Hallo Allemaal, Ik heb even een vraagje. Mijn moeder heeft een aantal jaar geleden aan een vriendin in nood 5000 gulden geleend omdat ze anders uit huis gezet zou worden. Die vriendin heeft een briefje ondertekend dat ze het geleend heeft en het zou terug betalen. Na een hele tijd zeuren heeft ze toen een bedrag betaald. Nu inmiddels na een paar jaar staat er nog steeds 1000 euro open. Dit was eingelijk mijn geld, wat mijn vader voor hij overleed voor mij had gespaard. Ik heb er dus maar weinig van gezien. Ik wil nu graag de laatste 1000 euro terug, geef de helft aan mijn moeder als extratje. Maar hoe kan ik dit gedaan krijgen? Ik heb haar al een email gestuurd dat ik het geld terug wil, desnoods met een betaalregeling. Ook wil ik nog een aangetekende brief sturen. Maar als ze hier niet op reageerd (wat ik dus vermoed want ze negeert m,n moeder al jaren) Kan ik dan een incasso buro inschakelen? En hoe zit het met de kosten daarvan weet iemand dat? Alvast bedankt!
dan zou je als het goed is een zaak moeten aanspannen .. maar is het dat waard.. dan ben je waarschijnlijk meer kwijt met de zaak aanspannen dan dat je je geld heb moet je anders zo;n juridisch advies bureau bellen
ik denk dat het meer gaat kosten dan die 1000 euro als je een zaak moet aanspannen. wel ontzettend lullig trouwens van die "vriendin". ik zou ook ff informeren bij het buro voor rechtshulp, at je opties zijn.
Mja ik wil het gewoon terug. Ik gun het haar niet eens meer op deze manier. Maar volgens wat ik nu kan vinden hoef ik de incasso kosten alleen te betalen als ze het geld daadwerkelijk terug krijgen. Vind het gewoon asociaal, mijn vader spaarde dat voor mij, m,n moeder helpt haar uit de brand en daarna krijgen we na 5 jaar pas een deel terug, en nu weer 5 jaar later nog steeds niets. Terwijl ze wel een nieuwe caravan, een nieuwe keuken, en 2x per jaar op vakantie gaan. Dat kan mijn moeder dus niet, en wij ook niet. Ze had gewoon eerst haar schuld moeten afbetalen. Ze loopt ook lekker over m,n moeder heen zo, als m,n vader nog had geleefd had ze dat niet gedurft.
nee maja daar heb je nu niets aan .. je moet dat geld terug krijgenik zou evene en brief schrijven waarin je duidelijk zet hoeveel tijd ze nog heeft om iets te regelen .. en dan kan je altijd een zaak erop zetten .. en idd dat is alleen als je winnende party bent
Ik zou m'n rechtsbijstand bellen! En als je dat niet hebt dan zijn er ook van die gerechtswinkels (ofzo) waar ze je gratis juridisch advies kunnen geven. Succes, wat een rotsituatie!!
Rechtsbijstand ff bellen. Als ze 'n kale kip is zal het niet makkelijk worden. Ook al wordt je in het gelijk gesteld betekend dat niet altijd dat jij geen proces kosten hoeft te betalen. Het is al een lang lopend iets dus zal je waarschijnlijk ook geld moeten betalen aan je rechtsbijstand als zij er een zaak van gaan maken. Je had dan eerder aan de bel moeten trekken maar dat moet je eerst navragen. Ik hoop dat je snel je geld terug hebt. Vaak geldt wel hoe langer je gaat procederen hoe meer geld het je kost en dat moet je wel tegen elkaar af gaan wegen natuurlijk
Het is een civiele zaak Als je een zaak tegen deze vrouw aanspant en zij word "schuldig" bevonden krijgt ZIJ de kosten van de zaak op zich Persoonlijk vind ik het schandalig dat ze zoveel geld leent en maar een deel ervan terug betaalt. Wees dan zo eerlijk om alles terug te betalen pfff
Dat is echt zo ontzettend lastig,helaas. Van dichtbij gezien hoeveel tijd er in gaat zitten en na maanden nog geen stap vooruit. Succes en hoop dat ze je het gewoon betaalt!
