Uitleg over geboorte aan je oudste kind

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jasmine, 3 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment 36 weken zwanger en heb een dochtertje die bij 5 jaar wordt. Al vanaf het begin van mijn zwangerschap ben ik bang dat zij een keer de vraag gaat stellen.. Hoe komt de baby uit je buik?
    Ik vind het heel moeilijk om daar een antwoord op te geven aangezien ik haar niet wil laten schrikken maar ik vind het ook niet eerlijk om een onzin verhaal op te hangen, ze is immers als bijna 5 en zal dan zelf ook haar vraagtekens bij mijn verhaal hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee hoe ik dit het beste aan haar kan vertellen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes
    Jessica

2. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    moeilijk zeg!"!! ik had eigenlijk al wel reakties verwacht hier maar dan reageer ik toch maar.. misschien kun je uitleggen dat het als een eitje 9 maanden reipt en dan natuurlijk naar buiten komt. tja k weet niet misschien toch gewoon ze eerlijk mogelijk zijn. gewoon wel benadrukken dat het heel normaal is en helemaal niet erg enzo. kijk je kunt ook zeggen dat het een soort poepen is maar dat gaat niet goed haha zo een kleintje roept dat natuurlijk tegen iedereen das een beetje genant haha mijn zusje word uitgepoept. nee even sirieus. ik hoop dat snel meiden met meer ervaring reageren!! succes!

3. Haha ja waarschijnlijk is het voor de anderen ook een moeilijk onderwerp.. De reden waarom ik er toch iets mee moet is omdat ze tijdens de bevalling bij mijn ouders zal zijn en ik het vervelend zou vinden als ze vragen aan hun gaat stellen..
    Op zich het hele zwangerschapsverhaal heeft ze nooit zoveel over gevraagd.. Ik heb gewoon in het begin verteld dat er een heeeeeeeeeeeeeeele kleine baby in mijn buik zat die moest gaan groeien en dat nam ze eigenlijk voor lief :) Gelukkig heeft ze nooit gevraagd hoe die baby daar dan kwam hahaha ook zo'n moeilijke vraag om te beantwoorden :)

Ik denk ook wel dat de waarheid het beste is.. Maar ja ik wil dat kind ook geen trauma bezorgen.. Ik zal het ook nog eens aan de verloskundige vragen die zal er misschien ook wel wat ervaring mee hebben.. Hopelijk..

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb M gewoon eerlijk gezegd waar de baby uitkomt ... en dat je dan heel hard moet persen net als soms bij het poepen :D en dat je daarvoor wel buikpijn hebt.

Toen ging ze zelf over op de geboorte en dat zij dan de baby mocht vasthouden en liedjes zingen etc. Dus ik denk niet dat het veel indruk op haar heeft gemaakt ;)

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn vriendin had ook een meisje van 5.
    Zij deed gewoon een gebaar hoe de baby eruit komt. Vanuit dr buik naar beneden zeg maar. En dat meisje vond dat zeer logisch.

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Waarom zou een kind daar een trauma aan over houden? Als jij maar normaal erover doet dan zal zij het niet gek of eng vinden ;).

7. En jouw eerste kindje was toen 2 als ik het goed zie? Ik hoop dat die van mij ook zo makkelijk overgaat op iets anders in plaats van nog meer vragen te stellen hahaha

Het is wel een goeie om inderdaad uit te leggen dat je eerst buikpijn hebt en daarna heel hard moet persen.. Dat is dan weer iets wat ze kan herkennen van haar eigen bezoekjes aan de wc haha

Bedankt voor je reactie!

