Hey meiden, Hier een zorg van mij waar ik graag tips etc over zou willen: Mijn buik (zwaar, rond, erg naar voren en ik tenger en weinig aangekomen) drukt de onderste holle ader dicht als ik op mijn rug lig. Ikzelf merk daar niks van maar de harttonen vd baby gaan achteruit (tijdens controle bij vk). Ik durf dus niet liggend te bevallen. Is enigszins zittend te doen en ook niet gevaarlijk wat betreft het dichtdrukken van die ader? Moet ik de vk vertrouwen als die zegt dat het kan en ze de hartslag in de gaten housen? Ze zegt dat ze waarschuwt als het te laag wordt maar ik wil eigenlijk dat het helemaal niet lager wordt. Is een baarkruk een goede optie? Kortom, wat vinden jullie?
Ik snap je zorgen. Ik heb nog 0,0 ervaring met bevallen en veranderende harttonen, maar het lijkt me dat een baarkruk wel een optie is. En anders misschien op je zij?
Ik had ook een flinke buik, ben klein en tenger en droeg naar voren. tijdens de weeën lag ik op mijn zij en tijdens het persen ben ik liggend/zittend gaan persen. Op deze manier belast je die ader volgens mij niet toch? Wil je thuis of in het ziekenhuis bevallen? Ik beviel met een ruggenprik (die overigens niet 100% werkte) in het ziekenhuis en daar werd sowieso het hartje in de gaten gehouden, wat ik dus erg prettig vond.
Je hoeft niet liggend/zittend te bevallen, een baarkruk is bv ook een optie. Of op handen en knieen. Of op je zij. Op je rug liggend bevallen is in onze cultuur heel normaal, maar eigenlijk een hele gekke houding; een baarkruk heeft bv als voordeel dat de zwaartekracht ook mee helpt. En ook op handen en knieen heeft volgens mij veel voordelen, oa zou dat ideaal zijn om een sterrenkijkertje alsnog te laten draaien. Misschien kannje vk je informeren over welke houdingen mogelijk zijn? En dan is het een kwestie van afwachten wat jij prettig vindt straks, ik kon zelf bv niet op handen en knieen zitten ivm heftige beenweeen.
Goeie tips! Dat maakt me wat rustiger Kan je echt op je zij liggen persen Purk? Op handen en knieeen kan ik het me nog voorstellen. Moet ik er tegenin gaan als de vk zegt dat liggen/halfzitten echt het beste is? Het wordt een zk bevalling (naja kraamhotel in het zh).
Ik had ook last tijdens mijn zwangerschap van het dichtdrukken van de ader en kon tijdens een controle al niet eens op mijn rug liggen. Niet dat de baby er last van had, maar zelf werd ik duizelig en misselijk van het rugliggen. Daarom maakte ik me ook druk vooraf dat ik tijdens de weeën en persen dit niet liggend kon doen..Tijdens de weeën zat ik half..met een paar kussens in mijn rug. En het persen heb ik liggend gedaan. Heb totaal geen last gehad van die ader en voelde me beroerd, maar dat kwam niet door dat dichtdrukken..haha.. Dus heb eigenlijk alles liggend gedaan. Moest wel even op mijn zij persen, omdat de baby het benauwd had (navelstreng bleek om zijn nekje te zitten) maar dat vond ik echt niet fijn liggen! Maar ja, dat kan dus wel! Dus snel weer terug op mijn rug. Gewoon op het moment zelf bekijken wat het fijnste ligt of zit..en dat terplekke aangeven. Daar luisteren ze echt naar hoor! Tenzij je om wat voor reden ook moet liggen! En vaak plaatsen ze een electrode op het hoofdje van de baby waardoor de hartslag van de baby in de gaten wordt gehouden! Succes hoor!!
Ik ben van de tweede op mijn zij liggende bevallen. Was voor mij de enige houding waarin ik het fijn vond en was geen probleem. Bij de oudste ook een tijdlang op mijn zij gelegen, maar moest uiteindelijk op mijn rug liggen: vond ik niet fijn. Gewoon even aankaarten en op het moment van bevallen kijken wat fijn is voor jou en de baby.
Ik ben ook niet liggend bevallen omdat ik dit ook niet kon. De vk deed de rug van het bed helemaal omhoog en gebruikte en halve matras bij mijn benen. Ik ben dus half hurkend bevallen. Voordeel was dat de vk er goed bij kon en dat de zwaartekracht meehielp. Wegens infuus kon ik geen baarkurk gebruiken dus dan maar zo
Volgens mij mag je bevallen (persen) zoals je wilt. Hoe wij dat normaal doen, lees liggend, is eigenlijk heel onnatuurlijk. Dit doen we zodat de verloskundige/gynaecoloog alles goed kan zien. Bespreek het met de verloskundige. Misschien werkt op een andere manier beter voor jou.
