Alimentatie

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door MaudvanL, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaudvanL

MaudvanL Bekend lid

11 jul 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nooit gedacht dat ik zo'n onderwerp zou plaatsen, mijn zoon van 6 jaar woont inmiddels alweer 2,5 jaar bij mij.

Vader woont in een koopwoning met nieuwe vriendin en beloofd vanaf het begin een bijdrage te gaan betalen voor zijn zoon, dit is nu al 2,5 jaar aan de gang en ik heb nog geen cent gehad.

Inmiddels ben ik de excuses zo beu dat we het via een advocaat gaan regelen maar het doet me zo'n verdriet, liegen dat je geen geld hebt ivm terug betaling belasting, lager loon etc etc, maar ondertussen wel een nieuw bankstel kopen, je huis verbouwen, abonnementen afsluiten en helemaal niets voor je zoon betalen.

Wij krijgen elke maand de eindjes maar net aan elkaar geknoopt en ik probeer hem een normale jeugd te geven inclusief hobby's.

Hoe lang gaat zoiets duren en kan ik er dan zeker van zijn dat pa wel iets bij gaat dragen?

2. Onje

Onje Niet meer actief

Ik zou een advocaat inschakelen en hem/haar verzoeken direct wen procedure te starten!
    Hoelang zoiets duurt is hier vooral afhankelijl geweest van de drukte op het gerechtshof.( zaken in de zomervakantie hadden wij sneller uitslag van dan buiten de vakantie)

3. MaudvanL

MaudvanL Bekend lid

11 jul 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    We hebben inderdaad al een gesprek bij een advocaat gehad en moeten nog wat gegevens op de mail naar haar zetten (toeslagen vd belastingdienst), daarna gaat zij het verder uitzoeken, dus ik hoop dat het niet al te lang duurt.

Ergens voel ik me nog schuldig ook dat ik het nu zo ga spelen, maar samen komen we er dus niet uit.

4. Onje

Onje Niet meer actief

Ben je gek je moet je niet schuldig voelen hoor !!
    Als zijn inkomen er naar is hoort hij "gewoon" te betalen.

Wij betalen geen alimentatie maar omdat het inkomen er gewoon niet naar is, als dat wel zo had geweest hadden wij betaald.

Bij ons heeft het vanaf de aanvraag tot aan de uitslag ongeveer 5 maanden geduurd.

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik zou zeggen, vraag het meteen met terugwerkende kracht aan. Het kan lang duren helemaal wanneer hij geen gegevens aanlevert. Maar speel het meteen hard, geen gezeur, uitstel en gezeik van zijn kant. Niets accepteren en er vol ingaan. Anders duurt het allemaal nog langer. Als de rechter uitspraak heeft gedaan en hij betaald nog niet dan kun je volgens mij na 3 mnd het LBIO inschakelen om het van zijn rekening af te schrijven, kosteloos voor jou maar niet voor hem.
    Tenslotte is de kinderalimentatie aftrekbaar bij de belastingdienst, dus wij betalen allemaal mee voor jou kind. Hij krijgt een boel terug. Ga ervoor en laat je niet meeslepen door emotionele aspecten. Alimentatie tot 18 jaar dus zorg dat je het goed geregeld hebt. Bijv incl verhoging wanneer hij naar het VO gaat.

6. Angelina2

Angelina2 Actief lid

14 jul 2012
    265
    0
    0
    Drenthe
    Dit klopt niet helemaal:

* Met terugwerkende kracht alimentatie aanvragen kan in principe wel, maar de rechter vindt dit meestal niet redelijk en zal er dus waarschijnlijk niet in mee gaan.

* LBIO kan ingeschakeld worden vanaf een maand betalingsachterstand. LBIO zal de verhaalmogelijkheden bekijken en aan de hand daarvan beslissen wat ze kunnen doen. Kan inderdaad betekenen dat bij voldoende gebleken draagkracht en beslag op zijn inkomen gelegd gaat worden, maar er zal altijd eerst geprobeerd worden tot een betalingsregeling etc te komen

* Alimentatie is enkel onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar, dus zeer zeker niet altijd! KA is aftrekbaar via de post levensonderhoud kind, en dan moet je dus aan bepaalde voorwaarden voldoen ( zie belastingdienst, ik weet zo niet welke )

* Alimentatie is tot 21 jaar, tot het kind 18 wordt krijg jij het op je rekening, vanaf 18 jaar op de rekening van je kind.

* Je kunt altijd een herziening Alimentatie aanvragen bij veranderende omstandigheden ( verhoogde draagkracht betaler, hogere kosten opleiding kind etc )

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Sowieso tot 18 jaar idd. Maar tot 21 of ouder is alleen maar wanneer het kind niet financieel draagkrachtig is (dus studie etc) Stel dat je kind vanaf 19 jaar zelf een "goed" inkomen heeft, dan hoe je als ouder niet langer bij te dragen.

Deel Deze Pagina