hoi allemaal.. ik heb even een praktisch vraagje.. ik rook ongeveer 2sigaretten per dag.. soms meer.. stel je voor dat ik toch zwanger wordt tzt en ik rook tot ik de uitslag weet.. het onderwerp zegt het al.. wanneer ontwikkeld de navelstreng? en vanaf wanneer is de rook schadelijk voor het kindje? of komt de nicotine zowiezo bij het kindje ongeacht dat het al een navelstreng heeft.. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik wil geen risico's nemen..maar misschien duurt het zwanger worden wel een poos.. totdat het lukt. liefsx
Het wordt afgeraden om na de 6e week nog te roken en drinken vanwege de bloedband die dan onstaat, maar per direct stoppen als je er achter komt dat je zwanger bent is natuurlijk beter. Snap dat je er bang voor bent dat het misschien wel lang gaat duren, maar besef wel dat je ook verminderd vruchtbaar kunt zijn door te roken... Succes met stoppen binnenkort Hoop dat het voor jullie snel raak mag zijn!!!
hoi ja ik heb idd begrepen dat je minder vruchtbaar kan zijn als je rookt.. vandaag is mijn vruchtbaarste dag en ik heb nu 2dagen niet gerookt.. dus ik hoop dat het uit mijn lichaam is en ik als een niet-rookster normaal vruchtbaar mag zijn.. (als je snapt wat ik hiermee bedoel, staat er een beetje krom).. mijn vriend heeft donderdag voor het klussen gerookt/gedronken/geblowt, niet echt de ideale combi, dus ik hoop maar dat het raak is.. want ik doe er wel mijn best voor.. maar in principe is het pas echt schadelijk voor het kindje als je na 6weken nog gaat roken..? dat is dan weer een geruststelling liefsx
Twee sigaretten ?? Wat zonder stoppen is veel beter voor het wondertje. Ik rook nu 3 week niet meer.Dinsdag 4 week .
Roken is al schadelijk vóór de zwangerschap, omdat het ook invloed heeft op de rijping van de eicel. Twee dagen stoppen omdat je dan het meest vruchtbaar bent, heeft dus ook geen zin.
Ik weet dat mijn moeder bij mij en mijn broers en zussen allemaal heeft gerookt en dat is denk ik niet bij 2 per dag gebleven. Maar we zijn allemaal kern gezond. Ik heb verder nooit gerookt en bij mij wil het ook niet lukken dus denk niet dat het echt aan het roken ligt blowen is wel heel erg slecht en tot wel 40% schadelijker dan gewoon roken! En ik vind het onverandwoordelijk met een kindje zowel voor vader en moeder. Maar beste is stoppen natuurlijk! Succes
Ik ontdekte het pas met 6 weken en 2 dagen. Rookte toen al een stuk minder, maar als ik het over mocht doen was ik al ver van te voren gestopt. Al was het alleen maar voor het schuldgevoel. Mijn moeder heeft ook gerookt bij mij en mijn zusje. We hebben allebei long en luchtwegen problemen. Als kind hebben we allebei veel in het ziekenhuis gelegen hiervoor. Natuurlijk zijn dat soort problemen erfelijk en ja het zit in mijn familie, maar ik ben er van overtuigd dat het verergert werd door mijn moeders rookgedrag! Nu is ze al jaren weer gestopt en ik pas weer 8 weken Gewoon lekker stoppen als je zwanger wilt worden... Liefs, Sam
Dus?? Ik begrijp niet helemaal wat je hier mee wilt zeggen. Omdat het bij 1 iemand goed ging is er niets aan de hand? Mijn tante rookte ook en volgens haar was dat ook niet schadelijk, want haar moeder had ook gerookt en zij was gezond. Haar eerste zoontje had bij de geboorte na 39 wk zwangerschap een geboortegewicht van 2550 gram en haar tweede zoontje heeft zware astma en de eerste drie jaar van zn leven meer in het ziekenhuis dan thuis doorgebracht. @ TS, waarom probeer je niet alvast te stoppen?
Dan zou ik denken (is absoluut mijn mening hoor) als je toch al 2dagen niet rookt omdat je rond je vruchtbare dagen zit. Stop dan helemaal? Maar goed, dat is nogmaals mijn mening.
Mijn gynaecoloog vertelde exact hetzelfde. Het heeft ook invloed op de kwaliteit van je eicel en roken kan hierdoor zelfs de kans op een miskraam vergroten. Het heeft dus echt al een negatieve invloed voordat je zwanger bent en heeft niks met de zogenaamde 6-wekengrens te maken! Ik hoop dat het je lukt om te stoppen en dat je een goede zwangerschap mag krijgen. Veel succes!
