Pop.. Rubens barn of haba???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door piccolina, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Wij hebben onze dochter ook rubensbarn pop gegeven met haar eerste verjaardag. Ze wist niet zoveel wat ze er mee moest doen. Ze is nu anderhalf en slaapt ermee. Lekker knuffelen en kusjes geven. Ze heeft sinds kort ook een babyborn (kleintje). Ze zegt steeds 'baby, baby, baby' en ik wilde daar wat meedoen, vandaar dat ze die heeft gekregen. :D

Eigenlijk was mijn insteek ook om zoveel mogelijk natuurlijke materialen te geven. Alleen ben ik daar geloof ik een beetje van afgeweken. Door bijv. een aanbieding of iets dergelijks. Ook met verjaardag hebben we om houten speelgoed gevraagd, maar dat werd dus ook plastic.

Bedankt voor je uitleg over je topic, ga er nu ook weer meer op letten. ;)

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik vind de poppen van Rubens Barn mooier dan die van Haba. Een zonnekindpop vind ik ook mooi, kun je vaak ook 'op bestelling' laten maken.

Qua leeftijd zou ik inderdaad misschien nog even wachten. Of je moet het niet erg vinden dat ze er nu misschien nog niet zo veel mee speelt, dan kan het natuurlijk prima. Wel zou ik als je hem nu wilt geven rekening houden met het formaat: een (te) grote pop is vrijwel onhanteerbaar voor een klein kind, dus nodigt ook niet uit tot spelen, terwijl met een kleiner popje waarschijnlijk eerder gespeeld zal worden. Als je uitgaat van de antroposofische denkwijze, dan zou je bij één jaar ook nog niet aan een echte pop (zoals die van Haba of een Baby Born pop, zeg maar) moeten denken, maar meer aan een knooppopje of een knuffelpopje.

Waarom is Magnutz een goed alternatief voor Duplo...? Is ook plastic en kleurrijk, toch...? En het lijkt me ook best weer een ander soort speelgoed ook, meer zoals Smartmax en Clix ed. Qua creativiteit kunnen ze in Duplo/Lego ook echt wel veel kwijt, hier wordt er tenminste heel creatief mee gespeeld. :) Grimms is wel erg mooi, maar vind ik zelf toch echt weer iets heel anders dan Duplo/Lego.

Voordat ik kinderen kreeg wilde ik ook natuurlijke materialen ed. Dus inderdaad zonnekindpoppen, houten speelgoed, enz. Inmiddels is het hier in huis zo wat de Bart Smit... Want ze spelen vooral graag met dingen als Duplo/Lego, Playmobil, Baby Born (en dan het liefst de mini's), enz. Ik ben volledig afgestapt van het idee dat dat 'inspiratieloos' speelgoed is dat de hersenen niet aan het werk zou zetten, en niet tot de verbeelding zou spreken, enz. Als ik zie hoe mijn kinderen er mee spelen, dan zie ik namelijk dat het tegendeel waar is.

Ik probeer wel selectief te zijn in wat ik koop/vraag, al dat 'gillende' (qua geluid en qua kleur) speelgoed hoeft van mij ook niet. Maar ondanks dat hebben ze bv. wel een K3 microfoon. En een grotere hit dan dat is er niet, want ze houden allebei enorm van dansen en zingen. En dat doen ze ook zonder die microfoon (een wc-rol kan ook dienst doen als microfoon), maar toch is het leuk voor de afwisseling. :) Maar je kunt dus wel stellen dat ik redelijk van mijn 'geloof' ben afgestapt. ;)

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wat betreft het soort pop.. daar heb ik geen mening over. Ik zie niet in waarom een stoffen pop de fantasie meer zal prikkelen dan een plastic pop.
    Maar onze meiden zijn met ruim 12 maanden begonnen om met poppen te spelen. De oudste eerst met een plastic pop met zacht lijfje. De jongste speelt alleen met een volledig plastic pop (annabel). Dus een pop lijkt mij een prima kado voor een eerste verjaardag. Wij hebben trouwens ook een stoffen pop, maar daar wordt niet mee gespeeld.

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja lastig.. Ze is dan ook echt boekenworm.. Ze pakt boeken zelf en gaat doorbladeren en kijken links-rechts. Alsof ze snel leest hihi
    Heb het nog nooit meegemaakt met soort kind die niets interessanter vind dan boeken. nog vormen ergens opleggen/inleggen en uithalen. Op haar eigen manier sorteren. En lopen met wagentje of met stoel, bak, maand.. Hihi
    Knuffels interesseren gaat echt niet.. Pop of dier.. Ze ziet het wel en soms blij gezicht en knuffel of kusje maar daarna gelijk naar boeken gaan

Heb nog maandje over na te denken of ik dan rubensbarn geef op 1e verjaardag. Een dag denk ik nee, andere dag denk ik ja..
    Als moeder van dochter wil ik natuurlijk gewoon het geven... Maar als ik echt realistisch nadenk is misschien te vroeg
    Zonnekindpop vind ik geweldig!! Maar bewaar dat echt iets voor later 3 jaar of zo... Ze zijn erg fragiel

Bedankt jullie voor meedenken!

5. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Even over plastic vs houten speelgoed qua giftige stoffen:

Wij hebben bewust ervoor gekozen om geen plastic speelgoed van fisher price of non merk te kopen ivm de giftige stoffen die in het plastic (kunnen) zitten (pvc, ftalaten enz). Van vtech ben ik er redelijk zeker van dat er gebruik wordt gemaakt van veilige plastics, toet toet auto's heeft zl dus wel, maar de geluidjes zijn wel uit! Wij hebben verder alleen houten speelgoed, maar nu las ik van de week een artikel over houten speelgoed. Ze hadden de verf die gebruikt was op houten speelgoed en touwtjes ed getest en daar kwamen erg verontrustende dingen naar voren, qua lood en kankerverwekkende stoffen die erin zaten. Dus met houten speelgoed zit je (helaas) niet altijd veilig.

Ik ben me nog verder hierover aan het inlezen!

6. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Dat klopt! Kruidvat en hema houten speelgoed is ook niet echt top. En zo inderdaad nog meer. Maar brio houten trein, grimms, jaiko ofzo, dat kan je goed gebruiken.

Overigens is hier plastic niet alleen niet vanwege de giftige stoffen. Uit een thee servies wat geluid maakt vind ik alle fantasie prikkeling weg. Dat stuurt zeg maar. Dat wil ik niet. Een spiegel die steeds zegt wat een mooie baby ze is, blegh. En mijn dochter speelt er ook wel mee, zeker. Maar ze speelt niet minder met hout. En dus duplo, wat ook echt haar fantasie aanspreekt. Ow ja en autootjes hebben we ook van plastic, dat rijdt sneller ;). Maar zoals ik al eerder zei, ik ben dus wel wat minder strikt.

Ik heb trouwens ook een poosje gedacht erop terug te komen want ze speelde er niet mee. Maar ze was gewoon nog te klein, ze speelde sowieso nog niet echt. Ja met boekjes inderdaad. En als ze dan ergens geluid uit kreeg was dat mooi. Maar dat vindt dan gelukkig een trommeltje en een fluit ook. :)

7. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee

Dat is helaas niet waar, de houten blokken van ikea kwamen er redelijk goed uit, terwijl het speelgoed van de duurdere merken juist heel slecht uit de test kwamen, dat maakt het juist zo lastig het goede te kiezen.

Overigens is duplo en lego gemaakt van ABS plastic, dit is volkomen veilig!

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Welke duurdere merken zijn dan dat waar je het over hebt? Ben ik wel benieuwd naar.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #29 piccolina, 2 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2014
    Grimms, djeco, wonderworld houten puzzels en blokken zijn zeker veilig.
    Ik koop ook nooit triplex puzzels maar massief hout
    Hema, kruidvat, zeeman, trekpleister etc koop ik niet zoiezo
    Ikea weet ik niet maar ikea gebruikt veel triplex

Je ontkomt het niet denk ik dat op een of andere slechte verf is of bpa.. Ik probeer gewoon bewuster kopen als het lukt. Dan is schade wat beperkter..

Ben ook benieuwd naar merken die slecht uit de test kwamen?!
    Mijn dochter doet bijna niets in mond erg zelden. Ik maak ook zelf klei en vingerverf. Ze heeft wat houten blokjes Hape met verf vroeger opgesabbelt dat wel.. Probeerde steeds niet toelaten maar dat is lastig.
    Ik koop veel bij greenjump. Heb gister ook alle badenden en spelgoed met gat erin weggegooid er kwam gewoon schimmel uit die beesten.
    Heb boon foam speelgoed is gewoon eco etc.

Deze heb ik gevonden van 2010
    De keuringsdienst van de aarde

En deze info:
    BPA, Bisphenol A, Bisfenol A start van de discussie

Ik kon zelf niets vinden van recente onderzoek naar hema of ficher price of vtech of ikea

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja als je dan nog verder gaat is melamine ook niet best voor borden en bekers. Ik gebruik bamboo trouwens.
    100% vermijden zal niet lukken helaas niet thuis maar elders komt ze in aanraking.. Ben blij dat ze niet zoveel in mond stopt als ik kijk dat sommige echt deksels van boter verpakking laten bijten etc vind ik goed dat ik tenminste oplet waar ik kan opletten..

Ik geloof trouwens dat ficher price en v tech maken van polipropeem en pes dat zijn alternatieven voor plastic met bpa. Weet niet zeker maar bijv ikea bekers en boorden wel daarvan gemaakt

Deel Deze Pagina