Als je bewijs hebt dat ze het geleend heeft, en ook dat nog niet alles is terug betaald kun je indd een incasso inschakelen. Mijn stiefvader heeft een soort gelijk probleem, gaat wel om een wat groter bedrag. Hij heeft het een aantal jaar geleden ook uitgeleend aan zijn toenmalig huisgenoot en ook nooit wat van weer gezien. Omdat hij kon aantonen wat hij geleend had, wanneer en dat er niets is terug betaald kon hij ook een incasso in schakelen. Inmiddels ligt het nu nog bij de advocaat en is de zaak nog in volle gang, de incasso kosten moeten betaald worden door de persoon die het geld geleend heeft. Ohja, er is wel één nadeel. Als die vriendin in financiele problemen zit en bijv. is falliet verklaard door haar bewindvoerder dan kun je fluiten naar je centen, hoeft ze niets terug te betalen. Dit heeft mijn oom namelijk ook al een keer gehad!
Kijk eens naar een no cure no pay incassobureau. Die proberen het eerst in het buiten gerechtelijk traject. (kost jou niets, kosten worden verhaald bij de tegenpartij) lukt dat niet, kan je altijd nog een procedure starten.. Echter je praat over guldens, heb je rekening gehouden met dat zoiets verjaard?
Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar begrijp ik het nu goed dat het nu inmiddels 10 jaar later is?
Ja zijn 10 jaar verder en pas de helft van het bedrag is afbetaald... elke keer smoesjes en excuses en de laatste maanden laat ze gewoon helemaal niets meer horen.
Een geldschuld vervalt na 5 jaren! Tenzij je in de tussentijd (aantoonbaar) brieven hebt verzonden of op een andere manier de verjaring hebt gestuit. Er is 5 jaar geleden een deel betaald en nu zijn we weer ongeveer vijf jaren verder. Ik ben bang dat de kans groot is dat dit is verjaard. Aan de andere kant als er in de tussentijd veel contact met haar is geweest over de schuld en zij heeft erkend dat die nog bestaat dan is dat voldoende. Als dit allemaal mondeling is gegaan is het bewijzen van de 'stuiting' wel moeilijk. Daarbuiten schrijf je dat je moeder het geld heeft geleend en dat met de betreffende vriendin op papier heeft gezet. Degene die het geld nu kan opeisen is je moeder (of jij nadat je door je moeder gemachtigd bent, maar dan ook namens je moeder). Jij kan niet zomaar iets opeisen omdat dat geld aan jou zou moeten toekomen. Je kunt naar een incassobureau gaan, maar vaak is een deurwaarderskantoor effectiever (maakt vaak meer indruk). Deurwaarders werken niet no-cure-no-pay en de kosten zullen wel vaak iets duurder zijn dan een incassobureau. Maar de deurwaarder kan ook de dagvaarding voor je uitbrengen en de procedure voeren.
Het kan niet verjaren volgens mij want er is altijd naar gevraagd en ze zegt steeds te betalen. Ik ben inderdaad door mijn moeder gemachtigd, en we hebben alles op papier, ook alle brieven en emails die verstuurd zijn. Maar ik heb zelf ook een lening voor onze auto, als ik dus niet betaal vervalt die na 5 jaar? Lijkt me niet toch? Wij betalen 300 euro per maand daarvoor terug. Maar goed we hebben bewijs, schriftelijk, en heb besloten zondag er naartoe te gaan aangezien ze mij ook negeert. Neem wel mijn broer en man mee, aangezien haar 2 zoons ook niet zo vriendelijk zijn
ik zou overwegen haar zo lastig te vallen dat ze het geld graag kom brengen. Als je ziet dat ze geld aan hele andere dingen uitgeef, zou ik laaiend zijn. Mijn man heeft ook geld uitgeleend aan zijn broer en zijn ouders, nooit teruggehad, het gaat om grote bedragen en ze gaven geld wel aan andere dingen uit. Ik ging er achteraan en tja ik was de geldwolf! Tja mijn idee, ik hoef niet te werken voor jullie. contact met de ouders van mijn man is minimaal.... en met de broer en schoonzus is er geen contact meer. Mochten we een keer bij zijn ouders zijn en ze zijn er, dan doe ik normaal. Maar ja het had zo anders kunnen zijn. gr brenda