Aankomende woensdag heb ik voor het eerst een afspraak bij de Pop poli. Wat kan ik verwachten bij een eerste gesprek? En ik heb gehoord dat ze gelijk gaan kijken naar evt medicijnen voor ia depressieve klachten. Is dat zo? Want het laatste wat ik eigenlijk wil is medicijnen gebruiken tijdens mijn zwangerschap.
Ik loop niet bij de pop poli maar bij een psycholoog vanwege winterdepressie. Dus zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat je een intake gesprek hebt. Dus nog geen beslissingen worden genomen etc. In de zwangerschap zijn ze erg voorzichtig met medicatie. Uiteraard ben jij degene die bepaald of je medicatie überhaupt wilt, ze kunnen je zeker niet verplichten. En er zijn veel meer mogelijkheden om om te gaan met depressieve klachten. Hier wordt bijvoorbeeld uitgezocht of ik wel lichttherapie mag, ook daar zijn ze heel voorzichtig mee. Ze hebben liever dat ik eerst beval en dan verder zien. Ik heb zelf ook duidelijk aangegeven dat ik absoluut geen medicatie wil. Ik denk dat ze dat pas adviseren als je bijvoorbeeld suïcidaal bent.
ik lees mee, ben afgelopen week door gyn aan de temazepam gezet geworden om te kijken of t evt prenatale depressie doorbreekt maar het heeft totaal geen effect
Ik heb geen ervaring met een POP-poli, maar wel met winterdepressie. Voor zover ik weet mag je alleen in het eerste trimester geen lichttherapie doen. Edit: Kijk, het staat op de website van psyq: Winterdepressie, lichttherapie en begeleiding
Ik heb ook een afspraak gehad bij de pop poli tijd terug om uit te laten zoeken of ik door kon gaan met mijn medicatie (anti depressiva voor angststoornis) Ben heel erg fijn geholpen toen, er zat een heel team klaar die alle vragen kon beantwoorden. Uiteindelijk ben ik nu van de medicatie af al een aantal maanden. Puur omdat ik wilde kijken of ik het zonder kon en het minimale risico (in mijn geval) wat er was voor het kind uit te sluiten. Maar ze kunnen je daar heel veel info en geruststelling geven over welke medicatie wel en welke niet. En dan nog, jij beslist of je aan de medicatie gaat natuurlijk! Het is jouw lijf! Ze zullen denk ik met jou afwegen of de klachten opwegen tegen het eventuele risico van het medicijn op de zwangerschap. Succes!
Ik ben ook bij de pop poli geweest. Kreeg eerst over drie weken iedere week een gesprek om de situatie in te schatten. De vierde week een advies. Eigenlijk kwam het erop neer dat eventuele nadelige schade al in de aanleg aangedaan word, dus de eerste paar weken. Stoppen,overstappen e.d. was dus te laat. Ik slikte dus al antidepressiva voor mijn zwangerschap. Ondertussen ben ik aan het eind van mijn zwangerschap en heb ik het echt heel moeilijk gehad ivm depressieve klachten. Luister dus goed naar je eigen gevoel en trek optijd aan de bel!! Ik heb er uiteindelijk niks aangehad, moet wel 24 uur ter observatie van de baby in het ziekenhuis blijven. Veel succes!!
Ik loop ook bij de Pop poli.. Ik heb inmiddels een gesprek met een psychiater, verpleegkundige en maatschappelijk werker gehad.. Zij gaan met zn allen kijken hoe ze mij zo stabiel mogelijk door de zwangerschap kunnen loodsen. Op het moment gaat het goed dus doe ik weinig beroep op ze, maar moet ik me wel melden en ze up to date houden met eens in de zoveel tijd een gesprek sowieso en dan overleggen we hoe het gaat, hoe het gaat met de klachten, of ik zelf denk medicatie nodig te hebben enzv enzv
heb een paar weken terug gesprek gehad op de pop poli daar zat de psychiater gynaecoloog en de kinderarts voor mij klaar gebruik citalopram voor mijn angststoornis waar ik niet mee kon stoppen dus hebben ze me van alles uit gelegd en ben daardoor goed op de hoogte wat ik kan verwachten na de bevalling