Hallo allemaal, Ik vraag me af of een zwangerschapscursus zoals zwangerschapsgymnastiek/yoga, samen bevallen, haptonomie enz. echt nodig is. Om eerlijk te zijn lijken al die cursussen me vreselijk en niets voor mij! Ik heb wel boeken over bevallen en ik beval (op medische indicatie) in het ziekenhuis. Het lijkt me toch dat er dan zat mensen aan mijn bed staan die me kunnen helpen en vertellen wat ik moet doen? Ik ben benieuwd naar jullie mening. Hebben jullie er echt wat aan gehad tijdens de bevalling of hadden jullie het ook kunnen laten? Groeten van Vlinderbloem
Ik doe geen cursus omdat ik t allemaal een beetje te zweverig vind. Volgens mijn verloskundige heeft ze nog nooit verschil meegemaakt tussen iemand die wel en iemand die geen cursus heeft gehad. Zit nu wel sinds kort op zwangerschapszwemmen, maar dat is meer fitness, spiergroepen trainen en conditie opbouwen en niet samen puffen en zo. Groetjes!
Ik heb een aantal lessen zwangerschapsyoga gedaan. 1 keer naar een partnerles ook geweest. Ik heb er wel een aantal tips gekregen, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik er niet veel aan gehad heb. Ik vond het ook helemaal niet leuk. Ik ben niet zo'n "groepjes-mens". Tijdens de bevalling wijst het meeste zich vanzelf en daarnaast is er altijd een VK aanwezig die je aanwijzingen geeft als je die nodig hebt.
ik moet ook bevallen op medische indicatie maar heb ook geen zwangerschapscursussen gevolgd ofzo.. bedoel zie het allemaal wel.. de enige mensen die ik nodig heb zijn mijn vriend en de medici , vroeger hadden ze dat soort cursussen ook niet dus bedoel vind het nu ook niet nodig.. met alle respect uiteraard voor de mensen die er wel voor kiezen hoor! is ieders eigen keuze, maar van mij hoeft het niet..
Ik heb een cursus over borstvoeding gedaan, vond dit erg informatief en leuk om heen te gaan. Daarna heb ik zwangerschapscursus gedaan. Ik vond het vooral erg gezellig en leuk om andere meiden te ontmoeten die ook in dezelfde periode uitgerekend zijn. Je houd er leuke contacten aan over. Maar of het nou echt nodig is.... denk dat een verloskundige die bij je bevalling is je ook kan vertellen van hoe en wat. Tijdens de cursus werd er wel veel uitgelegd over vanalles en nog wat en je kunt vragen stellen, dat vond ik wel prettig. Maar het is helemaal aan jezelf natuurlijk...
Ik heb bij de eerste zwangerschapsyoga gedaan en heb me nu weer opgegeven. Van te voren was ik wel bang dat het zweverig zou zijn, maar dit is het helemaal niet. Heb er ook veel aan gehad bij de bevalling. Daarnaast is het een heerlijk uurtje ontspannen!
Ik heb geen zwangerschapscursus gedaan, gewoonweg omdat ik blij was als ik 's avonds na m'n werk op de bank kon ploffen, zocht het niet om dan nog eens zo'n cursus te gaan doen. Ik heb het ook totaal niet gemist tijdens de bevalling, er werd me precies verteld wat ik wel en niet moest doen.
dit vroeg ik me ook als af beval ook in het ziekenhuis op medische indicatie.ik ben helemaal niet zo om in groepjes te zitten.
Mijn vk heeft zelfs gevraagd of ik op zwangerschapsyoga wilde gaan, omdat ze die bevallingen veel rustiger vindt gaan. Ik vind het ook wel leuk om te doen, en we doen niet samen puffen hoor hahaha, ik zie het al
Geen persoonlijke ervaring, maar 2 vriendinnen die zwangerschapsyoga hebben gedaan en daar allebei zeker wat aan gehad hebben. Ze konden allebei tussen de weeen door heel goed ontspannen. Puffen leer je er idd niet, omdat je volgens de yoga dat ook niet tijdens de bevalling gebruikt. Ander kennisje van zwangerschapsyoga kon tijdens de bevalling haar yoga ademhaling niet goed houden en die heeft de verloskundige in 1 wee ff leren puffen. Bij ons wordt bij de verloskundige wel aangegeven dat het goed is om een cursus te volgen. En ze geven hier dus aan dat ze vaak wel het verschil merken Zo heeft iedereen weer andere ervaring. Ik zou zeggen doe het als je er zin in hebt, ik zelf vind de yoga ook altijd lekker ontspannen en achteraf ff gezellig kletsen met de meiden, maar als je er helemaal geen zin in hebt vooral niet doen. Het kind komt er 'vanzelf'echt wel uit hoor en anders halen ze t wel.
Ik heb wel verhalen over Yoga gehoord, dat het heel zweverig is enzo. Echt NIKS voor mij dus.. Of is dat niet bij elke yogacursus zo?
Ik vind het totaal niet zweverig, je leert je gedachten verzetten, zodat je niet gaat flippen als je pijn voelt tijdens de bevalling. Ik ben zelf ook vrij nuchter, hou ook niet van zweverig gedoe. Ik vind het een hele goede cursus, ik kan er goed van ontspannen
Maar van gewone yoga weet ik het niet hoor, dat heb ik nooit gedaan Dit is heel erg op de bevalling gericht.
Ik persoonlijk vind er niks zweverigs aan. Je doet gewoon rek en strek oefeningen ook de bekken en je leert een goede buikademhaling om het daar wat meer ruimte te geven (werkt ook als je teveel gegeten hebt ). Ook naar je bekkengebied ademen en de bekkenbodemspier leren te ontspannen. Misschien dat je dat zweverig vind? Dacht vroeger ook altijd yoga is zweverig, zit normaal als niet zwangere op power yoga maar dat vind ik ook niet zweverig. Weet wel dat we ooit een paar keer een invaller hebben gehad die dus wel vreselijk zweverig was. Hij kreeg al heel snel de bijnaam zweefje dus denk ook dat het aan de leraar/lerares ligt.