oma depressief, hoe leg ik dit mijn kind uit

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mosterd, 11 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    mijn moeder is depressief. .al geruime tijd.
    hoe leg ik dit mijn dochter van 7 uit.
    ze gaat niet meer zo vaak mee er naar toe. oma huilt veel en heeft nergens zin in.
    opa is ook niet meer zichzelf door deze hele situatie.

hoe leg ik dit in kindertaal uit

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik zou het zelf uitleggen als een ziekte (dat is het ten slotte ook). Soms zijn mensen ziek aan hun lijf, zoals bij de griep en soms in hun hoofd. Oma is nu vaak verdrietig en moe. Daardoor moet opa veel voor haar zorgen.

Eventuele vragen van je dochter zou ik eerlijk beantwoorden.

Wellicht zijn er ook wel boekjes te vinden over dit onderwerp. Ik hanteer zelf altijd een korte, feitelijke uitleg en laat mijn zoon zelf met vragen komen. Dat werkt hier altijd, ook bij moeilijkere onderwerpen.

Sterkte, het is voor jou vast ook heftig!

3. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik zag toevallig van de week in koffietijd iemand die een boekje had geschreven over een prinses die haar moeder zoekt.
    moeder blijkt depressief te zijn.
    de schrijfster had ook een depressie gehad en zij zei dat ze de beste uitleg die haar kind(eren) gekregen had als wat hierboven al geschreven is.
    soms is je lijf ziek en soms is je hoofd ziek.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou zeggen dat oma depressie heeft. als ze vraagt wat het is, nou, dat is een ziekte. als je het heeft voel je je moe en verdrietig, alsof je wekenlang niet geslapen hebt.
    maar let op, kinderen vertellen dat soort dingen ook meteen door. je kunt ook een woord bedenken samen met haar. ipv depressie zodat het een code is tussen jullie.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou echt niet zeggen dat het hoofd van oma ziek is.-want zo begrijpt een kindje van 7 het- verschrikkelijk. dat kan alleen een depressieve persoon bedenken om een kindje te vertellen. Echt niet doen.
    ik zou bij ziektes echt geen onderscheiding geven tussen hoofd en lijft. dat is echt 18de eeuwse gedachte. ziek is ziek. en wat gebeurt er met je als je deze ziekte hebt: je voelt....
    het hoofd ziek...ik heb hier echt geen woorden voor.

6. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Maar je hoofd is toch een onderdeel van je lichaam? Ik ben zelf depressief geweest en dat speelde zich toch echt in mijn hoofd af.

Ik bedoel niet dat depressie verzonnen is, of niet echt of geen echte ziekte. Meer om de plek aan te duiden. Dat maakt het in mijn ogen tastbaarder voor kinderen.

Jij verbindt nu allerlei conclusies aan mijn uitspraak die ik er zeker niet mee bedoel.

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Pien en de spoken, is pas verschenen. Ik zag het inderdaad bij koffietijd.

Prinses Pien is de stoerste van het land, samen met haar moeder. Die neemt Pien altijd mee op avontuur, jaagt beren van de weg en worstelt onverschrokken met de tuinslang. Als Pien op een dag haar moeder niet kan vinden en haar zus haar vertelt dat hun moeder in de put zit, gaat Pien op onderzoek uit. Haar vader vertelt dat haar moeder niet letterlijk in de put zit, maar depressief en verdrietig is, iets wat niemand helaas kan verjagen. Maar Pien wil natuurlijk toch iets doen op geheel eigen wijze, wat tot een heel bijzonder resultaat leidt.

https://m.bol.com/nl/p/pien-en-de-spoken/9200000051759637/

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou ik snap je ophef niet zo goed...

Het is toch ook een ziekte.. In je hoofd.. Je hoofd maakt nou eenmaal een bepaald stofje niet genoeg aan... Tsja.. Linksom of rechtsom.. Het is in je hoofd..

