Hooi hooi, Ik zit ergens mee, onze dochter die over een paar weekjes wordt verwacht die wordt na de geboorte gelijk geopereerd in utrecht, nu hadden we vandeweek voorbereidend gesprek en ze vertelde dat onze zoon (3jaar) er niet bij mag komen in het ziekenhuis ook niet na de operatie inverband dat hij nog geen waterpokken heeft gehad. Ik vraag me dan steeds af hoe je hem dan goed kan uitleggen waar wij zijn straks als we zoveel weg zijn, wil zo graag zijn zusje straks aan hem laten zien. ze vertelde dat hij wel achter glas mag kijken maar is dat verstandig ja of de nee. Zijn er hier meer dames die hier of ervaring mee hebben , met een kleine thuis en de bay in het ziekenhuis?
Na geboorte moest ons zoontje ook geopereerd worden en weken op de ic blijven, onze dochter van toen net 2 mocht er ook niet bij ivm de waterpokken nog niet hebben gehad, Wij waren 1,5 uur van huis af en verbleven dus in het Ronald mc Donald huis. De oudste twee gingen gewoon door met school en hun sporten, in het weekend verbleven we als gezin in het huis, op zondag avond ging mijn man naar huis op maandag en dinsdag was hij bij de kinderen, dinsdag avond ging hij naar Nijmegen en bleven de kinderen bij opa en oma slapen, woensdag pasten hun op en bleven ook woensdag bij hen slapen zodat wij een dagje alleen met onze zieke zoon hadden, donderdag middag ging ik naar huis zodat ik ze uit school kon halen en vrijdag midden reed ik met alle kinderen weer naar Nijmegen om daar het weekend door te brengen. De oudste twee mochten hun broertje zien omdat hun de waterpokken gehad hebben, de jongste niet, het geluk was dat ze in Nijmegen een mega speel kamer hebben met dak terras waar 1 van ons met de kinderen heen kon, en dat wisselden wij dan met elkaar af, Ze wou graag haar broertje zien maar de babyview was gelukkig voldoende voor haar, we lieten filmpjes en foto's zien en daar was ze al heel trots op. Na een paar weken mocht hij naar de medium care en daar mocht zij gewoon op de kamer komen en kon ze haar broertje aanraken. Het is echt heel vervelend wat je wil dat al je kinderen hun broertje kunnen zien, in ons geval was het ook nog afwachten of hij het zou overleven en zo niet dat zou ze haar broertje nooit levend gezien hebben, dat vond ik heel moeilijk, maar eerlijk is eerlijk, ook voor oudere kinderen is er na een paar minuten niets meer aan, hij lag aan allerlei medicatie bedradingen en apparatuur... Bijna geen plekje op de huid die je kon strelen ..: dan is het heey broertje lief broertje gauw beter worden hou van jou en tot straks en dan gingen ze weer want boven in de speelkamer was veel meer te doen dat hun interesse trok Uitleg hebben wij op die leeftijd niet echt hoeven geven dus kan je helaas niet helpen aan tips hoe je dat het beste kunt brengen ....
Misschien heel rare vraag. Uiteraard hoop ik dat het hier niet nodig is, dat de kleine opgenomen zal worden na de bevalling. Maar zo wel.... ik heb zelf geen waterpokken gehad, en zo veel ik weet mijn man ook niet. Mogen wij dan beide ook niet bij ons kind? Ik snap dat de veiligheid van je kindje boven alles gaat en het al vervelend genoeg is dat een broertje of zusje er niet bij mag. Maar ik begin een beetje de bibbers te krijgen dat wij in zo een situatie ons eigen kind niet zouden mogen aanraken. Ts, succes met de bevalling en sterkte met de tijd daarna.