ik lag op mijn zij weeen op te vangen, kon niet uit bed ivm ctg banden bij inleiding, weeen werden heftiger en toen floepte mijn dochter er zo uit terwijl ik ook op mijn zij lag, gelukkig niet gescheurd en een vlot herstel gehad, ben blij dat ik niet op mijn rug hoefde te liggen, ik werd daar ook naar van,
hoihoi, ik zou tot aan het persgedeelte iig dus een andere houding aannemen (maar wsch bedoelde je dat ook al); ik had zelf de meeste behoefte om staand tegen iets aan te leunen, maar dat is heel persoonlijk. Waarschijnlijk heb je wel allerlei mogelijke posities gehoord voor ontsluitingsweeën opvangen toch? Mocht je toch graag gaan liggen, dan op je linkerzij. Dan krijgt het kind het meeste bloedtoevoer. Voor het persen kun je idd baarkruk overwegen, maar heb wel begrepen dat je daar toch wel wat meer druk en dus schade vanonder aan kan overhouden. Je kan ook overwegen om het eerste deel van het persen totdat het hoofd bijna staat daarop te doen en daarna naar het bed overstappen. Op handen en knieen is waarsch een wat gecontroleerdere optie. Gehurkt kan schijnbaar ook nog, maar lijkt me lastig. Of idd zijwaarts persen, maar lijkt mij ook moeilijker. Succes!
Zou het echt met je verloskundige bespreken en met haar de opties doornemen en pas tijdens de bevalling keuzes maken. Ze houden je echt echt echt wel in de gaten hoor!
Liggend bevallen is de meest onnatuurlijke beval houding die er is, ik snap echt niet dat die ooit in het leven geroepen is. Eerste op mijn rug bevallen kon niet anders ivm pijnstilling. De tweede op mijn knieeen hangend over de badrand, stukken makkelijker en fijner ! Badbevalling vond ik trouwens erg met mijn dikke buik
Ik ben nog nooit bevallen, hoop dat over een week of 8 à 11 (hoop geen 13) wel te gaan doen. Maar ben me wel aan het verdiepen in weeen opvangen, posities tijdens ontsluitingsweeen en persweeen en volgens mij is er (als er geen complicaties zijn) veel mogelijkheden! Als zwangerschapscursus doen we haptonomie en neig ik naar het gebruiken van een baarkruk, iig verticaal bevallen! Heeft zoveel voordelen volgens mij. Nu nog kijken hoe het in de praktijk bevalt
Wij hebben ook haptonomie gedaan ! Hoor je niet veel leuk ! Ik heb dat gedaan in combi met badbevalling
Jij bent de baas tijdens jouw bevalling en niemand anders! Als er geen complicaties zijn mag je op je kop staan als je dat wilt. Laat niemand je voorschrijven hoe je moet bevallen, tenzij er een reden voor is. Hoe je gaat bevallen kun je niet van tevoren bedenken, dat loopt altijd anders dan gepland. Voor hetzelfde geldt dat je straks liggend wilt bevallen.. Het kan raar lopen. Maar bedenk geen houding is t gek, of je nou wilt staan of liggen of op je kop wil hangen.. Alles kan en mag.
Liggend bevallen is heel onnatuurlijk, als je het zelf fijn vindt ok, maar andere houdingen zijn net zo goed! Doe wat voor jou goed voelt, dan kan de vk wel haar mening geven maar zij bepaalt niet hoe jij bevalt. Ik ben hier in bad bevallen en dat was heeeel fijn. Je wordt ook een beetje 'gewichtloos'.
Ik zat tijdens de ontsluitingsweeën op zo een zwangerschapsbal of yogabal. Vond ik het lekkerst. En voor het persen wou ik liefst staand voorovergebogen op het bed leunen maar dat wou de verpleegkundige niet, dus toch maar half zittend/liggend geperst op de traditionele manier. Ik mocht ook op een baarkrukje maar dat leek me niets. Echter zou het jou kunnen helpen denk ik. Sommige ziekenhuizen hebben ook een touw waar je tijdens de weeën aan mag hangen. Lijkt me iets voor mij.
Wat een reacties; bedankt meiden! Ik zal dan echt aangeven dat het elke houding behalve platliggen wordt aangezien de kleine er veel last van heeft en ik niet. Wat het wordt, zien we dan idd wel, maar niet plat. Dat vind ik te gevaarlijk. Echt bedankt; voel me een stuk rustiger!
Ik heb ook gehad wat jij hebt. Tijdens de bevalling werd de hartslag minder van de baby, toen ik op mijn rug lag. Heb verder de bevalling op mijn rechterzij gedaan en met het persen op mijn rug. Toen ging het prima. Ze hielden de hartslag echt goed in het gaten in het ziekenhuis. Wij hadden niets door en opeens stond de vk naast het bed dat de hartslag van de baby minder ging, ik wilde gelijk een ks als de baby het maar goed deed maar doordat ik op mijn zij ging liggen had de baby het ook makkelijker.