AMH 0,5 normaal? Hoe gaan jullie ziekenhuizen hier mee om?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Bvdm, Feb 22, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bvdm

Bvdm Actief lid

Jul 5, 2017
    211
    147
    43
    Female
    Hoi allemaal,

Na een traject van een paar jaar (iui en ivf) in een ander ziekenhuis ben ik in januari overgestapt naar een ziekenhuis dichter bij huis. En dus ook andere artsen, met kennelijk andere opvattingen.

Een paar jaar geleden is mijn amh gemeten, tweemaal. De eerste keer was het 0,9. Ik was toen 34 en 0,9 vonden ze toen nogal laag. Gelukkig was het bij een tweede meting hoger.

In dit ziekenhuis nogmaals gemeten: 0,5. Op mijn vraag of dat niet erg laag is werd gereageerd dat dit helemaal niet laag is voor mijn leeftijd (inmiddels 36). Maar toen ze onlangs constateerde dat er duidelijk zichtbare adenomyose in mijn baarmoeder zat en ik me afvroeg tot in hoeverre dit een probleem zou worden kreeg ik ook alleen het antwoord dat vooral 'mijn leeftijd' een probleem zou zijn.

Ik heb een ovulatiestoornis en ben afhankelijk van medische hulp om een kans te hebben op zwangerschap. Daarnaast heb ik niet bepaald een blanco historie op dit vlak... ik wil heel graag positief vooruitkijken en vertrouwen op de artsen, maar ik heb twijfel.

In het vorige ziekenhuis werd er voor mijn gevoel veel serieuzer omgegaan met dit soort informatie. Ik voel mezelf niet bejaard (en dat ben ik ook niet) maar weet heus dat ik niet alle tijd van de wereld heb en wil de tijd die er is goed benutten. Zeker omdat ik met mijn geschiedenis weet dat het niet vanzelf gaat en er al erg veel tijd verloren is gegaan.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik hoor het he graag!

2. Zuz

Zuz Nieuw lid

Feb 20, 2023
    2
    0
    1
    Female
    De normaalwaarden liggen tot 40 jaar tussen de 1,0 en 12 μg/L

Die van jouw staat op 0.5! Je hebt nog kansen. Ik snap heel goed dat je je tijd zo goed mogelijk wil benutten want de klok tikt door.

Wat is de reden dat je van ziekenhuis bent veranderd?

Ik denkt dat ieder ziekenhuis is anders en met andere inzicht op sommige dingen.
    Maar ik zou me twijfels wel bekentbaar maken. Want bij twijfels niet doen.

3. Ave2022

Ave2022 Lid

Mar 25, 2022
    7
    1
    3
    Female
    Hallo,
    Ik deel mijn ervaring, ik ben getrouwd toen ik 35 was, toen ik 36 was maakte ik me niet al te veel zorgen over het zoeken naar een kind, ik gebruikte ook geen anticonceptiepil, ik wilde dat het als een verrassing kwam. Helaas was dat niet het geval. Op mijn 37e ging ik naar de gynaecoloog en daar begon mijn lange iui en IVF/icsi traject, tijdens het proces verschenen poliepen en hysteroscopie (3x). Ik heb me nooit oud gevoeld voor dit proces, maar ik begreep dat leeftijd een belangrijke rol speelt in het vruchtbaarheidsproces, mijn gynaecoloog herinnert me hieraan en de resultaten van mislukte embryotransfers zijn erg pijnlijk.
    Ik ben nu 40 en ga voor mijn 41, volgens mijn amh van een paar maanden geleden was het 1,5. Ik wil je zeggen dat dit slechts cijfers zijn, denkt niet veel aan, dit geeft alleen een schatting van de eicellen reserve (kwantiteit) maar geeft geen indicatie van de "kwaliteit", dit (de belangrijkste) is gekoppeld aan leeftijd en levensstijl.
    Zoals ik veel artikelen en blogs van gynaecologen uit verschillende landen heb gelezen, kan alleen je levensstijl het behoud van de eikwaliteit beïnvloeden. Let ook op de toestand van jouw baarmoeder zelf en baarmoederslijmvlies.
    We leven in een wereld vol met giftige chemische verbindingen, vermijd alles wat giftig is, vooral als je probeert zwanger te worden.
    Ik heb altijd een gezond leven geleid maar Nu ben ik nog gevoeliger dan voor, ik heb zelfs de schoonmaak- en wasproducten voor mijn kleding veranderd, met natürlijke/ecologische en geurloze producten. Ik zorg ook voor mijn voeding, groente en fruit bevatten niet meer de vitamines die ze vroeger wel hadden. Vitaminesupplementen haal ik dus ook uit biologische winkels. Mijn gynaecoloog vertelt me dat de supplementen wetenschappelijk gezien bijna geen effect hebben, alleen maar de leeftijd.
    Binnenkort is mijn laatste embryotransfer, ik hoop dat ik geluk heb, zo niet, dan zal echt jammer zijn maar ik doe liever mijn best om in de best mogelijke omstandigheden te zijn.

Succes en geduld (voor sommigen) op deze moeilijke traject.

4. Nylla

Nylla Fanatiek lid

Mar 20, 2022
    1,403
    1,255
    113
    Female
    Mijn AMH is ook 0,5 en ik ben 41. Mijn fertiliteitsarts vond het, in combinatie met mijn verhoogde FSH, geen gunstige uitslag. Zij stelde voor om direct te starten met IVF. Een AMH-waarde van 0,5 betekent een lage eicelvoorraad. Alleen kan niemand voorspellen wanneer de eitjes daadwerkelijk op zijn, dat maakt het dus erg onzeker. Feit is wel dat je geen tijd te verliezen hebt. Mogelijk nog een idee om je FSH te laten checken? Als die nog aan de lage kant is, schijnt dat ook weer wat gunstiger te zijn.
    Succes!

Share This Page