Ik kan mijn vraag niet helemaal in de titel vatten. Momenteel ben ik al járen docent. Ik zou graag nog iets gaan studeren maar ik weet niet wat. Ik kan een 1e graads-opleiding gaan doen, maar ik kan het ook in een andere hoek zoeken. Ik weet alleen niet wat. Graag zou ik een futureproof opleiding doen. Of iets waarbij ik me als docent kan onderscheiden van de rest. Wat hebben jullie gedaan of zou je nog graag willen doen?
Ik heb ook even zitten twijfelen om er nog een studie naast te doen, maar heb toch besloten dat ik het hier maar gewoon bij hou. Áls ik nog iets zou gaan studeren, zou ik zelf voor een 1e graads opleiding kiezen, omdat dit meer perspectief biedt voor salaris en doorgroeimogelijkheden. Ik werk nu zelf al in 2 verschillende secties. Dat is lekker afwisselend, maar geeft ook een hoop extra werk. (vergaderingen, lesprogramma's ontwikkelen, organisatie van het vak, etc)
Ik ben docent aan de universiteit, dus niet wat je bedoelt denk ik. Maar als ik op de middelbare school zou werken zou ik denk ik een studie erbij doen waardoor ik meer de onderwijsontwikkeling-kant op zou kunnen (zoals onderwijskunde) of juist meer management. Al zijn de managers dun gezaaid binnen het middelbaar onderwijs, dus het is misschien niet gezegd dat je daar iets aan hebt.
Ik volg de master Leren&Innoveren, ik denk aardig futureproof. Je houdt je dan bezig met vernieuwingsprocessen binnen het onderwijs en hoe je een vernieuwing met een zo groot mogelijke kans op succes kan implementeren. Qua salaris en doorgroeimogelijkheden zie ik zelf aardig wat mogelijkheden, vandaar dat ik ook deze master ben gaan doen. Ik was voordat ik begon aan mn master LB docent, nu (i.c.m. met een extra functie en het uitzicht op een masterdiploma) LD docent geworden, en dat scheelt al in het salaris Ben nu trouwens 25. Daarnaast qua doorgroeimogelijkheden: Ik focus mijzelf op ict innovaties die het onderwijs in worden gedragen en voer daarvoor ook praktijkonderzoek uit op mijn eigen school. Ik denk dat ict de komende 20 jaar wel in het onderwijs ingelijfd zal MOETEN worden willen scholen uberhaupt futureproof blijven. Dus ik zal mij binnen de school waarin ik werkzaam ben of in de toekomst zal zijn, nuttig kunnen maken in een adviserende rol. Maaaar, eigenlijk wil ik over een tijdje bij een bedrijf als Kennisnet gaan werken, dus ik hoop ook in andere zin door te kunnen groeien.
Is de opleiding afwisselend? Ben je er pas aan begonnen of ben je al verder in de opleiding. Ik heb al wat gelezen over de opleiding, maar weet niet zo goed of het iets voor mij is, lijkt me vrij theoretisch en moeilijk toepasbaar als je school al een eigen plan heeft getrokken.
Ik werk in het bo en ga volgend jaar de opleiding Talentbegeleider doen. In het vo is rekenen nu natuurlijk iets waar de komende jaren nog aan getimmerd moet worden.
De afwisseling verschilt per locatie. Ik studeer in Deventer, een vriendin van mij doet precies dezelfde opleiding in Hengelo. Wat je leert komt op hetzelfde neer, alleen is de invulling heel anders. In Deventer is het zo dat je de gehele onderzoekscyclus één keer heel diepgaand doorgaat, in Hengelo doe je de onderzoekscyclus 2 keer, maar dan wel oppervlakkiger. Ik vind het heel afwisselend, omdat je naast het onderzoek ook vakoverstijgende vakken krijgt (heb nu een vak psychologie en digitale didactiek gehad), en je via verschillende opdrachten naar je einddoel werkt. Ik zit nu op de helft, heb nu dus 1 jaar (zo goed als) gehad, en ga in september mijn 2e jaar in. Het is van de onderwijskundige masters wel één van de pittigste, zo niet de pittigste master. Het is inderdaad wel theoretisch, maar de theorie is echt ondersteunend voor je praktijk. Wel moet je iets binnen school (dat kan schoolbreed zijn, iets binnen het team, iets binnen de sectie) hebben dat je aan zou willen en kunnen passen. Ik ben schoolbreed bezig, omdat mijn studie aan sluit op mijn nieuwe functie (iPadcoordinator), en ik doe onderzoek naar de scholing/houding van docenten mbt ict/iPads. Maar een medestudent van mij is een project aan het opzetten voor zijn vak, iemand anders is de methode onder de loep aan het nemen, en weer anderen zijn de hele manier van toetsen/beoordelen aan het verbeteren. Erg verschillend dus. Naja, ik vind het in ieder geval qua studie erg leuk. Wel pittig (helemaal icm kind en zwanger), maar merk dat ik er veel van leer wat ik ook toe kan passen op heel andere gebieden
Klinkt wel heel interessant. Knap ook dat je dat met een kleine en zwanger allemaal kunt volhouden. Ik wil beginnen als de jongste naar school gaat. Dat zou dan volgend jaar september zijn. Ben vooral nog aan het oriënteren, want ik wil het met de lerarenbeurs doen en dat kan maar 1 keer besteed worden.......... Ik werk trouwens in het mbo, dus daar spelen alle hervormingen ook volop.