paardrijden als je zwanger bent?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Moontjee, 3 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moontjee

Moontjee Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.617
    0
    0
    Berlicum (NB)
    heey meiden,
    even een vraagje
    ik doe heel graag paardrijden..
    mag dit nog als je zwanger bent?
    Liefs!

2. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het schijnt wel te kunnen maar is zeker niet aan te raden.
    Met denk ik als grootste gevaar nog wel dat je kan vallen.
    Ik heb jarenlang paard gereden maar ik zou dit als ik zwanger ben zeker nooit doen.
    Lijkt me gewoon geen prettig gevoel, ook niet voor het kindje.
    En ik zou mezelf nooit vergeven als ik op mijn buik zou vallen, hoewel die kans natuurlijk niet zo groot is. Maar een paard blijf een dier en die doen nou eenmaal soms rare en/of onverwachte dingen.
    Liefs Gwen

3. Moontjee

Moontjee Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.617
    0
    0
    Berlicum (NB)
    Ja je hebt gelijk..
    jammer maar wel het beste ja..
    maar zolang ik niet zwanger ben ga ik lekker paardrijden;)
    Liefs!

4. nummer 4

nummer 4 Bekend lid

28 jan 2009
    774
    0
    0
    huismoeder
    noord-holland
    hay heb zelf ook 16 jaar een paard gehad en heb alle keren dat ik zwanger was nooit gereden:(:Dwas erg bang om te vallen en nou kon ik me paard echt wel door en door,,maar het blijven vluchtdieren die onverwachts kunnen schrikken:$dus nu nog ff lekker gaan rijden en als je zwanger bent voorzichtig aan doen:D
    liefs numer 4

5. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik weet ook even niet of ik het ga doen mocht ik zwanger zijn(had vanmorgen een erg licht streep op m,n test),mischien alleen rustig aan stappen in de bak,voor de rest word m,n paard 2x per week gereden door een bijrijder,en die wil mis nog een dag extra voor me gaan doen....

6. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja precies, zo dacht ik ook, je kunt een paard door en door kennen maar het blijven vluchtdieren idd.
    Stappen in de bak, als er verder niemand is, zou ik op zich misschien nog wel durven. Maar ik zou denk ik liever kiezen voor longeren of een bijrijder/vervanger o.i.d.
    Enne.. lekker blijven rijden zolang het nog kan dames! 9 maanden duren ergg lang.
    Liefs Gwen

7. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    je mag best paardrijden hoor als je zwanger bent...je moet je alleen wel goed bewust zijn van de risico's.
    bij mijn eerste zwangerschap heb ik niet gereden ik durfde gewoonweg niet meer (reed ook een erg jong paard). nu bij mijn tweede kindje heb ik tot 23wkn nog gereden. het ging gewoon lekker, ik voelde me goed. Daarna was ik behoorlijk dik en vond ik het echt niet meer verantwoord...nu longeer ik dus voornamelijk ;)

8. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik heb zelf een paard en heb deze tot 22 weken zwangerschap zelf gereden. Wel heb ik een heel braaf paard welke ik goed ken, we gingen 1-2 keer per week op buitenrit (mijn man ging dan mee op de fiets) en geen galop meer.
    Ik heb geen last gehad van mijn buik tijdens het rijden en ook geen protest van binnenuit van het kindje. Met vooral veel stap is dat natuurlijk best een mooie schommelbeweging vanbinnen en was het kindje waarschijnlijk in slaap.

Ik heb vantevoren veel overlegd met de gynaecoloog en deze gaf aan dat ik gerust door kon rijden zolang ik het verantwoord vond en het goed voelde. Bij angstige gevoelens of onstuimig paard had ik het uiteraard niet meer gedaan.
    Je kindje zit heel goed beschermd en de kans dat deze iets oploopt tijdens een val is heel klein, maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt. Neem geen onnodige risico's en als je er met je gedachten niet meer bij bent en je zorgen gaat maken moet je echt stoppen.