Het gaat niet alleen om je eigen kind maar ook om die van de anderen die er liggen, mijn schoonzus mocht vorig jaar niet komen en toen vroeg ze nog wel aan de verpleging maar wat als hun dat nu ook niet gehad hebben ? Dan zouden ze als het heel kritiek was de ruimte afzetten ( ze hebben de ic met 10-15 kindjes en daarachter een stukje ruimte voor kritieke kindjes waar er 2 mogen liggen... Deze deuren staan normaal open maar zouden dicht kunnen, op die manier zouden ze ons rustig bij ons zoontje kunnen laten maar alleen in kritieke toestand ) bij weten dat hij het niet zou overleven zou ook mijn toen tweejarige mogen komen om afscheid te nemen, daarna zouden ze dan alles weer ontsmetten voor de deuren open zouden gaan. Als het kindje op de ic ligt maar stabiel is mogen ook oudere er eigenlijk niet komen als het niet druk is en alle kindjes stabiel zouden ze af en toe het kind naar die andere ruimte willen doen en daarna weer ontsmetten maar als er een kindje kritiek ligt heeft die voorrang op die plek Maar gelukkig hebben wij beide de waterpokken wel gehad en konden we gewoon komen zonder ons druk te maken. Maargoed dit is van horen zeggen van 1 verpleegkundige dus hoe of wat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Bedankt voor je reactie, Wij hopen idd ook in het ronald macdonald huis terugt te kunnen komen maar dat hangt er van af of er plek is natuurlijk. Dat zal voor ons ook wel erg prettig zijn en idd dat me zoontje lekker un de weekende gewoon bij ons beide kan zijn. Ik ga zelf wel borstvoeding geven waardoor ik wel in het ziekenhuis kan blijven maar zal het echt fijn vinden me gezin dicht bij me te hebben. En idd me zoontje betreft ik denk ook dat we het beste veel filmpjes en fotos moeten maken en uitlegen. Maar toen jullie zoontje van het high care naar medium ging toen mochten ze der dus wel bij komen? Want dat zal ook al wat schelen natuurlijk. Bij ons is niet duidelijk hoelang het gaat duren kan 2 weken bij elkaar zijn maar ook 3 maand en zal het anders wel heftig vinden als me zoontje er 3 maand niet bij kab komen. Maar we wachten af hoe het gaat lopen we weten iedergeval dat er een heftige tijd aan gaat komen, maar hoop dat ie snel voorbij is en we 2017 rustig kunnen beginnen. Vind het allemaal heel spannend nu, en due hormonen maken het ook niet altijd makkelijk 😊
Ik gaf geen borstvoeding, was ook niet mogelijk tot 4 weken kreeg hij de sonde en ook nog een week aan de beamdeming en had ik moeten kolven wat emotioneel en met alle stress en alle dingen die ik moest regelen voor de andere drie, maar zelfs dan had ik niet in het ziekenhuis kunnen blijven omdat hij op de ic lag met meer baby's Maar ik begrijp dus dat jullie een eigen kamer krijgen in het ziekenhuis ? Dat zou heel fijn zijn voor jullie, controleer van te voren wel even je zorg verzekering want het huis kost 15 euro per nacht maar soms mag je dit declareren en krijg je een deel terug, wij konden tot 200 euro terug krijgen van de verzekering. Vanaf de medium care mochten wij verblijven in het ziekenhuis in een bedje naast hem. Ik weet niet of je het daar krijgt ( ik kreeg het wel) maar houd een dagboek bij, en vraag soms de verpleegkundige of ze een stukje over je kindje willen schrijven met hoe het gaat, is zo fijn om later terug te lezen, En als je geen behoefte hebt aan vragen van iedereen ( geapp enzo) zou ik een groeps app aanmaken met de belangrijkste personen en 1 keer per dag bijv na het avond eten laten weten hoe het die dag gegaan is. Als je een eigen kamer hebt met je kleintje kun je ook met grote broer face timen is ook leuk,
Oh wat heftig Geen ervaring mee en misschien zeg ik nu wel iets erg stoms, maar zou je hem nu kunnen laten knuffelen met een kindje dat waterpokken heeft? Dan krijgt hij het hopelijk nog ruim voor de geboorte en mag hij er straks misschien wel bij? Onze jongste kreeg toen hij 5 weken jong was de waterpokken van zijn broertje. Super sneu was dat. Maar hij was niet ziek en bij een ziek kind is dat veel te eng natuurlijk. Sterkte!
Er is een vaccin, en dat wordt ook gebruikt bij broertjes/zusjes als een kind in de familie bijv een chemokuur moet ondergaan. Misschien is dat een idee? Laten knuffelen met een kind met waterpokken lijkt me niet zo'n goed idee want volgens mij is waterpokken in huis ook voor zwangere vrouwen niet zo goed.