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Ophef? nou dat is een overdrijving. maar goed. het is niet zo dat wij echt snappen hoe depressie ontstaat en werkt. Ik zei alleen: ik zou, wanneer het over een ziekte gaat, lijf en hoofd niet echt van elkaar apart noemen. alsof die 2 losse dingen zijn. dat lijkt meer op die oude religieuze ziel en lichaam scheiding. daar zijn we al voorbij in onze tijd.
    we weten eigenlijk niet waarom en hoe depressie ontstaat. we weten niet wat et effect van 'het hoofd' op t lijf is of andersom bij het tot stand komen van deze ziekte.
    als je depressie hebt dan is het ook niet zo dat jij alleen in je hoofd last van je ziekte hebt.
    we weten dus dat het een ziekte is, en het is zeker niet van 'het hoofd' alleen. het effect is op de zenuwstelsel als geheel.

je kunt natuurlijk alles zeggen wat je wilt aan je kindje. maar ik zou echt niet zeggen dat iemand een ziekte heeft in zijn hoofd.alsof die tussen haar oren alleen zit.want zo klinkt het voor mij.

je hebt natuurlijk theorieën hierover. bijvoorbeeld dat depsessie eigenlijk met de evolutie mee kwam, omdat het ooit een zelfbeschermende systeem was waarmee het nemen van onnodige risicos voorkomen werd. (tussen leven en dood risico beoordelingsysteem). dat een persoon, onder bepaalde extreme moeilijkheden bij zijn overlevingsstrijd, soms van binnen gepassiviseerd moest worden, zodat hij geen risicos neemt die zijn leven zouden kunnen kosten; om te overleven. dus een 'pauze' ingelasd wordt in de hardestrijd om te overleven, totdat het weer veilig is(strenge winters bijvoorbeeld).

maar goed, ik zei alleen hoe het mij in de oren klonk. het moet natuurlijk geen discussie worden dames!

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja goed, je zei.. ik heb er geen worden voor.
    Dat vind ik wel een beetje ophef maken maar goed dat terzijde.

Ik vind dat een depressie wel degelijk in je hoofd is, wat niet wil zeggen dat het nergens invloed op heeft.
    Maar goed, doordat bepaalde stoffen niet goed werken word je depressief, die stoffen worden in je hoofd aangemaakt dusja..

En dat dat invloed heeft op de rest van je lichaam ontken ik niet hoor.

11. mosterd

mosterd Actief lid

7 okt 2013
    297
    121
    43
    dankjewel voor je tips. hier kan ik wel wat mee.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Misschien ook wat voor mijn jongste.

Nu weten ze dat ik vaak moe ben en sneller boos. Ook dat het niet door hen komt.

Dat een depressie door een tekort aan een bepaald stofje kont vindt ik wel erg kort door de bocht. Dan zou je met pillen het helemaal kunnen oplossen ...

( was dat maar waar)

13. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Met stip op nummer 1, de meest bizarre en bespottelijke zin die ik ooit op dit forum heb gelezen. ;)

Wanneer je kiespijn hebt ga je naar de tandarts, wanneer je huidklachten hebt naar een dermatoloog, en wanneer je psychische klachten hebt naar een psycholoog/psychiater. Dat onderscheid is er niet voor niks.
    Wanneer oma haar teen breekt, mag ze dan ook niet zeggen dat ze iets aan haar teen heeft om geen onderscheid te maken, gezien haar teen onderdeel is van haar lichaam?
    Hoe je het ook went of keert, of je het nou ziel (een ziel heeft daar werkelijk waar niks mee te maken, ik neem aan dat je de geest bedoeld, dat is iets heel anders) noemt, een zenuwstelsel, een stofje of ontstaan door onderdrukte trauma's, het zijn en blijven de hersenen die dit regelen, en bij de meeste mensen zitten die nog altijd in hun hoofd. ;)

Voor een kind is 'het hoofd' een stuk duidelijker dan ' zenuwstelsel', 'de psyche' of 'de hormoonhuishouding'.

