Hallo, Misschien dat een van jullie me enige info kan verstrekken. Het volgende is er aan de hand. Vrienden van ons zijn betrokken geweest bij een kettingbotsing. Stonden te wachten voor het stoplicht. Hun waren de 2de van de rij. De vierde auto knalde er boven op. De derde schoof dus door naar die vrienden van ons, en die vrienden die knalden dus op de eerste auto. Dus hun treft geen enkele schuld. Politie heeft dit ook bevestigd. Maar nu komt het. Het is al een oud autootje. En nu is waarschijnlijk de schade hoger dan de dagwaarde. Betekend dit dan automatisch dat de auto total loss verklaard wordt? Ook al zou de auto nog gerepareerd kunnen worden? Maar hoe gaat dit dan verzekeringstechnisch? Dit zal wel geregeld moeten gaan worden tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen. Maar als de auto total-loss verklaart wordt keert de verzekering dan wel uit? Zo ja wat? Zo nee, kan je dan ergens anders je verhaal/geld halen, je bent tenslotte verzekerd. Of als de auto total loss is krijgen ze dan niets? Ze zijn all-risk verzekerd. Of krijg je alleen die slooppremie van 1000 euro als ze een andere auto zouden aanschaffen. Wie o wie kan me hierbij helpen. Ik heb zo met ze te doen. Ze hebben al niet zo veel geld, en die auto was hun alles. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Wij hebben zoiets ook meegemaakt (wij waren de voorste auto) Ook totall. Wij hebben toen een bedrag gekregen van de verzekering en mochten zelf beslissen wat we met de auto gingen doen. We hebben de auto toen aan een opkoper verkocht en zelf een nieuwe auto gekocht. De slooppremie is als je een oude auto inleverd en een wagen van 2002 of jonger terugkoopt.
jullie vrienden krijgen waarschijnlijk de dagwaarde van de auto terug. Van de verzekering van de 'schuldige' wordt dit geld op hun rekening gestort. Je kan dan zelf kiezen of je daar de auto van laat maken...
Als de auto total loss is krijg je de dagwaarde en anders de kosten van de reparatie.... wel typisch dat als het een oud autootje is hij alle risk verzekerd is konden ze ook flink op besparen. De slooppremie geldt vanaf een bepaald bouwjaar dus dan moeten ze kijken of hun oude auto oud genoeg is.
Meestal bij total loss krijg je de dagwaarde van de auto weer. Total loss is al heel snel bij oude auto's. Dan zijn de reparatiekosten hoger en dan betalen ze liever de dagwaarde. En 9 van de 10 keer kun je daar zeker de kosten van de reparatie niet van betalen. Maar ook dat ligt weer helemaal aan de beschadigingen van de auto.
Slooppremie krijg je sowieso niet als je auto total loss is. Je krijgt pas een slooppremie als je auto het gewoon doet en apk goedgekeurd is. Anders zou iedereen een oude auto opkopen en van de slooppremie profiteren.
Een auto kan om verschillende redenen total los verklaard worden, wanneer het blok niet meer werkt en er ontzetting is in de auto (ongeacht bouwjaar) of wanneer de schade reparatie meer is dan de dagwaarde van de auto (economisch). Dan ligt het ook nog eens aan de verzekering wat je terug krijgt, als je WA casco bent, krijg je zelf niks en diegene met schade (bij meerdere auto's) wel geld uitgekeerd. All risk de hele auto en de auto van de ander, maar op het moment dat hij total los is, alleen de dagwaarde van de auto! Anders alleen de schade van de auto (indien nog gerepareerd kan worden) En een oude auto word bijna niet meer all risk verzekerd. Als het zo'n oude auto is, maar ecnomisch total los is, kan het nog wel in aanmerking komen voor een sloop premie mits rijdbaar. Is de motor kapot,dan krijg je geen slooppremie en alleen de dagwaarde (wat erg laag is met een oude auto). En mag je zelf weten wat je met de auto doet, in onderdelen verkopen via een garage,op laten kopen of slopen maximaal 250 euro terug. Wij zijn nu bezig met mijn zwager en zusje aan het kijken voor een nieuwe auto, die hebben afgelopen donderdag een eenzijdig ongeval gehad en de auto total loss,maar wa casco verzekerd. Dus hebben al deze informatie ook vrijdag gehoord.
Hallo allen, Dank jullie wel voor al jullie reacties. Erg bedankt! Het is een auto uit 1996. VW polo. Dus best wel waarde vast. Die vrienden van ons zijn al wat op leeftijd. En je weet hoe oudere mensen zijn. Voor de zekerheid toch maar all-risk want je weet maar nooit. Wie weet of er een site bestaat waar ik de dagwaarde van auto's kan bekijken? Nogmaals bedankt!
Auto waarde weten? | AutoDNA - Wat is de taxatie waarde van jouw auto? hiermee kan het maar dan heb je wel oa kenteken en km gegevens nodig van de betreffende auto. Op internet staan vw polo's uit 96 te koop voor 1500 tot 2000 euro maar dagwaarde zal wel wat lager zijn denk ik.
waar je rekening mee moet houden is dat de dagwaarde die verzekeringen hanteren vaak lager ligt, dan dat je bv op bepaalde sites ziet staan. zo is de dagwaarde van auto die ik laatst heb gekocht volgens internet 3800,- en bij de verzekering maar 1900,- .. een belachelijk groot verschil maar ja.