Hoi meisjes, Ik wil volgende maand gaan temperaturen. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken. Nu is mijn eerste menstruatiedag. Dus dag 1 cyclus (meestal 30 dagen). - Wanneer kan ik het beste tempen? - Als mijn temp stijgt, dan beginnen met klussen? - En als temp stopt met stijgen is eisprong geweest en blijft de temp hetzelfde tot zwangerschap/menstruatie? - Wanneer hij begint te stijgen, is dat dan heel geleidelijk? Ik heb ook nog een ovulatietest liggen, maar dan moet je wel weten wanneer je eisprong ongeveer is lijkt mij? Want het zijn maar 7 testjes, en misschien begin ik dan wel te laat of te vroeg...?
Hoe werkt tempen. Elke dag vanaf dag 1 tempen. Dit doe je rectaal, elke dag voor het opstaan (dus thermometer op nachtkastje) en op hetzelfde tijdstip (wekker zetten op vrije dagen/weekenden). Je zal zien dat je temp "laag" is. Bij mij is dat gemiddeld 36.4. Soms krijg je op de dag vd eisprong een dipje bijvoorbeeld naar 36.2 (in mijn geval), maar dit hoeft niet. De dag (of 2e dag) NA je eisprong gaat je temperatuur met minimaal 0,2 graden stijgen. Deze stijging moet minimaal 3 dagen achter elkaar duren. Dan kan je zeggen dat je eisprong de dag voor de 1e stijging is geweest. Bijvoorbeeld dag 1 t/m 15 een temp van 36.4, dag 16 temp van 36.3. Dan dag 17 t/m 20 temp van 36.7 en stijgende de dagen daarop. In bovenstaande situatie is mijn eisprong op dag 16 geweest. Wanneer rond je nod de temp gaat zakken richting je basale temp (=temp voor eisprong) kan je er vanuit gaan dat je die dag (of dag erop) ongesteld gaat worden. Ben je zwanger dan blijft je temp hoor zoals na ei. In mijn handtekening staat een link. Als je hierop klikt zie je bovenin mijn tempkaartje van de ronde waarin ik zwanger werd (rode kruis is dag van eisprong) en het kaartje eronder is van de maand daarvoor en toen geen zwangerschap.