Mijn paard wordt nu gereden door een vriendin van me en ik doe zelf nog longeren en lange lijnen met hem. Mis het rijden heel erg, maar gelukkig kan ik hem lekker nog verzorgen en knuffelen.

9. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik ben bijrijder en rijd 1 a 2 x per week op een ijslander (lees: 1.37 hoog) Ik had het afgelopen maart wél aangegeven, met 5 weken, dat ik niet durfde omdat ik toen (bleek later) midden in een MK zat, en dus bloedverlies had. Maar dat had niets met het rijden zelf te maken. Eigenaar vond het niet erg.
    Eind dec gaat knollie zelf met zw verlof dus dat komt goed uit ;) Ik rijd dus door tot die tijd mits alles goed gaat, zwanger of niet zwanger. Wel geen galop meer...

Groetjes Cyntje78

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Leuk topic!

Ik heb voor mezelf een beetje geplant dat ik de eerste 3 maanden gewoon blijf rijden, wellicht wat minder 'risico-vol' als nu (niet meer springen, geen bos-cros-galop). Daarna ga ik 1 a 2 dagen longeren, heb nu al voor 2 dagen een toffe bijrijdster en mijn wekelijkse les laat ik doorgaan maar dan de instructrice erop ipv ik zelf. Heeft paardje-lief toch 4 a 5 dagen beweging en gaat het nivo niet achteruit (het is nogal een jong dier en een ''dondersteen'') en kan ik zelf lekker wat tutten en minder risico lopen.

Hoe het gaat als ik een kleine heb vind ik moeilijker. Zowel qua tijd als geld. De ene dag denk ik "Dan wordt het misschien toch tijd om afscheid te nemen van mijn beessie..." en de andere dag denk ik "Nee, ik wil haar écht niet kwijt!". De tijd zal het leren...

11. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ik heb ook een paard...en van de gynaecoloog het volgende gehoord: je mag best rijden als je zwanger bent, zolang het goed voelt en je geen last van je buik hebt na het rijden. En je een veilig paard hebt natuurlijk. Ik moet zeggen, dat ik in het begin van mijn zwangerschap een bloeding had, en daarna niet meer durfde te rijden. Pas na de miskraam heb ik weer gereden. Hopelijk lukt het snel weer, en dan kijk ik wel wat goed voelt. Ik hgeb ook een bijrijder en kan evt longeren en zo.

12. Koetje

Koetje Fanatiek lid

22 jul 2008
    1.237
    0
    36
    Ik heb tot 25 weken zwangerschap gewoon lekker op mijn paardje gereden hoor. Ik heb een braaf beestje die ik na 14 jaar inmiddels door en door ken. Ik reed alleen niet meer buiten, je weet idd maar nooit, het is en blijft een vluchtdier. Maar ja, het voelde goed en bewegen in de zwangerschap is ook belangrijk. Na ongeveer 20 weken heb ik niet meer gegaloppeerd (Amber wil dan nog weleens een bokje geven) en na 25 weken heb ik het lekker aan mijn zus overgelaten en gelongeerd. Mijn zus was toen trouwens ook al zwanger en heeft doorgereden tot 3 dagen!!! voor de bevalling (alleen stappen), maar dat had ikzelf nooit gedaan (als ik er al op had kunnen komen met die dikke buik:D). En er was natuurlijk altijd iemand bij.

13. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    het is zover!! ik ben zwanger,en het besloten te stoppen met rijden,maar hij word gereden 2a3 maal per week,en gelongeerd en natuurlijk elke dag op de wei

14. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    de eerste 12 weken zit je kleintje achter je schaambot en kan er zelfs met een val niks gebeuren. Ik heb dan ook heerlijk gereden.
    Rond de 24e week voelde het ineens niet goed meer en ben ik gestopt met rijden. ik galoppeerde juist liever dan dat ik draafde

Van de verloskundige en gynaecoloog mag je gewoon rijden, maar als je het zelf niet prettig vind moet je het niet doen, maar je kindje kan niet losraken of iets

Deel Deze Pagina