Hebben jullie die en hoe ziet jullie huishoudweek er dan uit? Ik kan wel schoonmaken maar krijg het niet bijgehouden, het is altijd ergens een bende. Ik heb zaterdag een planning (heel suf, met kruisjes ) gemaakt en hoop dat nu ook vol te houden want elke dag bedenken wat er prioriteit heeft, werkt echt niet. Het is nooit echt vies maar het kost me zoveel energie als ik het niet overzie en er altijd wel iets is om me aan te ergeren. (Afwas die is blijven staan, geen droge theedoek, overvolle wasmand,...)
Hoe vaak dat ik al een nieuwe planning heb gemaakt.... Als ik voor elke keer een tientje zou krijgen, was ik nu rijk geweest, laten we het daarop houden Ik lees dus mee
Niet Ik heb dingen die elke dag moeten ( stofzuigen, was, keuken en wc) De rest doe ik random en als ik zie dat het moet. Soms ligt stof iets langer op een kastje...als ik net even iets anders ga doen. Maar dat maakt me niks (meer) uit. Alleen de bovenverdieping heb ik een planning voor: elke zondagochtend alles boven uitgebreid schoon...in verband met allergie.
Haha ik heb wel een globale planning maar wijk daar ook rustig weer van af als het anders loopt. Maandag: -Was die ik in het weekend was (nachtstroom) strijken en opvouwen en wegruimen. Van de boot moet je dus ook handdoeken etc strijken dus hele klus. -Rommel van het weekend opruimen (ligt eraan wat er gebeurd is, of we visite hadden ofzo, maar dat varieert van de ene keer alleen een prullenbak legen tot alles zuigen en dweilen) -Toilet -Vaatwasser die ik standaard op zondagavond aan doe uitruimen -Boodschappen -Van maart tot oktober tussen 10 en 12 uur ook boot schoonmaken (eigen zaak) Dinsdag/woensdag niks omdat ik werk Donderdag -ochtend schoonmaakbaantje -Middag als kleine slaapt badkamer en toiletten Vrijdag - van maart tot oktober in de ochtend boot schoonmaken - Als dat niet zoveel werk was: Beneden alles schoonmaken dus keuken, kamer en hal en toilet. Was de boot wel heel vuil dan schuif ik dat door naar de zaterdag. Zaterdag - Boodschappen voor weekend - Meestal wat lekkers bakken en daarna dus de keuken soppen haha. - Vrijdag drukke dag geweest doe ik benedenboel anders de bovenboel inclusief bedden verschonen. Anders doe ik dat op zondag dan kan mn man de kleine vermaken en ben ik zo klaar. - linnengoed van de boot (drie a vier machines per week in het seizoen) wassen + onze eigen was) Zondag - eventueel dus bovenboel, dus zolder en slaapkamers zuigen en stof afnemen en badkamer snel doorheen dus borstel door toilet en doekje door de wasbak. - en ook weer wassen. Stofzuigen is een dingetje dat ik vaak ook snel tussendoor doe. Als we iemand op bezoek krijgen ofzo of dochter gooit lekker de kruimels op de grond. Dan is het zo gebeurd om de rest ook te doen.
Mijn planning: Maandag, woensdag, vrijdag - Alle bedden verschonen (alleen maandag) - overal stofzuigen en dweilen - Alles afnemen met allesreiniger en een keukendoek - Alles opruimen als dat er is - Vaatwasser uitruimen - Was ophangen - Leren bank afnemen met keukendoek - Planten water geven - wc's schoonmaken - badkamer schoonmaken (wasbak en douche cabine klakvrij maken) Dinsdag, donderdag en weekend - Benden stofzuigen en dweilen - wc's schoonmaken - Keuken kasten van buiten schoonmaken (alleen op dinsdag) - was ophangen / opruimen / strijken Verder om de 2 maanden alle dekens en kussen wassen. Ramen zemen elke maand. De keuken 1 keer in de maand van binnen schoonmaken en opruimen. Dit is ongeveer mijn planning en gaat al jaren zo. Soms komt er iets extra's bij. Ligt er aan of ik een feestje had thuis, bezoek of iets anders.
Maandag: dagelijkse dingen, dus de wc, keukenblad, fornuis, tafels en stofzuigen. Dinsdag: dagelijkse dingen + boven stoffen en stofzuigen, en bedden verschonen Woensdag: Dagelijkse dingen Donderdag: dagelijkse dingen + badkamer Vrijdag: dagelijkse dingen+ dierenverblijven Zaterdag: dagelijkse dingen+ iets extra's, zoals de tuin vegen, auto stofzuigen, ramen zemen etc Zondag: dagelijkse dingen+ wat extra's. Tussendoor doe ik de was en ik dweil ongeveer 3 keer per week wanneer ik het nodig vind. Ik moet me ook echt aan het schema houden, anders wordt het gelijk een bende..
