We krijgen een slimme meter

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bolkje, 10 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Is maar net of je het een verbetering vind of niet.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb er één, maar heb nu weer liever mijn domme meter van voorheen.

3. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik heb hem ook geweigerd.

4. Vanwege de straling??

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hhahaha! Dat is zo'n onzin die straling!

Wacht met smart nu op de complottheorieen...er zijn namelijk ook mensen die denken dat de regering dmv deze slimme meters ook je computers etc kunnen binnen komen. Dat internet bankieren niet meer veilig is etc etc.

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik weet eigenlijk niks over de negatieve dingen, hij werd in ons huis geplaatst toen wij nog aan het verhuizen waren. Maar ik vind hem handig! Elke 2 maanden krijg ik een overzicht van wat we verbruikt hebben, ideaal. Dus ik zou er ook blij mee zijn ;)

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Heb slimme meters sinds 2wk. Wil niet anders meer. Ze zijn kleiner, via thermostaat kan ik de meterstanden etc inzien dus hoef niet meer de kelder in ;). Alles wordt automatisch doorgegeven elke 2/ 3 maanden aan de energie en gas leverancier dus geen gedoe elk jaar met meterstanden doorgeven. Ook kun je zelf het verbruik per dag inzien via de thermostaat Inc de kosten

Ze verbruiken wel stroom, draadloos internet is nodig en slimme thermostaat erbij is handig maar niet verplicht natuurlijk.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    En straling vind ik echt onzin. Dan kun je beter op een onbewoond eiland gaan wonen zonder electronica. Mobiele telefoon is gevaarlijker wat betreft straling

9. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hier vonden wij de standen van de oude meters aflezen, en even invoeren op de verbruiksmanager makkelijker, dan op de slimme meter de standen aflezen. Echt niet gebruiksvriendelijk. Ook is Essent hier al 3 weken bezig met de eindstand, en dan kan je dus online geen gebruik maken van de verbruiksmanager. Voor mensen die tussendoor nooit de standen bekijken is het handig, want dan kom je niet voor een verassing bij de eindafrekening. Maar als je bijv. maandelijks even zelf checkt, vindt ik het juist meer onhandig. Ik had er ook veel meer van verwacht. Nu had ik liever de oude meters gehouden.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Dit vind ik inderdaad ook zo vreemd: ik ken mensen die geen magnetron willen vanwege de straling maar wel voortdurend met hun smartphone bezig zijn.

11. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Het gaat niet om de straling, maar in diverse artikelen heb ik gelezen dat ook de privacy niet zo privé meer is !

Ze kunnen zien wanneer jij je koelkast open doet, wanneer jij eten kookt, wanneer jij je wc doorspoelt, wanneer de lampen uitgaan in de avond en weer aan,

Ik vind dat nodig, ik ben dan zo'n pieperd, mijn man heeft vaak nachtdienst en dan ben ik alleen thuis met drie kinderen, en dan zal de Nuon bijv maar net gehackt zijn en ze mijn adres eruit pikken, mee kijken wanneer de lampen enzo normaal gesproken uitgaan vanuit hun eigen luie stoeltje en dan inbreken,

Heeeeeel ver gezocht dat weet ik best, de kans is ook echt nihil, maar ik hou er gewoon niet van, ik ben gewoon een schijtluis;);):);)

12. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Hoe maakt zo'n ding verbinding met internet? Ik geef zo'n ding namelijk geen internetverbinding. Er komen in mijn thuisnetwerk alleen maar apparaten die ik vertrouw. En laat ik zo'n slimme meter nu net niet vertrouwen.

13. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Waahahaha! Straling???? :D Nee, ik zag de schending van onze privacy niet zo zitten. ;)

14. Maakt ie niet, dat is een extra service die sommige leveranciers bieden, zodat je via internet je verwarming alvast aan kan zetten ;)

een slimme meter werkt eigenlijk op dezelfde manier als GPS, namelijk via een sateliet :p (zo is het mij toendertijd uitgelegd)

15. Ze kunnen niet constant kijken wat je verbruikt hoor :p Hij wordt eens per dag ofzo uitgelezen. Dus ze kunnen hooguit zien wat je die dag hebt verbruikt, maar ze kunnen echt niet realtime zien of jij op dat moment 1 of 2 lampen aan hebt.

En of je de WC doortrekt lijkt me helemaal sterk, tenzij je een elektrische wc-doortrekker hebt?! ;)

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    En er is echt niemand die op knopjes drukt om ze uit te lezen en dat gaat bekijken ;)

Dat kan overigens wel, wat super handig is als mensen zeuren over hun verbruik. Meter uitlezen en voilà!

Overigens kan een netbeheerder dat alleen maar en een leverancier niet.

De uitgelezen meterstand wordt in een landelijk systeem bijgehouden, waar leveranciers weer in moeten kijken.

17. Ja klopt, de netbeheerder kan het wel zien. Ik heb daar gewerkt, en heb dus in het verleden in geval van te hoog verbruik er wel eens in gekeken. Maar ze bekijken dat wel wie dat er naar heeft gekeken en er wordt steekproefsgewijs gekeken waarom je dan naar die meterstanden hebt gekeken.

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja precies ;)

Snap dat angstig gedoe nooit zo!

Deel Deze Pagina