Daar is geen dus,, als je iets verder had gelezen zeg ik ook dat het erg slecht is en het ook anders kan uitpakken 'Het beste is om te stoppen'dat kan je toch na gaan,, ik denk dat niet dat ik dat mensen voor hoef te kauwen.
op mijn werk kom ik veel casussen tegen met mensen die blijven roken/drinken/blowen. En daar komen ook gezonde kinderen uit. Maar dat betekent niet dat het geen kwaad kan voor je kind. Want de kans dat het toch schade aanricht bij je kind, is nog altijd groot aanwezig. Ik zou al stoppen als ik jou was, voordat je uberhaupt stopte met de pil, maar goed, dat ik mijn mening.
gevoelig onderwerp hoor... Ben sinds januari gestopt, en het was moeilijk, maar mogelijk. je doet het voor een vreselijk goed doel... Zorg er zelf voor dat je je later nooit hoeft af te vragen of je kindje zich niet goed ontwikkeld, dyslexie krijgt of astma problemen etc. omdat je hebt gerookt tijdens de eerste fase vd zwangerschap. Laat mij dan maar zo'n irritante ex-rookster zijn, maar alles voor je toekomstige kindje toch!? (maar misschien zit ik nu wel in een situatie waarin je alles goed doet om uberhaupt maar zwanger te raken) Meid stoppen met roken!!! Je kunt het!!!! Ik weet het zeker!! xxx
Ik zou inderdaad gewoon direct stoppen (en ja ik weet dat het moeilijk is, ik ben ook een ex-roker). Het is slecht voor je eicel-productie, slecht voor de kleine na 6 weken en denk eens aan hoe moeilijk het zal zijn om te stoppen, ook al zijn het maar 2 peuken. Je bent dan net zwanger dus alle kleine klachten die daarbij horen (of grote trouwens) en dan ook nog stoppen met roken? Dubbelop problemen lijkt me Dus nu al stoppen! En het zijn maar 2 sigaretten per dag, dat kan geen drama worden lijkt me.
ik rook ook nog hoor... bij mijn dochter wel gestopt voordat we gingen proberen maar nu niet. Ik stop zodra ik een positieve test hebt. Mijn gyn zei dat dat oke was...
@debby82, meid begrijp me absoluut niet verkeerd, het is jouw keuze, jouw mening. Maar ik zie dat ze ook pcos geconstateerd hebben, aangezien roken toch de rijping van een eicel kan beinvloeden en kan verslechteren, vind ik je heel stug in de opmerking dat je gyn het oke vond, kan me haast niet voorstellen dat ze dat gezegd heeft, ik geloof je wel, maar snap het niet.... Na goed het kan zijn dat ik er een nogal uitgesproken mening over gevormd heb.... Toch veel succes met stoppen als je zwanger mag raken!!! xxx
poemelke ik wist niet dat dat invloed had? Daar heeft mijn gyn echt helemaal niks over gezegd... ik heb het nog gezegd want ze vroeg of ik rookte en toen zei ik ja en dat ik ging stoppen als ik zwanger was en toen zei ze dat dat oke was. Met de clomid gaat de eicelrijping nu wel ok. Maar goed misschien ga ik dan wel de 20ste zowieso stoppen. Of ik nou zwanger ben of niet... Ben jij ook aan de clomid? Ik zie dat jou cyclussen nog redelijk zijn... waarom moet jullie zaad bewerkt worden?
Hoi debby! Ja weet je, ik wil echt geen irritante ex-rookster zijn ... maar onderstaande vertelt freya.nl over roken en zwanger worden, of vruchtbaarheidsproblemen.. : "Roken zorgt er ook voor dat vrouwen vroeger in de overgang raken, doordat het de kwaliteit van de eicellen aantast. En rokende vrouwen hebben een ruim twee keer zo grote kans op eileiderproblemen, zoals een eileiderontsteking. Nicotine remt de aanmaak van de geslachtshormonen, en daardoor ook de rijping van de eicel. Vijftien sigaretten per dag halveren de maandelijkse kans op een zwangerschap. Dat betekent dat het twee keer zo lang duurt voordat een vrouw zwanger is. Bovendien vermindert roken de kans op succes bij een Ivf-behandeling aanzienlijk." google het maar eens... ik wil je ook echt geen schrik bezorgen, maar in onze situatie is het misschien beter dat je dit weet...toch!? Ja mn cylcus valt idd nog wel mee! tov die van jou...tjemig wat frustrerend kan het zijn he!!! helaas was op de inwendige echo duidelijk pco te zien, het bloedprikken moet het alleen nog bevestigen. de zaadbewerking gaan ze doen omdat manlief tot 2 keer toe geconstateerd is tot zeer slecht zaad... ze gaan dus nu al kijken hoeveel goede zaadcellen ze eruit kunnen halen als ze het 'schoonmaken'. De emotionele klap begint een beetje te komen. xxxxxx
Hier nog een ex-roker! Roken is ten alle tijden slecht. Zwanger of niet. Maar ik ga er vanuit dat ik dat aan niemand hoef te vertellen. Het staat echt niet voor niets op je pakje 2 dagen stoppen is lang niet voldoende om alles uit je lijf te krijgen. Na 3 maanden is er een beginnetje gemaakt (en dan heb ik het niet over de nicotine, maar over alle ander zooi). En pas na een jaar of 5 is alles weer zoals voordat je begon met roken (tenminste, als dat nog kan en er niet teveel beschadigd is). Roken is slecht voor de gezondheid van de moeder en dus ook voor het ongeboren kind, ongeacht hoe lang je zwanger bent. Daarnaast heeft het nogal wat negatieve invloeden op het zwanger worden en zijn: verminderde vructbaarheid, niet goed gerijpte eicellen, afwijkingen in de eicellen, verhoogde kans op miskramen, verhoogde kans op afwijkingen van de baby... En dan sla ik er vast nog wel een paar over. En nee, dit is niet bedoeld als een lesje maar als een reality-check. Misschien dat dit je net over de drempel duwt om nu echt helemaal te stoppen. Heel veel sterkte met stoppen, maar ik zeg altijd: als ik het kan, kan iedereen het!