht. ik zou helemaal opnieuw beginnen met zindelijkheid. luier om dus. zij snapt dus nog niet wat de bedoeling is.
Mijn dochter doet dit ook als ze de kans krijgt. Te lang ophouden is, zoals hier al eerder gezegd, helemaal niet goed en daarom gaf ik haar op gezette tijden een luier. Dan plaste ze op commando en dan ging de luier meteen weer uit. Inmiddels maak ik de luier niet eens meer dicht. Ik houd hem tussen haar benen, ze plast en ervaart hoe het is om je plas als het ware te laten vallen en daarna gaat gewoon de onderbroek weer aan. Ik heb gemerkt dat 'geduld' het codewoord is. Inmiddels is namelijk al wel zo ver dat ze op het kinderdagverblijf op de wc plast. Het komt vanzelf. Kinderen gaan dit pas doen als ze er aan toe zijn, je kunt het niet dwingen.
Misschien is het een idee om haar met een boekje (of folder of wat dan ook) op de wc te zetten? Je kan het altijd proberen.
Wij hadden hier precies hetzelfde probleem. Dochter kon zo lang haar plas ophouden, totdat ze tussen de middag of in de avond haar luier om kreeg. Van alles geprobeerd, maar ze kon niet plassen op de wc of op het potje Het zit op die leeftijd echt tussen de oren en het is een soort angst. Bij mijn dochter heeft het gewerkt om er zo relaxt mogelijk mee om te gaan en haar telkens de keuze te geven. Plassen op de wc (wat ze dan natuurlijk nooit deed) of een plas in de luier. Ze had al een hele tijd alleen een onderbroekje aan. En op een dag (ik denk 2 maanden nadat we begonnen zijn) wilde ze op de wc en waarrempel, ze plaste!! Sindsdien volledig zindelijk! Je kindje zet op een gegeven moment de knop om, zou er iig totaal geen druk op zetten. Het cb had ook goede tips, dus misschien kun je hen ook raadplegen.
in cb folder stond juist dat je hen in het begin van zindelijk worden heel veel te drinken moet geven. niet minder drinken maar meer drinken.
Wat betreft die knop omzetten heb je wel gelijk denk ik. Tips van het cb? Dat verschilt heel erg per cb. Toen ik het over zindelijkheid begon toen Veerle net 3 was, zeiden ze daar: "maar mevrouw, daar had u al veel eerder mee moeten beginnen!" De tips die ik kreeg kwamen niet verder dan "zet haar maar op vaste tijden op het potje" en "hang er maar een beloning aan vast". Nou, daar kan ik niet veel mee. Maar Madeliefke, als jouw cb wél goede tips had, wil je ze dan met ons delen?
- kijk naar je kind - niet dwingen - bespreken (zeker als ze 3 zijn) - boekjes halen - geduld - toon je eigen, eventuele frustratie nooit - als het nog niet lukt, gewoon weer luier om, laten rusten en na een paar maanden weer opnieuw beginnen - ook ben ik naar een informatie avond van het CB geweest rondom zindelijkheid. Hier ontmoette je ouders die ook aan het worstelen waren met de zindelijkheid. De herkenning was erg prettig. Bovendien zijn tips voor ieder kind, in iedere situatie weer anders, lijkt me.
Ik lees even mee, dit zou wel eens een goede kunnen zijn voor mijn dochter! Ze 'oefent' al maanden op WC/potje, gaat ook zonder morren zitten, maar er is eigenlijk nog nooit iets gebeurd. Ik heb wel eens dagen onderbroekje geprobeerd, maar dan plaste in broek en raakte daar volledig van in paniek/overstuur. Ik heb het tijdje laten rusten onder mom 'ze is er nog niet aan toe', maar met de basisschool voor de deur (over 3 maanden) begint hier de tijd echt te dringen . Ik heb er nu een aantal dagen weer onderbroekje aangedaan en ze kan wel een aantal uren droog blijven, dan wordt ze onrustig en verliest een druppeltje en begint dan om een luier te bedelen. Volgens mij voelt ze het nu dus wel EN kan ze het ook ophouden, maar ze durft het niet los te laten op een potje/WC. Laatst zat ze echt angstig huilend op het potje, te krijsen om een luier... Maar dat kan ik misschien ook eens proberen, of ze dan wel op commando in de luier wil plassen!