Haha nee hier zou ik ook niet zo snel voor kiezen eigelijk om een ander kindje te zoeken met waterpokke , vriendin van me vertelde er ook al kver dat ze dat wel eens op facebook had gezien dat ze een kindje zochten met waterpokken. En idd dacht ook als je het zelf hebt gehad is het niet gevaarlijk maar wil geen risico lopen nu!
Super voor je tips, ik ga der echt wat mee doen! ga dezeweek gelijk een dagboek halen, en iets leuks van maken! Nu je het heb over een eigen kamer gaat er bij mij ook een lampje branden, wij kunnen straks alleen bij der bkijven 1 van ons dan als ze op medium care ligt dus eigelijk zelfde situatie als bij jullie. Omdat ik wel borstvoeding ga proberen zou ik wel een slaapplek daar krijgen en moet daar zoiezo ook bevallen en blijf na de bevalling zoiezo 3 dagen zelf in het ziekenhuis. dat was het bij ons. Onze dochter wordt geopereerd aan de darmen en daarom hebben ze het liefst dat ik borstvoeding ga geven, en ook in het begin waarschijnlijk moet kolven vanwegen zonnevoeding of via infus. Ze denken dat dat het beste is voor der darmen beter verteerbaar dan flesvoeding wat eigelijk wel onze 1ste keus was. maar ga het proberen het kofven en borstvoeding en dan zullen we wel zien hoever we komen. Ga morgen wel even de verzekering idd bellen voor wat ik verzekerd ben, toch fijn om te weten. ook niet over na gedacht. Ga zeker wat met je tips doen!
Wij wisten zelf ook niet dat je een vergoeding kunt krijgen voor het verblijf in het Ronald mc Donald huis, We werden er op gewezen door de verpleging van het ziekenhuis dat we dat konden proberen zodra ik ontslagen was uit het ziekenhuis... Het scheelde ons toch 200 euro dat we moesten betalen. Wij hebben niets voorbereid omdat het heel onverwachts gebeurd is maar dat dagboek heb ik zelf tot een jaar vol geschreven, en nog de hoogte en diepte punten schrijf ik op, het heeft enorm geholpen met het verwerken ervan ( hij zou de 24 uur niet vol krijgen qua leven en hij is nu bijna 14 en na omstandigheden gaat het super !) Goed dat je borstvoeding gaat proberen, ons zoontje had het aan het middenrif, zijn dunne darm en beide nieren zaten volledig in zijn borstkas hierdoor heeft zijn long links zich niet goed kunnen ontwikkelen, zijn hart heeft volledig naar rechts moeten wijken waardoor ook die zich niet goed kon ontwikkelen, zijn maag en lever waren verschoven zijn blinde darm lag los en zijn dikke darm had een malrotatie die gelukkig net niet geknapt was. Ze hebben mij ook gevraagd borstvoeding te geven maar met mijn chronische ziek zijn en stress om je zieke kind en stress om de kinderen waar je eigenlijk ook wil zijn en alles goed willen regelen heb ik toch gekozen voor kunstvoeding door de sonde. Hij kan nog steeds niet eten dus hij zit nog steeds aan de kunstvoeding. Maar zou super zijn natuurlijk als het je lukt want het is inderdaad makkelijker verteerbaar voor je kindje
Onze zoon heeft dezelfde operatie gehad die jouw dochtertje gaat krijgen. Ook ik ben begonnen met borstvoeding maar omdat er zoveel stress bij kwam kon ik dan niet aan en ben na 4 dagen gestopt daarmee. Hij heeft gelukkig de kv goed kunnen verdragen.