@ts volgens mij heb je al wat bruikbare tips gekregen, ik zou het proberen zo simpel mogelijk te houden en het gesprek vooral te laten bepalen door de vragen van je kindje zelf. Ik weet niet of je lid bent van een bibliotheek, maar daar zijn in ieder geval ook meer dan genoeg boekjes te vinden over dit onderwerp.

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nja dat is wel een van de grootste dingen, en je denkwijze...

Enne, ik heb zelf ook een depressie gehad, dus weet wel waar ik het over heb..

Maar goed, wat vervelend voor je! Hoop dat het snel wat beter word :)

15. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.409
    764
    113
    Ik zou niets zeggen over ziekte etc. gewoon dat oma zich momenteel niet zo lekker voelt en niet veel visite wilt. . en dat opa voor haar moet zorgen ..

Sterkte met de situatie

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    helemaal mee eens.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb het idee dat jij 'hoofd' verbindt aan 'ziel'. Maar het hoofd is gewoon onderdeel van je lichaam, net zoals een teen, vinger of neus dat is. Niemand beweert dat er een scheiding is tussen hoofd en lijf, net zo min als dat er een scheiding is tussen vinger en lijf; het een is onderdeel van het ander.
    Ik vind dat je best kan zeggen dat ze een ziekte in haar hoofd heeft, dat ze zich daarom nu niet goed voelt, dat ze niet zoveel bezoek wil, dat opa daarom voor haar moet zorgen. Maar dat oma hiervoor ook naar de dokter gaat, misschien medicijnen krijgt, en zich daarom hopelijk ook weer beter zal gaan voelen.

Dat we de hele oorzaak van depressies niet weten, maakt hiervoor toch verder niet uit?

18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Als je het tegen je dochter verteld, zorg er voor dat je dochter nooit de mogelijkheid heeft om te denken dat het haar schuld is.
    Mijn moeder heeft en had heel veel psychische problemen. Ik heb lang gedacht dat het mijn schuld was. Mijn dochter stelde een paar jaar geleden de vraag waarom oma altijd zo raar doet en of het door haar komt. Ik heb haar gelukkig duidelijk kunnen maken dat dit niet het geval is.
    Misschien heb je er iets aan..

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ben zelf ook depressie gevoelig.

De kids noemen me als soms stresskip ben ik ook!!

Mijn oudste heeft het best pittig gehad na mijn laatste opnamen dit heeft hij bewust meegemaakt.

Heb het ook nooit goed kunnen uit leggen wel heb ik altijd gezegd het ligt niet aan jouw/ jullie.

Soms is het een soort oorlog in mama haar hoofd en ontstaat er een soort kortsluiting maar ja hoe leg je dit uit?

Nu ook met mijn diabetes. Die is niet onder ontrollen ben er mee bezig medicatie maar gaat langzaam naar beneden. Zoon mama je bent wel vaak ziek. Klopt zeker met hoge suikers soms heb ik helemaal geen energie.En lig ik liever op de bank.

Omdat ik veel alleen moet doen rusten er soms wat meer taken op de oudste. En dat is ook echt lastig voor een kind mama je bent vaak ziek. Slik gisteren met mijn hulpverlener er over gesproken van ik wil soms mijn kids meer geven dan ik lichamelijk en soms ook emotioneel aan kan. Diabetisch is een feit geen smoes ! En tja ik heb er last van.

Nu hopelijk snel onder controle en dat ik weer meer energie hebt want het slaat ook op de geest en ook mijn stemming heeft er onder te leiden.

Van de week mama wat slik jij veel medicijnen. Nu moet ik echt zeggen die medicijnen ( zorgen voor mama)slik/spuit ik ze niet dan leef ik niet zo lang meer.

Suikerziekte is ook een slopende ziekte.

Deel Deze Pagina