Vanavond wordt in het kader van Auschwitz 70 jaar 2doc: Night will fall uitgezonden. Het gaat over de bevrijding van het kamp Bergen-Belsen. Het filmmateriaal is nog niet eerder vertoond. Het schijnt zowel een indrukwekkende en afschrikwekkende documentaire te zijn. 2doc: Night will fall - buitenland - VPRO Auschwitz 70 jaar: waar ziet u wat? | Televisie | de Volkskrant
O ik ga vanavond kijken, heb afgelopen jaar Jacques grishaver mogen ontmoeten ivm het monument en acties die ik daarvoor gedaan heb. Wat een geweldige en innemende man. En vooral voor kinderen zo lief. Ondanks dat hij enorm druk is nam hij ruim de tijd om alle vragen te beantwoorden en deed echt zijn best om dat te doen zodat het gepast was bij hun leeftijd (dus niet te veel details). Pas nadat alle vragen beantwoord waren sloot hij af en hebben we buiten nog staan kletsen.
Auschwitz... Wat zou ik daar nog graag eens naar toe willen. Ben al wel in Theresienstadt geweest (ook erg indrukwekkend), en ook in Kamp Westerbork, maar Auschwitz wil ik zeker ook nog eens zien. Als ik dingen ervan zie op tv hou ik het al nauwelijks droog, dus als ik er echt zou staan...
Ik ben in Auschwitz en Birkenau geweest, tijdens een schoolreis toen ik in 5 VWO zat. Ontzettend indrukwekkend, iets wat je nooit meer vergeet! In de gaskamers gestaan, voor de verbrandingsovens, de barakken, de enorme berg met kleding, brillen, koffers. Er hangt een hele aparte, stille sfeer. Net alsof al dat leed nog in de lucht hangt. Als je er rondloopt, vliegt je dat naar de keel en zitten de tranen voortdurend hoog. En dat had iedereen, zelfs de stoerste jongens. Het is eigenlijk niet te omschrijven hoe het daar is. Eigenlijk zou iedereen er eens naar toe moeten, puur om te beseffen hoe het geweest moet zijn en dat het nooit weer mag gebeuren!
Ik ga het opnemen. Het wordt te laat voor me uitgezonden. Maar ik heb vanmiddag de herdenking gezien van de bevrijding van Auschwitz. Zeer indrukwekkend. Ik ben zelf 2 keer in Westerbork geweest. Auschwitz willen we ook nog zien.
Ik zou ook graag nog eens Auschwitz en Birkenau bezoeken. Westerbork heb ik een aantal jaren geleden ook bezocht. Afgelopen weekend zond Discovery ook een indrukwekkende documentaire uit over een vrouw die Auschwitz heeft overleefd. Ontzettend interessant (het is vast niet de goede bewoording daarvoor). Het is zo verbijsterend en intrigerend tegelijk hoe dat allemaal heeft kunnen gebeuren in de concentratiekampen. Waar mensen toe in staat zijn geweest, geen woorden voor. Night will fall wordt best laat uitgezonden en een waarschuwing is wel op zijn plaats voor de getoonde beelden, heb ik gelezen.
Ik ga het opnemen. Ik vind het altijd reuze interessant (oke klinkt misschien raar). Ik heb echt heel veel boeken gelezen , heel veel films of documentaires gezien. Ik heb alleen de laatste tijd heel erg dat ik mij heel erg aantrek , eigenlijk meer als 2 jaar terug zeg maar. Toen ik zwanger was heb ik ook geen boek of film meer gekeken want was er echt dagen mee bezig. Nu is dat wel minder maar ik leef mij gewoon heel erg in.
Ook ik ga kijken. Auschwitz Birkenau staat hoog op mijn ( onze ) bucketlist. Niet als plezier reis natuurlijk. Afgestudeerd in geschiedenis en WWII heeft altijd mijn 'interesse' gehad. Ben wel in kamp Westerbork geweest, de stranden, begraafplaats en museum bezocht in Normandië en mijn man en ik willen dus graag nog eens naar Polen. Heb het altijd wel erg moeilijk met de beelden. Helemaal de kleine kinderen waarvan je weet dat ze het niet overleefd hebben 😔
2doc: altijd boeiende docu's! Neem ze op om later te kijken. Ook deze zal absoluut een goede zijn. Ik ben sinds de geboorte van de kids ook enorm emotioneel geworden. Dus janken op de bank...Logisch ook, als je die kindertjes ziet, de totale onschuld, onderweg naar de dood....afschuwelijk...
Ik heb het ook niet gezien, is het ergens terug te kijken? Edit: heb het al gevonden via uitzendingemist.nl, maar krijg deze melding: Voor deze aflevering geldt een leeftijdsbeperking. De aflevering kan alleen tussen 22:00 uur en 06:00 uur bekeken worden. Dus vanavond maar even kijken..
Wat apart dat je hem vanaf dat tijdstip pas terug kan kijken, ik keek via de tv terug op uitzending gemist en daar zit geen beperking op. Nou moet ik zeggen dat ik sommige beelden ook best aangrijpend vond, maar het was wel een interessante om te zien
Ik lig altijd voor 22:00 uur in mijn mandje, had dan de tijd vanaf 20:30 gedaan. Ook al zitten er schokkende beelden tussen, er worden ook gekke actie en horrorfilms uitgezonden vanaf 20:30 uur. Maar gaat zeker vanavond proberen om wakker te blijven.
Hmm die ga ik vandaag maar even terugkijken. Auschwitz staat ook op mijn bucketlist om te zien. Lijkt me zo ontzettend indrukwekkend.
Horrorfilms zijn doorgaans fictief. De beelden van deze hel op aarde is echt. Ik heb het gisteren met moeite helemaal bekeken en vond het verschrikkelijke beelden. Echt... verschrikkelijk.