Hier helaas een vergelijkbare situatie, en zonder voorkennis. We kwamen na 2 dagen in een rollercoaster met operaties en de NICU zonder voorbereiding. Nu gaat alles goed hoor Wij hebben er voor gekozen om de eerste drie weken onze zoon van bijna 3 bij opa en oma te laten slapen. Ten eerste omdat we niet wisten of de jongste het zou overleven, en omdat we zijn dagelijkse gang van zaken naar de PSZ door wilde laten gaan. Toen zeker was dat de jongste het ging halen hebben we de oudste naar het RonaldMcDonald huis gehaald voor de restende 2 weken. Hij mocht ook niet bij zijn broertje, ook geen waterpokken, maar de NICU had voor ons een mooie foto uitgeprint voor zijn broer en we hebben een knuffel van Nijntje als dokter gekocht en het zo uitgelegt. Die foto en knuffel is de eerste weken niet van zijn zijde geweken. Ook hadden ze een webcam waarmee we wel naar de baby konden kijken. Dat vond hij wel leuk, maar niet langer dan een halve minuut. Al het speelgoed in het RonaldMcDonald huis, en de speeltuin in het ziekenhuis waren veel leuker geloof ik. Hij wil nu nog steeds naar het ziekenhuis om te spelen Wij gingen dan om en om naar de jongste, op vaste tijden, en de ander ging dan met de oudste iets leuks doen. We zijn later ook nog een week daar geweest, en toen mocht de oudste er wel bij (isolatieafdeling met aparte kamers) maar merkte niet echt veel verschil moet ik zeggen. Wij kregen ook een dagboek vanuit de NICU, en ik heb zelf ook een dagboek bijgehouden. En maak veel foto's, van alles, hoe klein ook. Dit heeft me achteraf erg geholpen om alles een plekje te geven. Andere ouders in het RonaldMcDonald huis deden het weer heel anders, dus volg vooral je eigen gevoel wat jullie denken wat goed is voor je kinderen, ook al doet iemand het anders. Jullie zijn de ouders en weten wat het beste is! En check je verzekering voor de kosten van het RonaldMcDonald huis, maar ook de kosten voor het heen en weer reizen als je dit gaat doen. Ik kreeg alle reiskosten en tot 500 euro terug van het RonaldMcDonald hus. En nog een laatste tip, koop de knuffel van het RonaldMcDonaldhuis, die is zo leuk en een tastbare herinnering!!!
Kun je niet onderzoeken of je zoon niet toch al immuun is? Soms zijn er zo weinig waterpokken dat je het kunt missen, al is het zeldzaam. Mijn jongste had er maar 20 ofzo en was niet ziek. Mijn oudste heeft nooit waterpokken gehad, ook niet in groep 1 toen zijn hele klas onder zat.. immuun volgens de ha. Je weet maar nooit.. al is de kans klein..
Wat fijn om te lezen hoe andere ouders er mee omgaan. En wat fijn dat het nu beter gaat bij jullie! Het konijnenknuffel van ronald macdonald huis die hebben we een tijdje geleden gekocht voor ons zoontje, hij noemt hem broer konijn! toen ook gekocht omdat ik naar me gevoel het gewoon moest doen. Hier is het nu afwachten waneer ze zich bij ons gaat melden, en nu samen afgesproken om nog even te genieten van de rust die we hebben en met ze 3tjes even, en als onze kleine meid zich meld dan bellen we 1 van onze ouders op wie er net die dag het dichtsebij is dan mogen me ouders en schoonouders onderling kijken wat het veste is voor onze zoon, en alz we niet in utrecht kunnen slapen dan rijden we dagelijks op en neer en slaapt onze zoon lekker thuis en idd als we in het roland macdonald huis kunnen zou ik op een gegeven moment me zoontje lekker mee nemen bij ons. We laten het op ons afkomen en we zien wel hoe het gaat lopen, zal toch altijd anders lopen dan dat we zelf zouden willen.. Dagboek bijhouden heb ik idd vaker gehoord en gaan wij ook doeb, idd voor onze eigen verwerking maar mischien ook leuk om later aan onze dochter mee te geven dat ze zelf kan lezen hoe we het ervaren hebben en hoe ze het zelf heefr gedaan. Ik begrijp uit je verhaal dat jullie nu weer thuis zijn? of is het allemaal al even geleden?
Fijn om te horen dat je zoontje ook goed reageerde op kv. Mijn 1ste keus was ook fles maar ze willen graag in het umc dat het borstvoeding wordt, ook wel goed aangegeven dat als het niet gaat lichaamlijk of geestelijk niet gaat ik dan ook over wil op de fles. maar we zien wel hoe het gaat lopen allemaal,laat het gewoon op ons afkomen allemaal
Heb geen idee of dit kan, denk het niet zomaar, anders was dat mischien wel geadviseerd in het ziekenhuis, ik hoop gewoon dat op de peuterspeelzaal het ineens opkomt dan zet ik me zoon er nog wel naast haha,maar ga het niet opzoeken dat niet