positief getest 5 dagen voor nod

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door D1990, 3 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. D1990

D1990 Lid

14 sep 2014
    20
    0
    1
    hallo.

ik heb vandaag positief getest met een extra gevoelige zwangerschapstest en een gewone test erachteraan gedaan en beide waren duidelijk! nu heb ik een langere cyclus van 39 dagen en hoor ik pas donderdag ongesteld te worden dus ik heb 5 dagen voor nod getest.
    nu is mijn vraag is dat betrouwbaar? de berekeningen zeggen dat ik 4/5 weken zwanger ben.:)

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Een positieve test is een positieve test;)

Gefeliciteerd!

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    De ultra-testen ben ik nooit fan van, maar als een gewone test een duidelijke streep geeft, dan ben je zwanger. Tenzij de test op iets anders reageert, zoals een eisprong. Weet je of je eisprong al geweest is?

Over "de berekeningen zeggen dat ik 4/5 weken zwanger ben"... Welke berekeningen? Want zeker met een cyclus die langer is dan 28d heeft het bijvoorbeeld geen zin om te rekenen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie.

4. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Als je 5 dagen voor je menstruatie hebt getest, zit je denk ik eerder rond de 3,5/4 weken.
    Maar heeee, positief is positief, dus van harte gefeliciteerd!!

5. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Ik zie net dat je een langere cyclus hebt. Weet je wanneer je eisprong was? Als je dit keer toevallig een kortere cyclus hebt gehad, ben je hoogstwaarschijnlijk Toch iets langer zwanger.

Geniet van je zwangerschap!

6. D1990

D1990 Lid

14 sep 2014
    20
    0
    1
    ik heb een berekening gedaan op sites waar je de laatste menstruatie in kon vullen en dat was op 30 november tot 5 december dus dat is al een maand geleden en aan de hand daarvan gaven ze aan 4/5 weken,

7. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Volgens mij gaan deze sites uit van een standaard cyclus van 28 dagen.
    Jouw cyclus duurt normaal gesproken toch 39 dagen? Ik ga er vanuit dat je dan ook je eisprong later krijgt.
    Ik hoop dat er nog wat dames reageren die er wat meer verstand van hebben dan ik :D
    Je zou het ook aan de verloskundige hier op het forum kunnen vragen.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Daar was ik al 'bang' voor ;):D

Die berekeningen gaan uit van de 'standaard' cyclus van 28d met de eisprong op cd14. Die ziet er dan als volgt uit:
    start menstruatie - 14d - eisprong - 14d - NOD

De berekening voor zwangerschapsduur is internationaal vastgelegd en is: aantal dagen vanaf de eisprong + 14 dagen die je 'cadeau' krijgt. Dit is dus wederom gebaseerd op die ideale cyclus van 28 dagen, die bijna niemand heeft :D;)

Het tweede gedeelte, het stukje tussen eisprong en NOD heet de Luteale Fase. Deze mag tussen de 10 en 16 dagen duren en het gemiddelde (waar bijv. producenten van zwangerschapstesten vanuit gaan) ligt op 14 dagen.

Het innestelen van een bevrucht eitje gebeurt in principe tussen 6dpo en 10dpo (DPO = Days Past Ovulation ofwel dagen na de eisprong). De meeste dames testen positief op 12dpo, hele duidelijke testen zie je meestal rond 14dpo. Als jij echt op 5 dagen voor NOD zou zitten, dan zou je vandaag 9dpo zitten. Heel duidelijk testen op 9dpo komt eigenlijk niet voor.

Bij een cyclus van 39 dagen is je eisprong (even uitgaande van de gemiddelde LF van 14 dagen) zo rond dag 25. Je laatste menstruatie startte op 30 november, dus je zit nu rond cyclusdag 34. Het zal dus vermoedelijk niet je eisprong zijn waar die testen op reageren.

Als je een goed duidelijke test had, dan ben je waarschijnlijk ergens rond de 14dpo nu. En dan ben je 4 weken zwanger, namelijk: aantal dagen sinds de eisprong (14) + 14 dagen 'cadeau' = 28 dagen = 4 weken.

Je cyclus was, als je niet zwanger was geworden, korter geweest dan die 39 dagen, want je eisprong is hoogstwaarschijnlijk eerder geweest deze ronde.

Dit is natuurlijk geen zekerheid, maar wel het meest waarschijnlijke. De reden dat dit handig is om je te realiseren is dat als je een echo krijgt en ze denken (op basis van je menstruatie) dat je bij wijze van 7 weken zou zijn en ze meten 6 weken, dat ze dan zeggen dat je achterloopt op de termijn en dat is dan reden tot zorg. Terwijl dat bij jou dus prima verklaard kan worden door een latere eisprong.

9. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Kijk, dat is nou een duidelijke uitleg van Hilly1980 ;)

10. D1990

D1990 Lid

14 sep 2014
    20
    0
    1
    Dankje, dat is inderdaad een mooie duidelijke uitleg Het is de eerste dus extra spannend en nieuw. Wanneer kan ik het beste dokter bellen? Moet ik donderdag afwachten? Dan zou ik ongesteld moeten worden zegt de app die ik heb

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je hoeft volgens mij sowieso geen dokter te bellen. Je belt gewoon een verloskundige en die plant een intake met je in. Waarschijnlijk mag je rond de 8w voor het eerst komen.

Deel Deze Pagina