8. Waarschijnlijk maak ik er ook een groter ding van als dat zij ervan maakt en zal zij het allemaal wel best vinden zolang de baby maar snel komt haha :)

Ik zal het inderdaad gewoon een luchtige manier aan haar vertellen en waarschijnlijk zal ze er dan nog wel op terug komen mocht ze er toch nog vragen over hebben.. Of misschien bewaard ze ze voor oma die op haar past tijdens de bevalling haha :)

9. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hier toevallig van de week dezelfde vraag van mijn zoontje van 3...
    ik heb maar gezegd dat mama's een extra gaatje hebben om baby's uit te krijgen.
    gelukkig snapt ie nog niet (of denkt er nog niet aan) dat de baby veel te groot is voor het gaatje...
    hij zei nog wel even, komt het dan uit jouw piemel? dus ik nee, uit een ander gaatje...
    toen vond ie het wel best...

10. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Hier ook uitgelegd dat mama's een extra gaatje hebben en dat de baby daar uit komt. Daarvoor dacht hij dat mijn buik zou ontploffen en dat de baby er zo uit zou komen. Dat leek me persoonlijk iets traumatischer dan gewoon de waarheid.;)

11. Mama322

Mama322 Actief lid

29 aug 2011
    384
    0
    0
    hier een dame van 4 die bijna 5 is als haar broertje of zusje geboren word. Ik ben er altijd heel open en eerlijk over geweest. Gewoon zoals het is en niets anders. Misschien kan je een paar tekeningen vinden van de uitdrijving. Ik heb het boek van mvm en mijn dochter vind het reuze interessant om erin te bladeren en dingen te vragen. Ik leg alles gewoon uit zoals het is... (gelukkig heeft zo nog niet gevraagd hoe de eitjes en zaadjes samen komen;)) hihi

12. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier een stuk jongere dochter uitgelegd dat het via de 'plasser' van mama naar buiten komt. Zij was in de veronderstelling dat de baby er via mijn navel uit kwam. Ook niet handig.

Ze is er niet bij als ik ga bevallen, dus een trauma lijkt me niet aan de orde. Gewoon open over vertellen en vooral alle vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Details kan je achterwege laten (de schaar ofzo ;))

Mij lijkt de vraag HOE komt de baby in je buik weer lastiger om te beantwoorden :D

13. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja dat is een goede tip: Met plaatjes is het voor een kind veel makkelijker te begrijpen.

14. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Volgens mijn zoon "poep" ik zijn zusje er straks gewoon uit. Dat heeft hij zelf bedacht haha.
    Eten komt namelijk ook in je buik en dat poep je toch ook gewoon uit! ;)

Mocht hij er vragen over stellen of zelf nog gekkere dingen bedenken dan vertel ik hem gewoon hoe het zit, maar tot nu toe "poep" ik de baby dus gewoon uit! :)

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter is 3,5..

lange tijd dacht ze dat we de baby gewoon gingen kopen in de winkel. Nu ze echt door heeft dat hij in mn buik zit komt hij er volgens haar uit bij mn navel, laat het maar zo.

16. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    haha leuk topic!

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn stiefzoon en -dochter wilden dat toen weten. Waren destijds bijna 8 en bijna 6. Ik heb verteld dat je een baby eigenlijk net als een drolletje uitpoept, alleen uit een ander gaatje, en dat dat wel pijn doet, maar ook weer over is als de baby er is.
    Was duidelijk zat voor ze :)

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn stiefzoon dacht trouwens dat Thirza met haar hoofd in mijn hoofd zat, haar armen in mijn armen, buik in mijn buik, enz enz.
    Erg grappig :)

Toen mijn ouders mij vroeger vertelden dat ik bij mama in de buik had gezeten, zei ik: Ja, en M (broertje) bij papa...
    Ook van die lekkere kinderlogica :)

19. anz87

anz87 Fanatiek lid

9 dec 2010
    1.903
    0
    0
    erin en eruit via de navel;) info zat voor t kleine grut :D
    mn nichtje(6) vond t niet heel logisch maarja waar is die navel anders voor he:p

20. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb mijn jochie van 4 verteld. Dat mama's 3 gaatjes hebben. Een poepgaatje, een plasgaatje, en een babygaatje. En dat het even wat buikpijn geeft en je even goed moet duwen. Net zoals hij weleens heeft met poepen (obstipatie geval).

Deel Deze Pagina