Ik weet niet zo goed wat ik nu moet. Wellicht kunnen jullie mij helpen met mijn keuze. Een jaar borstvoeding vind ik wel mooi. Ik werk fulltime, sta dan ook elke dag op als zl wakker wordt zo rond 6 uur. En ik geef nog 3x borstvoeding (waarvan 1x kolven als ik werk). Ik heb een drukke baan, vele productiedips gehad en nu ik maar 3x geef sinds kort, merk ik nu weer dat het terug loopt en ik heb er gewoon geen puf meer voor om weer veel moeite te doen dit op te krikken. Het probleem is alleen dat hij eigenlijk niets anders wil drinken dan mamamelk. Ik heb al een aantal maanden elke dag wat aangeboden maar het blijft bij een paar slokjes. Met het warme weer gaat het wel iets beter maar ik blijf het weinig vinden. En dan lukt het alleen uit een fles, geen tuitbeker, rietjesbeker of gewoon bekertje. En hij houdt hem ook nog niet zelf vast. Het tweede ding is dat ik niet kan kiezen wat ik in de plaats van de middagmelk wil (bij de lunch zeg maar). Koemelk, soyamelk of iets anders. Ik wil niet alsnog beginnen aan poedermelk. Dat voelt op de een of andere manier niet lekker. Zijn er hier mama's met kindjes die alleen mamamelk willen, zo ja wat dan als je wilt stoppen? Of mama's die met één jaar gestopt zijn met borstvoeding, waar gingen jullie dan op over?
Hoi Xellepel, Na een jaar hoef je je kind geen opvolgmelk meer te geven, dan kun je gewoon geven wat je wilt: koemelk, of een plantaardige melk. Ik zou me niet zo'n zorgen maken, je zoontje gaat echt binnenkort wel meer slokjes uit bekertjes enzo drinken. En hij neemt toch al kleine slokjes? Veel kleine slokjes samen maken ook een grote slok. Verder zie ik niet zo goed wat je vraag over borstvoeding is. Ben je het kolven op je werk beu of wil je dat op zich nog wel blijven doen. Je kunt het ook gewoon op z'n beloop laten en een keer per dag kolven op je werk en verder thuis aanleggen. En dan in de weekenden eens wat vaker aanleggen om de productie wat op peil te houden bijvoorbeeld. Als je drie borstvoedingen per dag geeft heeft een kindje van een jaar niet nog meer andere zuivel nodig. Je kunt hem dan verder gewoon water geven. Als hij minder dan 3 borstvoedingen krijgt kun je zoals gezegd een beker gewone koemelk geven. succes! groetjes Veronique lactatiekundige