Positieve ovulatietest ondanks cyste

Discussion in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' started by Dora26, Jun 28, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Kan iemand me misschien wat uitleg geven?
    Ik had vandaag follikelmeting en gisterenavond een oplopende ovulatietest (had dus gedacht dat hij vandaag zou knallen) maar niet meer getest omdat de echo uitwees dat er een cyste zat van bijna 3cm. Nu hebben ze me de pil voorgeschreven voor de komende maand om de cyste te doen verdwijnen. Ik zou volgens hen geen eisprong hebben.
    Maar krijg je dan wel een LH-piek als je geen eisprong hebt? Want mijn ovulatietest gisteren was net niet positief...
    Als iemand me kan uitleggen hoe dat in elkaar zit, graag :)

2. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Dat komt door die cyste. Die cyste maakt hormonen aan.

3. meisje1977

meisje1977 VIP lid

Mar 1, 2013
    8,108
    472
    83
    Precies zoals Panter zegt

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wat mijn voorgangers zeggen.

Bovendien kan een ovulatietest niet "net niet positief" zijn. Een ovulatietest is positief of negatief en niks daar tussen in.
    Elke vrouw heeft namelijk de gehele cyclus LH in haar lichaam waar een test met een tweede streepje op kan reageren. Bovendien kan LH flink schommelen. Van lichte streepjes tot donkerder streepjes. Dat is tevens de reden dat een ovulatietest pas positief is als beide streepjes minstens even donker zijn.

Ook hoeft een ovulatietest absoluut niet op te lopen naar een piek. Dus als het streepje vandaag bijna even donker is als de controlestreep hoeft dat niet automatisch te betekenen dat je ovulatietest morgen wel positief zal zijn. Het kan net zo goed betekenen dat het morgen weer lichter is. En nee, dat betekent niet dat je LH-PIEK dan al geweest moet zijn.
    Vaak knalt een ovulatietest opeens zomaar uit het niks. Daarom is het ook belangrijk om op tijd te beginnen met testen en net zolang door te gaan totdat je test echt positief is.

Dit even terzijde.

Hoop dat die rottige cyste gauw verdwijnt zodat je weer verder kunt!

5. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Een cyste schopt alles in de war hormonaal gezien. Je kunt er vals-positieve ovulatietesten door krijgen, maar ook vals-positieve zwangerschapstesten. De cyste kan je menstruatie tegenhouden en ook je eisprong. Je kunt er dus letterlijk helemaal niks mee.

Ik hoop dat de cyste snel uit zichzelf verdwijnt en dat je niet al teveel last van de pil gaat krijgen. Succes!

6. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bedankt voor de info! Had er geen idee van!

7. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Even terug terzijde...
    Ik gebruik ondertussen al 16 maanden ovulatietesten, dus kan er bij mij wel de klok op gelijk zetten wanneer ze oplopen (want dat doen ze bij mij wel) en wanneer mijn piek en ovulatie zijn. Temperaturen doe ik ook al bijna een jaar, dus ik weet perfect mijn eisprong te vinden mits deze 2 hulpmiddelen.

Ook kan ik wél zeggen dat wanneer hij net niet positief is (dus iets lichter dan de controlestreep) dat het er toch zit aan te komen... Ik heb NOOIT een dergelijke donkere streep in mijn hele cyclus gezien en geloof me... Ik heb er ondertussen al heel wat versleten hoor!
    Ik ken mijn lichaam ondertussen en ook hoe ovulatietesten reageren, daar hoef je mij niets over uit te leggen, maar toch bedankt ;)

8. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Even een vraagje off-topic: maakt het nog verschil hoe groot een cyste is? Ik heb namelijk iedere maand links een, volgens de artsen, kleine cyste en deze maand zelfs drie: twee van 10mm en een van 15mm. En toch mag ik steeds starten met een nieuwe iui met hormonen! Terwijl ik op het forum vaak lees, en ook in dit topic weer, dat meiden een ronde moeten overslaan?! Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?

On - topic vervelend meid die cyste en nog vervelender dat je een ronde over moet slaan :( hopelijk is hij volgende ronde weer verdwenen en kunnnen jullie weer verder!

9. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik heb er helaas geen idee van, het is de eerste keer dat ik dit zelf voorheb. Maar ik mag inderdaad niet verder doen, moet de pil beginnen nemen zodat ik ongesteld wordt en de cyste kan verdwijnen. De mijne is nu iets groter, maar geen idee of dat ermee te maken heeft. Misschien kan iemand anders je helpen...

Nog even voor mijn vorige reactie; sorry, misschien kwam ik een beetje bot uit de hoek over dat van die ovulatietesten... Lastige dag vandaag, sorry!

10. Dubbeltje

Dubbeltje VIP lid

Jun 2, 2014
    6,008
    19
    38
    Goed gesproken! En ben het helemaal met je eens. Hier lopen ze ook op voor ik een knaller heb!

11. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Dame82 Het zal inderdaad met de maat van een cyste te maken hebben. Ik had PCOS, dus heel veel kleine cystes in de eierstokken. Ondanks dat mocht ik wel elke keer gewoon met de hormoonmedicatie beginnen.

Na de eerste IUI had ik echter op elke eierstok een cyste van 6-8 cm. Toen moest ik verplicht stoppen. Ik kwam op de wachtlijst voor een kijkoperatie waarbij de cystes zouden worden verwijderd, ik moest vier maanden wachten voordat ik aan de beurt was. Na de eerste menstruatie een controle-echo gehad en toen bleken beide cystes er nog zitten. Maanden gewacht en een week voor de geplande operatie voor de zekerheid nog een echo gehad. Toen bleken beide cystes vanzelf te zijn verdwenen, kon de operatie afgezegd worden en konden we in plaats daarvan direct door met de inseminatie. Ik was in de tussentijd bezig gegaan met afvallen, waardoor mijn cyclus ineens vanzelf op gang was gekomen!

12. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Dank je voor je reactie. Dan heb ik dus gewoon dikke mazzel dat ze zo klein zijn :) het lijkt me echt vreselijk om nu weer 4 maanden te zouden moeten wachten, wat een verloren tijd..gelukkig werd jouw geduld wel beloond!

13. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Onze gyn wilde meteen overgaan tot een kijkoperatie, vanwege de grootte van de cystes. Ze had niet gedacht dat ze vanzelf zouden verdwijnen. En als je ze even simpel aanprikt, zoals bij een punctie voor IVF/ICSI, dan zou de kans groot zijn dat ze weer zouden vollopen. Daarom zijn we meteen op de wachtlijst voor de kijkoperatie gezet. Omdat die wachtlijst vier maanden was, lag het zwanger worden zolang stil. Ik had PCOS en zonder hormoonmedicatie geen eisprong.

Achteraf had dit dus waarschijnlijk helemaal niet gehoeven, als ze tussendoor iets vaker een echo hadden gemaakt om te kijken hoe het ervoor stond. Misschien waren ze na twee maanden al weg en hebben we voor niks zo lang gewacht. ;) Ik heb alleen een echo na de eerste opgewekte menstruatie na de cyste-diagnose gehad. En daarna pas vier maanden later weer, een week voor de geplande operatie.

Neem mij dus niet als voorbeeld, die vier maanden is echt geen richtlijn! Omdat ik meteen cystes kreeg na de eerste IUI, was ik erg bang dat ik ze daarna weer zou krijgen. Maar het is gelukkig al die jaren bij die ene keer gebleven.

Share This Page