POP PAP en studiewijzer maken.

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 8 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Hoi dames,

Voor mijn opleiding HZW moet ik een POP en PAP maken. Dit heb ik geprobeerd, maar ik kom er niet uit. De SMART regels heb ik bekeken maar ook dan kom ik er niet uit. Weet iemand een goede site of voorbeeld hoe zoiets in elkaar gezet hoort te worden?

En dan ook nog de studiewijzer.... Ik zit inmiddels een uur naar een leeg vel te staren waar in ik moet inplannen hoelang ik over een module wil doen...... uh.... geen idee.... de andere opdrachten deed ik ook maar "gewoon" tussendoor waardoor ik ook perfect op schema liep.
    Weet iemand misschien hoe lang je per kerntaak bezig bent aan de opleiding? Of kan dit aan mij uitleggen?

Graag... want ik sta op het punt mijn studieboeken de deur uit te gooien. :D Best zonde want ik ben al een eindje. ;)

Loopbaan en burgerschap is niet mijn vak. :)

2. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Smart is helemaal niet moeilijk. Je moet een leerdoek opstellen. Als je het leerdoek weet moet je het zo formuleren dat het
    Specifiek
    Meetbaar
    Acceptabel
    Realistisch
    Tijdsgebonden is. Als je dit hebt is het smart.

Qua tijdsplanning. Ik vulde altijd iets in wat haalbaar was, hield me er nooit aan. Ik maak opdrachten ed als ik er zin en tijd voor heb en als m'n hoofd ernaar staat.
    Ik maakte pop en pap omdat het moest. Zodra die was goedgekeurd keek ik er niet meer naar.

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Wat is HZW? En waar staat PAP voor?

Ik denk dat je je vooral af moet vragen wat je zou willen leren. Of wat je beoordelers vinden dat jij zou moeten willen leren! :D;) Dan kun je dat zo gaan formuleren dat het aan de regels van smart voldoet.

4. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

23 aug 2015
    1.614
    1
    36
    Zoals mn studiebegeleider zei: pop is gewoon een poppenkast. Niet te veel over nedeken. Als het maar een beetje reëel klinkt, is het goedzo ;) verzin desnoods een doel die je voor jezelf makkelijk uit kan werken.
    Voor de rest sluit ik mij aan bij de reactie hierboven.
    Succs ermee meid!

5. xbabyxdx

Ja dat probeer ik ook, haalbare tijden, maar het lukt mij niet om in te schatten hoelang ik bijvoorbeeld nodig zal hebben voor Nederlands.... echt..... Geen idee........

Over SMART wist ik inderdaad. Maar ik vond het toch wel erg lastig invullen in de PAP

@ Janna
    POP = persoonlijk ontwikkelingsplan
    PAP = persoonlijk actieplan
    HZW = helpende zorg en welzijn

6. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    wij moesten dit laatst op cursus ook doen
    ben zo blij dat ik er nu van af ben :D

zet voor jezelf neer wat je leerdoelen zijn
    wat wil je leren en waarom wil je dat leren
    en hoe ga je dit aanpakken is het haalbaar etc etc
    gewoon om je doel een verhaaltje erbij verzinnen en vooral niet te moeilijk denken
    tenminste zo was het bij ons

qua tijdsbestemming het gewoon heel ruim aangeven ik deed dan iets van 3 maanden ;) genoeg tijd om alles uit te werken omdat bij mij altijd alles last-minute gaat

7. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Ik heb nog wel een pop/pap liggen van mij van de opleiding doktersassistente. Wil hem anders wel doormailen zodat je de basis ziet?

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    SMART klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk heel makkelijk.
    Stel je wil invullen dat je wil leren plannen (om maar een herkenbaar voorbeeld te gebruiken ;)

"Aan eind van de module wil ik mijn studie-opdrachten goed kunnen inplannen."

Dan kijk je: is het specifiek? Mwah, het kan specifieker. Definieer "goed". Wanneer vind je dat het "goed" is. Als je je aan de planning kan houden? Dan schrijf je dat op.

Meetbaar: Ja, want ja kunt vervolgens controleren of je het doel hebt behaald.

Acceptabel: ja hoor, dit is prima acceptabel.

Realistisch: is het realistisch om te verwachten dat je leert plannen? Normaal gesproken wel.

Tijdsgebonden: ja, je zegt "aan het eind van de module".

Dus wat ik altijd deed: schrijf je doel op, kijk of je deze vijf punten erin hebt, meestal ben je al meteen een heel eind en hoef je nog maar 1 of 2 dingetjes aan te passen.

Studiewijzers was ik altijd heel slecht in. Ik vulde gewoon wat in. Stel je moet 5 hoofdstukken maken in 5 weken, dan is het simpel, deed ik op papier 1 hoofdstuk per week. In de praktijk liep het anders maar ze waren allang blij als ik iets op papier had gezet.

9. xbabyxdx

Ja graag! Dan zie ik in ieder geval wat ongeveer de bedoeling is. Dat is wel fijn.

Opleiding tot doktersassistente.... RESPECT! haha ik ga al op storing bij HZW opdrachten. :D

10. xbabyxdx

Deze uitleg ga ik opslaan! Dankjewel voor de moeite.

11. xbabyxdx

Bedankt dames voor de voorbeelden en de uitleg. Ik heb een 9 gehaald!!

12. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Super gedaan!! Op naar de volgende opdracht!

13. xbabyxdx

Dankjewel! :)

Deel Deze Pagina