Overdreven zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door janneke000, 30 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Ik weet het nog goed...
    Zwanger van mijn eerste...
    Alle boekjes had ik gelezen! En ik wist precies wat ik wel en niet mocht! En als het per ongeluk mis ging en ik at iets wat ook maar vaagjes twijfelachtig was raakte ik bijna in paniek :D

Achteraf gezien: wat overdreven zeg... Nu zwanger van de 4e en ik maar me niet snel druk meer hoor!

Wat vonden jullie het meest overdreven aan zwanger zijn? :D

Ik het nieuwste 'dit-mag-je-niet-eten' van eind 2012: kaneel. Er werd toen beweerd dat je je maar beter niet te goed kon doen aan al het Sinterklaasvoer... Overdreven! Tenzij je KILOOOOS pepernoten wegstouwt in een uur, lijkt me dit nogal overtrokken! :D

2. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Waarom vind je het niet (mogen) eten van kaneel overdreven en van verpakte zalm of teveel tonijn bijvoorbeeld niet :( Van een handje vol pepernoten eten ga je heus niet spontaan bevallen, maar er is gewoon uit fatsoenlijk, wetenschappelijk onderzoek gebleken dat kaneel om meerdere redenen niet zo gezond is. Dus ik snap geloof ik niet helemaal waarom je van kaneel een punt maakt en niet van andere levensmiddelen.

Anyway, ik heb niet echt iets wat ik "overdreven" vind. In sommige opzichten ben ik bij deze zwangerschap wel iets makkelijker geworden dan bij de eerste, maar ik ben nog steeds redelijk voorzichtig. Ik denk dat ik dit altijd wel blijf (aard van het beestje) al zou ik 10 kinderen krijgen, maar zeker weten zal ik dit niet, want dit zal m'n laatste zwangerschap zijn (3e).

3. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Ik denk dat het makkelijk praten is voor iemand zwanger van de vierde of iemand zwanger van de eerste. Bij de eerste is alles nieuw en onwennig. Bij de 4e kan ik mij voorstellen dat het anders is.

4. Ik vind angsten of onzekerheden van iemand niet snel 'overdreven', iedereen zal er z'n redenen wel voor hebben, maar die keer dat iemand bang was dat ze toxoplasmose op had gelopen door een zandkorrel in te ademen.. Ja.. :p

Overigens ben ik nu, bij m'n tweede zwangerschap, véél meer onzeker dan bij m'n eerste zwangerschap. Toen was ik juist een stuk naïever, was de 20-weken echo voornamelijk om te weten of het een jongetje of een meisje zou zijn.. Ik zou nu heel veel over hebben voor zo'n relaxte zwangerschap :)

5. Eliesje

Eliesje Lid

22 apr 2012
    83
    2
    8
    Vrouw
    Zangeres en loctician
    Harderwijk
    Bij de eerste was ik ook 1 en al hysterie en een bonk onzekerheid. Hoe meer kotertjes hoe meer relaxt je bent. Tenminste, zo heb ik het ervaren.

Maar ik snap de onzekerheid bij aanstaande moeders wel, was net zo. :)

6. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik snap wél wat je bedoeld,denk dag de dames boven mij dit topic "iets" te serieus nemen.

Ik vond het bij de eerste eng om te vrijen met mijn man...we hebben toen uitgebreid een gesprek hierover gehad bij de vk...Whahaha
    Eten lette ik wel goed op maar rookte (helaas) stevig door wat dus ook niet gezond was!
    Bij de 2de en nu ook 3de heb ik niet gerookt en ga ook niet weer beginnen;)

Verder kan ik me niet herinneren dat ik ergens paniekerig voor was.
    Heb zelf wel veel gegoogled en op forums gelezen waardoor ik ook al veel wist.

7. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Hier ook nooit paniekerig geweest, wel voorzichtig en nooit iets gedaan waarvan ik wist dat het niet ok was, dus geen druppel alcohol, roken deed ik al niet en geen rauw vlees, kaas etc. Maar mijn sla elke keer extra wassen of geen gedroogde worst/ham eten heb ik niet gedaan

Ik vind sommige vragen op dit forum soms te idioot voor woorden, maar dan reageer ik meetsal niet, omdat ik dat dan ook laat merken :D

8. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ai ai ai, ik heb zo'n topic ook eens geopend, whoooooooh bakken commentaar!!
    Ben het wel met je eens. Ook met de eerste deed ik niet zo panisch, ja het is nieuw voor je, niet nieuw in de wereld, gaat al duizenden jaren op dezelfde manier.
    Eet gewoon, werk gewoon, doe gewoon ect. Doe wat je normaal ook doet, tenzij je door extreem overgeven, zwangerschapsvergiftiging (en ja, ik heb HELLP gehad, dus weet er wel wat van) niet kunt.

9. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Oh jee, ik merk inderdaad al dat ik iets te serieus genomen wordt!

Dit was idd echt puur vermakelijk bedoeld. Ook ik eet geen rauwe dingen ofzo hoor, maar ik weet nog goed dat ik tijdens mijn eerste zwangerschap ontdekte dat het stukje vlees dat ik aan het eten was van binnen rauw was... Ik heb toen werkelijk staan overwegen of ik nu moest gaan overgeven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me toen serieus zorgen maakte hoor, maar nu vind ik het zo overdreven! Of whiskey-cocktailsaus! mag je dat wel?! :p
    Uiteraard moet je geen gevaarlijke dingen doen, maar er zijn genoeg onzinnigheden :D

ik bedoelde meer te kunnen lachen om hoe (onterecht) druk we ons soms hebben gemaakt :D

10. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    helemaal mee eens hoor..
    nog 5 jaar, dan mag je na de eerste positieve test naar een instelling waar je compleet gebalanceerde voeding krijgt en alle 'gevaren van de grote boze niet zwangere wereld' veilig buiten je celletje blijven.
    sommige slaan echt door. al moet ik met regelmaat lachen om de: help ik heb een .... gegeten.. nu krijg ik zeker een mk!

als je nou nog een heel mmm traject hebt gehad, oke.. maar zelfs dan denk ik.. kom op zeg. je bent zwanger, niet ziek!

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik heb het al met het verstrijken van de weken. Waar ik de eerste weken echt panisch werd of alles wel goed gewassen of doorbakken was merk ik dat ik het nu beter los kan laten. Uiteraard let ik wel op maar gewoon normaal.

Kaneel, basilicum etc is bij normaal gebruik geen probleem. Ik was eerst ook wat gestrest tot ik las dat het bij beide om bijna een kilo per dag ging. Wie eet er nou weer een kilo basilicum op een dag dan?? Dus daar panikeer ik niet meer over.

12. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik kreeg laatst van de vriendin van mijn neefje het advies om niet meer te gaan autorijden. Want als ik over een hobbeltje of drempel zou gaan begon te bevalling namelijk.

Schattig dat ze zo bezorgd is. Maar dit vond ik wel erg grappig!

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.776
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat betreft eten heb ik nooit zo gepanikeerd. Ik heb me altijd gehouden aan het lijstje alcohol - rauw vlees - vaccuüm verpakte vis niet. (Rauwmelkse kaas en roken deed ik toch al niet,) Drop en pepernoten... Ik heb mijn best gedaan om maat te houden, maar... Nou ja. Lekker spul hè.

Waar ik me in zwangerschaps-hormoon-loze toestand wel over verbaasd heb elke keer, is mijn behoefte om accuut te stoppen met sporten. Ik ben vier keer zwanger geweest en echt elke keer dat ik nog maar dacht dat ik positief ging testen (en dat ook echt deed) hoefde dat van mij niet meer. Nu doe ik wel een wat minder gebruikelijke sport (aikido). Maar zolang je bepaalde technieken wat rustiger laat uitvoeren, is er echt niet zo veel aan de hand. Zeker zo lang de baby nog achter het schaambot zit. Maar nee, in zwanger toestand ben ik daar niet van te overtuigen en vertoon ik me absoluut niet meer op de mat. Om me vervolgens na de zwangerschap weer verbaasd af te vragen waarom ik nu eigenlijk zo lang niet gesport heb? Terwijl ik dus de eerste drie maanden wel nog,gerust ging schaatsen. En dat zelfs verderop in de zwangerschap voor mezelf ook nog wel zou durven, maar vooral vreesde voor reacties uit de omgeving (niet in de laatste plaats van de aanstaande vader en grootvader, haha.)

14. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Ik hoorde van iedereen dat je gevarieerd moest eten. De eerste weken kreeg ik echt alleen maar crackers met smeerkaas weg. Van al het andere werd ik kotsmisselijk. Ik was als de dood dat ik mijn kindje geen goede start gaf.
    Niks mis natuurlijk.

(overigens heb ik ook een slushpuppy, broodje hagelslag en granny smith appels fase gehad)

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Waar ik me met name over verbaas is de hoeveelheid regeltjes die er bij zijn gekomen de afgelopen jaren. Mijn oudste is van 1996, mijn laatste zwangerschap is vorige week geeindigd in een miskraam.

Toen ik de oudste kreeg was ik wel bekend met toxoplasmose, geen rauw vlees en geen verpakte vis etc, de logische dingen, maar tegenwoordig mag je eigenlijk geen kaneel meer, moet je oppassen met koffie, thee en cola, mag je geen salami meer etc.....

