Via de zoekmachine zag ik geen topic hierover en daarom maak ik er zelf 1 aan. In de hoop dat anderen hier wel over hebben gelezen of nog fijner hier zelf ondersteuning van krijg. Ik zou het fijn vinden om in contact te komen met andere mensen die zwanger zijn en ook op de POP-poli komen. Zelf ben ik (nog) niet zwanger, eerst ontpillen en dan zien we wel of het lukt. POP-poli is een kliniek die in steeds meer ziekenhuizen komt, en bestaat uit een team: Psychiatrie, Obstetrie (verloskunde) en Pediatrie (kindergeneeskunde) werken samen bij bepaling van het risico op psychiatrische ontregeling tijdens de zwangerschap of na de bevalling en adviseren over de omgang met eventuele psychopathologie. Ik heb in het verleden te maken gehad met psychiatrie zoals depressie, eetstoornis en fobie. Nu gaat het al ruim 5 jaar goed met mij. Tuurlijk heb ik me momenten qua stemmingswisselingen. Maar die heeft iedereen weleens zeg ik dan. Heb destijds hulp gehad en daardoor aan mezelf gewerkt en het gaat goed. Slik geen medicijnen en heb ook geen behandelaar. Ben al eens gewezen door mijn huisarts destijds, mochten wij voor kinderen willen gaan, ik dit moest melden want dan was zij voostander dat ik hierbij begeleiding zou krijgen. Daar zijn jaren overeen gegaan en afgelopen april heb ik aangegeven bij de huisarts dat ik gestopt ben met de pil. Toen heeft zij mij de POP-poli voorgesteld, puur voor ondersteuning op het moment dat ik zwanger ben. Misschien hoef ik er helemaal geen gebruik van te maken en gaat het goed. Maar dan is er een vangnet voor het geval dat. Daar sta ik best voor open, want hormonen doen veel met je lichaam en als je zwanger bent en niemand kan voorspellen wat dat met je psyche doet. Je leest ook wel dat mensen zonder psychisch verleden dat ze door de zwangerschap psychische klachten krijgen. Ik vind het mooi dat deze ondersteuning er is en toevallig ook nog waar ik woon. Maar ik ben benieuwd naar andere die hier ondersteuning van krijgen. En vragen die ik vooral heb: Hoe ervaar jij de POP-poli? Hoe ziet de begeleiding eruit? Zit je echt met 3 mensen tegenover je? Kom je in een groep of is het individueel? Wat is de frequentie dat je daar komt? Zitten er eigen bijdrages aan? En natuurlijk andere ervaringen dan de vragen die ik stel. Oftewel een hoop vragen die ik natuurlijk ook bij mijn huisarts kan neerleggen. Maar ben vooral nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen en of die positief zijn?
Jammer dat (nog) niemand heeft gereageerd. Nu is het ook niet iets wat dagelijk voorkomt waarover ik geschreven heb. Daarbij is het volgens mij iets nieuws, wat nu langzaam door nederland verspreid erbij gaat komen in ziekenhuizen. Had gehoopt wat antwoorden te vinden van mensen die hier toevallig al mee te maken hebben gehad. Voel me hier toch wel alleen in. Al kan ik me ook voorstellen dat er misschien mensen zijn die zich ervoor schamen en niet erop durven te reageren. In dat geval mag je mij ook altijd een pb sturen.
Ik heb hier geen ervaring mee, wist ook eigenlijk niet dat het bestond. Ben eigenlijk wel blij om te horen dat het er is aangezien ik jaren lang een eetstoornis heb gehad en ik geen idee heb hoe dat tijdens een eventuele zwangerschap zal gaan. Het gaat nu trouwens heel goed . Misschien moet je deze vraag eens stellen in het 'zwanger zijn' forum. Misschien dat daar iemand ervaring heeft.