Kan intensief sporten eisprong uitstellen?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Mar14, 14 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over sporten en de eisprong. Mijn man en ik hebben weer een kinderwens (na 3 kinderen). Nu ben ik vrij sportief. Ik doe 2x per week spinning (en ga dan echt diep, met hoge hartslag), daarnaast nog andere workouts (ben bijna elke dag wel in de weer).

Dit is de 2e cyclus dat we weer aan het proberen zijn. Heb altijd al onregelmatige cyclussen gehad (ook voor dat ik begon met sporten). Vorige cyclus eisprong op cd19, bevestigd door ovulatietest, ovulatiepijn en temperatuur.

Deze cyclus lijkt heel raar te verlopen. Rond cd10 begon ovulatiepijn al (ik voel altijd heel veel, ook het groeien zelf), maar geen positieve test. Maar afgelopen maandagavond wel (cd21), ochtend nog donkerder (knaltest). Dus die avond klussen. Verder hele dag ovulatiepijn rechts, ebte s avonds weg. Ochtend ben ik slaapdronken vergeten welke temp ik had gemeten pfff. Maar dacht dat ei wel geweest was.

Tot... ik gisteravond dus weer ovulatiepijn rechts kreeg. Maar dat was vlak voor de spinning. In de loop vd les verdween dat drukkende gevoel rechts en kwam niet meer terug. Deze ochtend was temperatuur heel laag, dus ei nog altijd niet gesprongen?! Ben nu compleet in verwarring. Had hij gisteravond moeten springen (48 uur na 1e pos ovulatietest) maar heb ik dat getorpedeerd door intensief te gaan spinen? Oftewel: kan sporten je eisprong uitstellen? En zo ja, moet ik dan minderen? En wanneer komt mijn ei dan? Kan het vandaag nog, richting 72 uur na pos ovulatietest?

Sorry voor het lange verhaal! Iemand zoiets meegemaakt en/of tips voor mij? Ben er behoorlijk triest van :( Bedankt alvast :)

2. WWJD

WWJD Niet meer actief

Maar ik begrijp dus dat je maandagavond en dinsdagochtend positief testte? Dan zou uiterlijk je eisprong gisteren avond of vanmorgen zijn. Dan zie je dat nog niet met een temperatuurverhoging. Die treed pas op na de eisprong.

3. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Ja, maar ik dacht altijd dat de eisprong normaal gesproken 24 tot 36 uur na de eerste positieve ovutest zou zijn? Dus zou het uiterlijk gisterochtend moeten zijn geweest. Eventueel dus gisteravond, maar dan zou mijn temp deze ochtend hoger moeten zijn, wat niet zo is. Normaal gesproken heb altijd ochtend na eisprong (ook als die in de avond is) duidelijke temperatuurstijging. En zo lang na positieve test nog geen temperatuurstijging vind ik wel vreemd. Net in mijn eerdere temperatuurkaartjes zitten kijken, maar nooit eerder zoiets vreemds gezien. Wel eens een keer uitstel eisprong door koorts. Week later alsnog eisprong (wel 5 dg later alweer menstruatie dus was geen goede).

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.993
    15.614
    113
    Nabij Utrecht
    Beste is om uiterlijk 48 uur na de hoogste lh piek te tellen.
    Jouw knaller was dinsdagochtend, dus vandaag is je eisprong en morgen tempstijging

5. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.231
    4.458
    113
    Vrouw
    In principe heeft hoe vaak je gaat sporten geen invloed. Wel kan je vetpercentage invloed hebben op je vruchtbaarheid/eisprong. En je vetpercentage kan natuurlijk wel beïnvloedt worden door intensief sporten.

Het wisselt een beetje per onderzoek waar de grens ligt. Als je ze allemaal bekijkt zitten ze tussen de 17% en 22%. Komt je vetpercentage daar onder kan het zorgen voor een onregelmatige cyclus (<22%) tot het uitblijven van je cyclus (<17%).

6. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb een normale BMI, 22, dus ga er vanuit dat het met mijn vetpercentage ook wel goed is.

Het is alleen dat het bij mij nog nooit zo lang heeft geduurd van positieve ovutest tot eisprong. Eerdere cyclussen was het steeds dag erna. Maar ga mijn buik vandaag even goed in de gaten houden en voor de zekerheid klussen;)

Maar dan nog steeds mijn vraag. Zou een intensieve workout met hoge hartslag je eisprong wat kunnen uitstellen? Toch een soort stresssituatie voor je lichaam, denk ik zo. Wordt hier toch een beetje onzeker van:(

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.993
    15.614
    113
    Nabij Utrecht
    Dat lijkt mij niet.
    Bij de stress die een cyclus kan ontregelen komt er veel stresshormoon vrij. Dat is nu niet het geval ;)

8. Aoibhe

Aoibhe Bekend lid

2 nov 2017
    970
    789
    93
    Vrouw
    Ik heb zelf de ervaring dat ik heel moeilijk zwanger word. Altijd goed veel gesport, dacht dat dit goed was, maar wat gebeurt er? Op het moment dat ik minder ging sporten (door corona), werd ik ineens voor het eerst in mijn leven (na jaren proberen) zwanger! Het werd een miskraam helaas, maar ook daarna in een periode van meer rust weer zwanger en een dochterje mogen krijgen. Na haar bevalling weer flink gaan sporten, en het lukte niet om een tweede te krijgen (alweer in ziekenhuis gekomen), toen vanaf de zomer besloten rust te nemen en in twee maanden zwanger. Het zal in elk lijf anders zijn, maar ik geloof dat voor mij sporten 'iets' doet, misschien de verzuring? Mijn eisprong kon ook wel eens wat later zijn inderdaad (nooit heel onregelmatig, maar dan cyclus van 32 in plaats van 28 dagen). Hopelijk krijg je er duidelijkheid over en komt er snel een vierde!

9. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Dank je! Vanmorgen was mijn temperatuur hoger, dus lijkt erop dat hij gisteren toch gesprongen is (voelde het ook in de middag rechts). Duimen maar:thumup:

Deel Deze Pagina