En natuurlijk eet ik dan geen salami meer, als dat niet mag, maar dat heb ik in de zwangerschap van de oudste volop gegeten (wist ik veel, dat was niet bekend toen). Maar thee?? Dat drink ik letterlijk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.

Zo ook de adviezen van het consultatiebureau.....Ik kan daar niks mee. Wat bij het ene kind prima is, is een jaar later bij het volgende kind alweer taboe :x En ALS ik dan eens een keer om advies vraag (mijn dochter had slikproblemen) is het antwoord: maar mevrouw, het is uw zoveelste kind??? Alsof ik de wijsheid in pacht heb..... Ieder kind is anders, of het nu mijn 1e of mijn 10e is........

16. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    #16 Me2, 30 jun 2014
    Laatst bewerkt: 30 jun 2014
    Ik vind veel vrouwen echt overdreven hysterisch tijdens hun zwangerschap. Maar dat vond ik ook al toen ik zwanger was van mijn eerste. Het is overigens echt niet zo dat ik mijn kinderen ooit expres zou blootstellen aan gevaar, maar sommige dames draven wel echt door naar mijn mening. Veel dingen zijn gewoon gezond verstand.
    En alvorens de discussie zich daar weer op gaat spitsen: het is echt niet zo dat ik mijn kindjes minder waardevol vind omdat ik ze niet via de mmm heb gekregen.

17. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn probleem is dat ik überhaupt al niet zo goed ben in maat houden en nu ik zwanger ben (soms) helemáál niet meer... :)
    Ik vind die waarschuwingen wel fijn want dan weet ik mezelf na 5 perpernoten of dropjes te beheersen. ;)

Het helpt niet mee dat ik redelijk puristisch ben. Als iets niet goed is doe ik het liever helemaal niet. Net zoals leverworst. Die zachte waar je op verjaardagen wel eens plakjes van krijgt. Je mag die best eentje hebben. Ik ben alleen bang dat ik de hele worst opvreet (dankzij mijn uitstekende zelfbeheersing) dat ik het maar helemaal niet eet.

Maar ik doe er niet hysterisch over als het een keertje mis gaat. De waarschuwingen zijn er omdat iets een verhoogde kans geeft op complicaties, het is geen garantie. Zo heb ik al wel een keer een broodje bij de Subway op met salami (wat nu ook wordt afgeraden) toen ik me dat realiseerde had ik geen paniekmoment ofzo, maar ik ga er ook geen gewoonte van maken. Ik kan best 9 maanden wat laten staan. Als je het als een soort van vasten ziet dan is het des te lekkerder als het straks weer wel mag!

18. xxxilse85

xxxilse85 Actief lid

15 nov 2013
    222
    36
    28
    Hier ook zwanger van de eerste....heb twee vriendinnen die al twee kinderen hebben waarvan ik weet dat ze extreem voorzichtig waren....(als ik kookte nam ze zelf salade mee want dan wist ze zeker dat get goed zat) de andere vriendin zegt bij feestjes:'mag je dat wel? Er zit monchou in hoor!' En ' geen leverworst eten he!' Uit baldadigheid eet ik dan een plakje recht voor haar neus;) Ookal is het mijn eerste, panisch ben ik alleeminst, gewoon je gezonde verstand gebruiken en je handen vaker wassen :)

19. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Haha ik was bij mijn eerste ook niet super oplettend. De standaard dingen eet ik niet, maar salami, heerlijk! Pepernoten, hmmm, ik wist niet eens dat je kaneel moest laten staan haha. Gelukkig zijn mijn verloskundigen ook heel relaxed en zeggen zij ook dat je er wel komt met wat gezond verstand ;). De kattenbak niet mogen verschonen vind ik dan wel weer ideaal trouwens!

20. Lovelymum87

Lovelymum87 Actief lid

1 mei 2014
    434
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet zeggen ook al is dit mijn 2e zwangerschap ik let wel op....
    En voor sommige vast te oplettend....
    Zoals leverworst, cola en koffie neem ik helemaal niet...( hooguit een mini nipje cola voor de smaak )
    Kaneel en anijs maximaal 2x in de week....
    En salami alleen op pizza....

Geen kinderboerderij even met de lammetje..

Voordeel van zwanger zijn....ik eet eens gezond hahahaha:) ik moet van mezelf elke dag groente en fruit eten...vooral fruit en een x per maand vis:)

Maar ja, voor iedereen is het anders denk ik:) ik voel me er erg prettig bij om me zo aan te passen....niet dat ik in paniek schiet als ik iets gegeten heb wat niet mag, maar baal er dan wel van....
    In het begin wist niemand nog dat ik zwanger was...thuis netjes aan de cafeïne vrije cappuccino en uit eten hadden vrienden al een cappuccino besteld.....dacht even van...shit...maar ach....kan in principe geen kwaad voor een keertje:)

Deel Deze Pagina