Afgelopen maandag de GTT gehad. Nou belden ze me vandaag op dat deze verstoord was en dat de verloskundige al een afspraak gemaakt had voor de gyn voor as dinsdag. Ze had het al over dat ik niet meer bij hen terecht kan en dat ik nu in het ziekenhuis op controle moet. Dat ik bij de diabetes verpleegkundige langs mag gaan en ms insuline gaan spuiten. Ga ik even zitten googlen, zijn mijn waardes volgens mij gewoon goed??? Nuchter: 5.7 Na het drankje: 8.2 Dit is toch gewoon goed of niet?
Heb zelf ook 2 keer zo'n test gehad. Met 16 weken en met 26 weken ivm zwangerschapssuiker in de vorige zwangerschap. Nuchter hoort hij onder de 5.4 te zijn en na het drankje onder de 6.7 Bij jou is die dus beide keren aan de hoge kant. Wanneer je niet hoeft te gaan spuiten mag je in principe gewoon bij de verloskundige blijven. De diabetes verpleegkundige zal waarschijnlijk willen dat je een paar keer een dagcurve moet gaan prikken, want de GTT is natuurlijk en momentopname.
Oke, dat wist ik niet. Maar goed dan is hij niet erg verhoogd. Moet vast met een dieet wel te handelen zijn als ik het zo inschat dan? Hoop bij de verloskundige te blijven. Kan het ook een combie zijn? Bv eens in de zoveel tijd bij de gyn voor een groei echo? Want ze zijn toch bang dan dat de baby te groot gaat worden? Hij is nu netjes precies de grootte van zijn leeftijd zeg maar. Dus echt niet te groot. In het begin liep hij telkens een paar dagen voor, tot een week. Met de 20 weken echo was hij netjes 20 weken en 4 dagen groot, zover was ik ook die dag. Nou heb ik 5 miskramen gehad, Hashimoto en veeeeel te zwaar, plus mijn ouders hebben diabetes. Daarom moest ik even die test doen. Kan zijn dat ze daarom al zei dat ik voortaan in het ziekenhuis op controle zou moeten?
Hangt ervan af hoe je eetpatroon is. Bij mij kunnen ze met eten niets doen en is het maar wat mijn hormonen ermee doen. Dat zou bij jou natuurlijk ook kunnen. En aangezien je nog een heel stukje vroeger in de zwangerschap zit willen ze misschien geen risico nemen en je daarom bij de gyn plaatsen? Bij mij is de kleine nu 2 weken voor op groei dus volgende week weer een echo. Suikers zijn wisselend. Hoef gelukkig nog niet te spuiten.
Ik moet morgen mijn glucose nuchter prikken en als die verhoogd is krijg ik meteen de GTT er achteraan. Vind het best spannend eerlijk gezegd...
Ben benieuwd wat ze gaan doen. Ja klopt zeiden ze ook, dat we er vroeg genoeg bij zijn nu. Dus das een voordeel. Denk dat mijn eetstijl nog wel wat veranderd kan worden hoor. Eet veel brood en groot bord avondeten. Voorheen snoepte ik veel de dag door, tot week 15 ofzo. Daar ben ik mee gestopt maar wel meer brood en groter bord avondeten gaan eten omdat ik honger heb. Ook heb ik dagelijks van die glucosedippen, tenminste dat dnek ik. Als ik wat eet kom ik weer bij. Heb dan het gevoel flauw te vallen en tril helemaal van binnen. Ook had ik tijdje terug erg lage bloeddruk, maar dat voelde anders aan. Krijg in elk geval een apparaatje mee om om de paar uur telkens glucose te prikken. Dat zeiden ze al.
Hier een week geleden ook zo'n GTT gehad.. Alleen ik had er 's nachts niet aan gedacht dat je dus ook niks mocht drinken, en heb gedurende de nacht meerdere keren een paar slokken cola gehad (gewone, geen light). Werkt namelijk als een tierelier tegen brandend maagzuur, dus had een fles cola naast m'n bed staan. Waarde was dus ook wat verhoogd nuchter, andere weet ik niet, dus de gyn zal daar ook nog wel over gaan zeiken. Loop helaas sowieso al bij de gyn, dus wat dat betreft geen verandering.
Blijft toch raar hoor. Ik moest met 28 weken ook glucose latne testen vanuit bloed. En moest 2 uur nuchter zijn. Nu was ik al vanaf vorige avond nuchter want ik liet het vroeg op de ochtend prikken. Mijn waarde was 5.5 en dat vind de VK een nette waarde :S Dat suikerdrankje word hier niet standaard gedaan. Maar als ik op mn ziekenhuisuitslag formulier kijk staat daar dat het tussen de 3.3 en 7.8 moet zijn. Nou daar zit TS toch ook netjes tussen :S Niet dat ik nou zo nodig terug wil komen maar vind het wel erg vreemd dat anderen met zelfde soort uitslag wel terug moeten komen :S Zijn ze dan overdreven bij jouw bezig TS of te laks bij mij haha
Ik heb vanmorgen nuchter mijn glucose laten prikken en bij een waarde tussen de 6.1 en 6.9 zou ik er meteen die GTT achteraan krijgen. Mijn waarde was gelukkig 4.8 dus helemaal goed en kon meteen weer naar huis! Vind wel dat er flinke verschillen gehanteerd worden...
Ik kan niets zeggen over zwangerschapsdiabetes, maar ik ben zelf al een paar jaartjes diabeet en je waardes (voor iemand zonder diabetes) is die 8.2 iets te hoog maar voor iemand met zwdiabetes of diabetes is het niet echt iets om je zorgen over te maken hoor. Even tussen ons, in het ziekenhuis maken ze zich te snel ''zorgen'' om dat soort cijfers, zoveel meer risico's zitten er echt niet aan als je af en toe wat hoger zit, ze willen het graag perfect hebben maar voor de zwangerschap maakt het niet super veel verschil. Het zou verschil maken als je echt veel en lang boven de 8 à 9 zou zitten, in het ziekenhuis maken ze je er sneller bang mee dan nodig is hoor. Hun zijn de experts denk je dan, maar het is echt allemaal niet zo strikt hoor, je moet naar ze luisteren dat zeker maar zo strikt hoef je het echt niet te nemen. Als je hba1c hoger is dan 8 dan zou ik er wat meer aan gaan doen, maar vaak moet je de ''strenge'' woorden van de dokters maar met een klein korreltje zout nemen.
ik heb een tijdje terug ook de gtt gehad nog voor ik zw was en toen werd het hypoglycemie syndroom bij me vastgesteld omdat mn suikers te snel worden afgebroken ik was in 2 maaden 10 kilo kwijt zonder een aanleiding .. achteraf dus wel maar hier zijn verder geen medicijnen voor gewoon regelmatig eten , en als ik thee drink met suiker neem ik koffie zoder suiker .. om het te compeseren
Zag dat je bij een gtt iets andere waardes hanteren. http://www.isala.nl/patient/patientenfolders/Documents/5857.pdf Dus daar zit ik idd ietsjes boven. Maar ik maak me absoluut geen zorgen hoor. Denk dat ze door mijn overgewicht en ouders met diabetes, plus mijn hasimoto wat voorzichtiger zijn. Ook heb ik meerdere miskramen gehad. Dat zijn allemaal punten die erop kunnen wijzen dat je grotere kans op zw diabetes hebt. Zelf denk ik dat een dieet me wel zal gaan helpen en genoeg is.