5 de ziekte en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ilona24, 16 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilona24

ilona24 Actief lid

11 nov 2008
    312
    0
    0
    limburg
    nou ik ben net gebeld door een vriendin van me.
    En haar dochtertje van 1 jaar heeft de 5 de ziekte.
    Nu heeft haar ha tegen haar gezegd dat het niet goed is om dan in contact te komen met een zwangere (ik dus)

nu vraag ik me af welk kwaad het kan voor mij ?
    en is de 5 de ziekte ook besmettelijk voor kinderen?

2. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Toevallig ben ik dus vandaag ook gebeld door een vriendin met zelfde verhaal..
    Ik heb voor de zekerheid het ziekenhuis gebeld, maar voor mij kon het geen kwaad.. (35 weken zwanger)
    Vriendin moest direct bloed laten prikken, is net zover als jij..
    5e ziekte kan voor de foetus gevaarlijk zijn, en zou zelfs kunnen dat de foetus het niet overleeft.
    Ik zou gewoon als ik jou was even je verloskundige of gyn bellen..

5e ziekte is besmettelijk, ook voor kinderen!

3. ilona24

ilona24 Actief lid

11 nov 2008
    312
    0
    0
    limburg
    nou heb net de vk gebeld ze zei dat ik mezelf van het weekend gewoon goed in de gaten moest houden en als er iets was maandag gelijk naar de huisarts te gaan voor te prikken.
    Maar dat de kans opzich vrij klein is dat ik het krijg..
    Dus dan maar even in de gaten houden ook mijn kleinste van 3 .

4. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Hoi,

Mijn nichtje had het laatst ook, maar het is alleen gevaarlijk tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap zei mijn arts.
    Dan heb je een verhoogde kans op een miskraam.
    Daarnaast zei hij dat we gewoon in dezelfde ruimte mogen komen, maar voor de zekerheid niet mochten knuffelen.
    Overigens is de 5de ziekte een aantal weken voordat het zich openbaart bij een kind al aanwezig en juist dan besmettelijk. Zodra de symptomen zichtbaar zijn is het besmettingsgevaar geweken.
    Succes ermee!

5. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Als je het in je kinderjaren hebt gehad is de kans nog vele malen kleiner..
    Alleen mijn moeder wist het niet zeker meer ;)

6. ilona24

ilona24 Actief lid

11 nov 2008
    312
    0
    0
    limburg
    ja ik weet het niet of ik het vroeger heb gehad.
    En kan het helaas ook niet meer nevragen aan mijn ouders.
    IK ben dan blij dat ik 19 weken ben .
    Maar ja heb wel de jongste van 3 jaar die ik dus goed in de gaten moeten houden .
    En van een andere vriendin heeft ook een kindje van 1 jaar dat veel met der in contact is geweest dussss......:S

Maar ik denk dat ik maandag toch maar voor de zekerheid even langs de huisarts ga om te prikken al is het gewoon vor mijn zekerheid

7. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

uhu ik ben die vriendin en zit in het zelfde schuitje.

Omdat ik niet zeker wist of ik die ziekte gehad heb moest ik meteen komen om bloed te prikken om te kijken of ik anti stoffen aanmaak
    als ik dat wel doe dan is er niks aan de hand maar heb ik het nog nooit gehad dan beginnen de problemen

en dan moet ik meerdere keren per week voor een echo komen om te kijken of ukkie vochtophopingen krijgt en in het ergste geval krijg je een soort bloedtransfusie .

en voor je kindje is het zeker schadelijk en niet alleen de eerste 3 maanden tot de 20 weken is het zowieso levensgevaarlijk voor je kindje in je buik! omdat je kindje eraan kan overlijden.

ben blij dat ik meteen mocht komen en krijg over een week de uitslag van mijn onderzoek en meteen mijn 20 weken echo met extra controle .

8. ilona24

ilona24 Actief lid

11 nov 2008
    312
    0
    0
    limburg
    ik moet volgende week donderdag ook voor de 20 weken echo .
    Maar ze hadden me verteld dat je er gelijk de uitslag van kon krijgen.:s

9. Kaardebol

voor peuters en kleuters en baby`s die al geboren zijn maakt het niks uit ze merken er vaak gewoon niks van maar voor het ongeboren kind is het gevaarlijk

10. Kaardebol

nee bloedonderzoek moet je een week wachten voordat de uitslag eris ivm het op kweek zetten van je bloed enzenz

11. bloem31

bloem31 Actief lid

10 jul 2007
    388
    0
    0
    Ik heb het bij mijn 1e zwangerschap ook meegemaakt.
    Een leerling op school had dit en ik was dus zwanger.
    Ik ben direct bloed gaan prikken (gelukkig had ik het vroeger al gehad.) De gynaecoloog zij wel dat het de kans op een miskraam met 5% verhoogde. Ik hoefde verder ook niet op controle te komen hoor!

12. jackisis

jackisis Bekend lid

20 jun 2008
    526
    0
    0
    wat ik hoorde was ook dat t de eerste 20 weken gevaarlijk kan zijn en je extra controles krijgt dan...
    mijn buurjongentje heeft t ook, maar voor mij nu dus geen probleem meer...

Deel Deze Pagina