Ik heb vandaag bij de verloskundige informatie gekregen over een voorlichtingsavond die zij organiseren over bevalling en kraamtijd. Ze adviseerde daarnaast om naar de voorlichtingsavond van het ziekenhuis te gaan, want ik wil in het ziekenhuis bevallen. Beide informatieavonden vallen op een dinsdag, en dat is nou net de avond waarop mijn zwangerschapscursus plaatsvindt. Ik zie het niet zo zitten om twee avonden cursus te missen, maar eigenlijk wil ik ook graag naar de voorlichting. Wat zouden jullie in dit geval belangrijker vinden?
Ik zou kiezen voor de voorlichting van de vk! Als ik ze vergelijk hier dan vond ik die van de vk interessanter. Meer over de bevalling, de avond in het zh ging meer over wanneer jenasr het ziekenhuis mocht, en over pijnbestrijding. Wel vond ik het fijn om vast de verloskamers te zien. De informatie van de vk ging veel meer over het echte bevallen, wat gebeurt er met je lichaam, wat kun je doen tijdens weeen, wat kan je parter doen, hoe verloopt een bevalling. Ook hier werd pijnbestrijding besproken, maar ook kort de kraamtijd, bijvoorbeeld. Kan niet oordelen over de informatie avond bij jou in de buurt, maar dit is mijn ervaring. Liefs,
Is het niet zo dat de voorlichting die je verloskundige gaat geven vergelijkbaar is met de info die je krijgt op je zwangerschapscursus? Ik heb helemaal geen aparte voorlichting gehad van de verloskundige. En eerlijk gezegd deze ook niet gemist. Alle informatie werd gegeven tijdens de reguliere controles. En rond de 36 weken een wat langere afspraak om de bevalling door te spreken. Alle overige informatie rondom de bevalling heb ik allemaal bij mijn zwangerschapscursus gekregen. Voorlichtingsavond in het ziekenhuis ben ik ook geweest en dat heb ik wel als fijn ervaren. Vond het vooral fijn om de kraamsuites alvast gezien te hebben en de informatie te krijgen over welke mogelijkheden er zijn in het ziekenhuis en hoe ze te werk gaan. Zo was ik alvast voorbereid op waar ik eventueel terecht zou kunnen komen!
Hmmm... dank jullie wel allebei, dat vooropgesteld. Ik ga misschien eens kijken of ik de infoavond in het ziekenhuis kan bijwonen nadat de cursus is afgelopen. Dat wordt dan wel hoogzwanger, maar op zich is dat geen probleem. Dan kan ik de cursus gewoon geheel volgen en waarschijnlijk krijg je daar inderdaad ook alle benodigde info.
Hier worden de infoavonden in het ziekenhuis iedere maand gehouden. Dus ik zou zeker even informeren of je niet volgende maand kunt gaan. Ik vond de info avond van het ziekenhuis wel prettig. Vooral even dat je ziet waar je terecht komt, en zij vertellen meer over pijnbestrijding. Ik heb geen info avond van de vk gehad omdat ik in het ziekenhuis moest bevallen en dus geen keus had. Wel heb ik zwangerschapsyoga gedaan en zij vertelde tussendoor gewoon wat tips en trucs voor de bevalling. Ook handig maar zou het niet gemist hebben als ik het niet gehoord had.
Hier zijn de info avonden ook elke maand in het zkh. En mocht je het echt niet kunnen redden op zo'n avond, dan mag je ook op een andere dag terugkomen op afspraak. Misschien dat je dat nog kunt vragen? Ik ben ook hoogzwanger bij de voorlichting in het ziekenhuis en bij de borstvoedingsvoorlichting.
Ben niet naar de avond van het zh geweest. Dat vertelde de vk allemaal op controle. Wanneer bellen, wanneer naar zh, welke pijnbestrijding, hoe het na de bevalling zou gaan etc.
Ik heb de voorlichting van de verloskundige gehad en had die nooit willen missen, ook werd in deze voorlichting de verschillende vormen van pijnbestrijding in het ziekenhuis uitgelegd, wanneer te bellen etc. Zelf zijn we op een vrije dag richting het ziekenhuis van keuze gaan rijden en zijn heel brutaal even op de afdeling gaan kijken. Anders dan verwacht vonden de zusters het onwijs leuk dat we even kwamen kijken en omdat het op dat moment rustig was mochten we ook de kamers en hulpstukken (zoals de baarkruk) even bekijken. Zo hadden we toch alles nog even gezien. Helaas moest het zo zijn dat op het moment van mn bevalling de ziekenhuizen in de buurt vol zaten en we naar een ander ziekenhuis moesten. Maar goed, als het moment eenmaal daar is maakt dat ook niet meer uit
In het ziekenhuis hoor je waarschijnlijk hetzelfde als in de cursus van je VK. Zij zal je ook vertellen over kwaaltjes, bevallen, pijnbestrijding, wanneer je moet bellen etc etc. In het ziekenhuis vertellen ze dat ook maar dan meer gericht op de situatie dat je in het ziekenhuis gaat bevallen. Voordeel vond ik wel dat je de verloskamers kon zien. Daarvoor ging ik eigenlijk naar die voorlichting. De rest had ik al paar keer in cursus van VK gehoord. In ons geval kon je ook op een ander moment de verloskamers bekijken als je echt niet bij de voorlichting aanwezig kan zijn. Wellicht dat je dat nog kan proberen?