Ik heb een vaste schoonmaak route elke dag en zo blijft alles schoon Zodra ik thuis kom van de kinderen naar school brengen last ik de hond uit. Ben dan half 10 à 10 uur thuis. Loop dan door naar boven, ruim was op, trek bedden recht, ( speelgoed ruim ik Savonds op voor ze gaan slapen) stop was in wasmachine, ga stoffen en stofzuigen en klaar de boven. Op zaterdag doe ik de badkamer helemaal uit en verschoon de bedden. Omdat dan de kinderen thuis zijn klopt er niks meer van mijn normale planning . Rest van de week gewoon sopje in de badkamer . Dan heb ik nog net genoeg tijd om beneden te stoffen En ga ik ff zitten Om even gtst preview te kijken , te eten en koffie te drinken. en daarna omwasje van de ochtend wegwerken, was in droger, alles afsoppen ( keuken, tegels, meubels) daarna stofzuigen en dweilen. En klaar . Wc doe ik even tussendoor nadat ik ben geweest . Natte Doekjes liggen in de wc en ff bleek erin, borstel erdoor en klaar. Dan weer hond uitlaten ongeveer half uur, boodschappen doen of iets anders , wasje opvouwen en dan kindjes ophalen. Door dit elke dag te doen blijft huis schoon. Moet wel zeggen dat als de kinderen goed gespeeld hebben en overal speelgoed ligt ik het al opruim als ze hun kont omdraaien. Kan heel slecht tegen rommel al kan ik het nu wel beter los laten. Kleien en knutselen wordt altijd een bende maar daarna dus ook meteen de stofzuiger er overheen . Savonds na het eten tafel afdoen, nog een keer stofzuigen en voor ik na bed ga nog even dweilen . Als ik een afspraak heb en mijn planning in de war gooit is mijn heer dag een gaos
Wat een planningen hebben jullie. Mijn planning is "hopen dat het deze week wel lukt". Maar mijn lieftallige echtgenoot en ik werken beiden fulltime, ik train vrij veel, en familie en vrienden wonen allemaal ver weg, dus een uurtje op de koffie wordt vaak een flinke middag weg.
Ik lees even mee want ik kan wel een nieuwe planning gebruiken. Weet iemand trouwens een goede agenda voor op de Ipad? Ik vind degene die erop staat zacht gezegd niet handig.
Fijn om te lezen dat het niet bij iedereen vanzelf gaat en nog fijner dat het bij sommigen wel min of meer vanzelf gaat en jullie de dingen doen wanneer het nodig is. Als ik jullie planningen zo bekijk, lijkt die van mij ook best aardig voor de ramen moet er hier een glazenwasser komen, die afspraak moet ook op de to-do lijst. Nog "waardeloze huishoudsters" zin in een stok-achter-de-deur-huishoudtopic?
hier wel een planning, ene week lukt het beter dan de andere week. maandag keuken dinsdag slaapkamers woensdag badkamer donderdag kamer vrijdag wc + gang dat zijn de dingen die ik die dag echt uitgebreid doe. Voor de rest komt er dan nog een wasje bij, de vloer, wc, overal de losse rommel...
maandag: wassen draaien bedden dekken boven opruimen badkamer (wasbak, tegels en wc's) woonkamer opruimen en stoffen beneden stofzuigen en dweilen keuken grondig boodschappen afwassen dinsdag: woonkamer opruimen en stoffen wassen en vouwen bedden dekken boven opruimen beneden stofzuigen en dweilen afwassen badkamer grondig + wc's keuken (aanrecht en tegels woensdag: woonkamer opruimen en stoffen wassen draaien, strijken en vouwen bedden dekken boven opruimen badkamer (wasbak, tegels en wc's) stofzuigen en dweilen beneden keuken (aanrecht en tegels) boodschappen donderdag: wookamer opruimen en stoffen wassen draaien bedden dekken boven opruimen boven stofzuigen en dweilen badkamer (wasbak, tegels en wc's) keuken (aanrecht en tegels) beneden stofzuigen en dweilen vrijdag: woonkamer opruimen en stoffen wassen draaien bedden verschonen boven opruimen boodschappen stofzuigen en dweilen beneden voorraad kast en koelkast nakijken en poetsen badkamer (wasbak, tegels en wc's) keuken (aanrecht en tegels) zaterdag en zondag: woonkamer opruimen stofzuigen beneden eventueel boodschappen badkamer (wasbak, tegels en wc's) keuken (aanrecht en tegels) eventueel een extra klusje die gedaan moet worden
Iedere dag; stofzuigen, toiletten en keuken/aanrecht. Om de dag: wassen Donderdagochtend: boodschappen, beneden stoffen, stofzuigen en dweilen. Donderdagmiddag: bedden verschonen, ramen zemen. Vrijdagochtend: Badkamer uitsoppen, de gehele bovenverdieping afstoffen en stofzuigen en dweilen. En op zaterdag/zondag doe ik beneden alles nog een keer. Dit doe ik echt iedere week. Heb smetvrees en kan absoluut niet met mezelf leven als ik het "lijstje" niet afwerk. Overigens is mijn huis echt opgeruimd, er liggen nergens stapels, losslingerend wasgoed oid. Ja ik ben erg
@Wheelie, Hou je dan nog tijd over de kinderen? Geen verwijt maar ik doe mijn schoonmaak bijna altijd 's avonds want overdag ben ik druk in de weer met D. en dan moet ik eigenlijk ook nog studeren maar daar kom ik met dit achterstallig onderhoud ook niet aan toe. Mij lukt het niet om schoon te maken met D. erbij maar dat ligt wsl aan mij, kan me dan gewoonweg niet concentreren. Wie weet dat als de basis in orde is dat wel lukt omdat het dan niet zoveel werk meer is.
mijn voordeel is dat bij ons de wekker gaat om 05.00 i.v.m. werk van man. dus het meeste is al gedaan voor de kinderen wakker worden
hier wel een planning werkt voor ons het beste alleen wo en do staan er geen dingen op omdat we dan beide werken met de planning is het schoon en houden we het bij en kost het ook weinig tijd
Ik zelf maak alleen maar schoon als mijn jongste wakker is. Ze vindt het leuk om mee te helpen of om lekker in verschillende kamers te spelen. Als ze slaapt plof ik direct neer met een boekje op de bank!