Hallo meiden, Ik wil dit ff van me af schrijven..... Wij hebben 2 poezen en een kater. 1 van onze poezen, Misty werd met de dag dunner. Van de week zijn we met haar naar de dierenarts geweest en wat bleek dr suikergehalte zat op 21 terwijl dit tussen de 4 en de 6 moet zitten. en alles onder de 10 mag nog. Veel te hoog dus. De dierenarts heeft bloed afgenomen maar zei al met 99% zekerheid te weten dat Misty suikerziekte heeft. Vandaag moesten we terugkomen voor de uitslag en voor eventueel prikles. we hadden een boekje meegekregen wat we door moesten lezen. Wij aangekomen bij de dierenarts, en het verhaal werd bevestigd..... Dit betekent dat we haar voortaan twee keer per dag een injectie insuline moeten geven waar precies 12 uur tussen zit. ze vroeg ons of we dat wilden.... Ja uiteraard willen we alles doen om haar beter te maken, maar dat vraagt ze natuurlijk ook omdat er ontzettend veel kosten aan verbonden zijn. nu hebben we daar geoefend met een injectie op onze poes met fysiologische vloeistof. Vanavond om 20:u was het dan zover, ik zou haar dr eerste injectie insuline geven. poeh hey ik vond het echt eng. werd er ook emo van. Ik ben er aan de ene kant stuk van dat ze zo ziek is, maar aan de andere kant heb ik goeie hoop dat ze beter in dr velletje gaat zitten. Het is nu een kwestie van de insuline afstellen, dus morgen moeten we weer terug om dr bloed te laten meten. dan bekijken ze of het aantal eenheden voldoende of misschien wel te weinig of teveel is. heeft een van jullie ook zoiets meegemaakt? zoja, ik wil graag in contact komen met mensen die hier ervaring in hebben..... bedankt dat ik ff m'n ei kwijt kan
o schat! wat erggg Ik heb zelf ook een kat en wordt ook helemaal emo als ik je verhaal hoor! Ik hoop dat het snel beter gaat met der! Dikke knuf en ik heb mijn kat laatst ook 3 spuitjes moeten geven vond dat al eng, laat staan jij elke dag 2 .. sterkte meid!
Ik heb een kater gehad met suikerziekte en ik heb toen meegeschreven met een suikerkattenlijst van Yahoo: http://groups.yahoo.com/group/suikerkattenlijst/ Ik heb voor hun ook een kalender gemaakt (samen met nog 2 anderen, en we hebben het geld gebruikt voor een kattenopvang). Hier heb ik heeel veel steun gehad, met name als ik niet meer wist wat ik moest doen. Op deze lijst bleek veel meer kennis over suikerkatten aanwezig te zijn dan bij de dierenartsen. Dit omdat het eigenlijk niet zo heel vaak gebeurd. Ook wij hebben Polleke 2x per dag moeten inenten. Bij hem begon het ook omdat ie zo vreselijk dun werd en soms heel veel dronk. Ik heb de spuiten en naalden overigens niet bij de dierenarts gekocht maar ik heb dunnere naaldjes bij Hermedico besteld (dunner en kleiner is minder vervelend voor je kat), en ik heb een glucosemeter gekocht, gewoon een voor mensen en dan kan je prikken in het oortje. Zo wist op een gegeven moment dus dat Polleke in een hypo zat. De dierenarts vond dat ik moest blijven injecteren met insuline. Hier bleek dat hij niet wist waar hij mee bezig was (helaas) en dat ik niet meer mocht injecteren. Polleke kwam in een zogenaamde Honeymoon (als een kat tijdelijk geen insuline meer nodig heeft), maar het bleek uiteindelijk dat hij botkanker had en we hebben hem moeten laten inslapen. Het 2x per dag inenten is op zich niet zo lastig maar het wil ook zeggen dat een vakantie heel lastig wordt (want zie maar een opvang te vinden die wil inenten), wij hebben uiteindelijk familie in huis gehad die durfden te enten. Je kan ook de avonden niet te lang wegzijn want je moet wel enten. Maar ondanks de last zou ik het zo weer doen als ik Polleke hiermee terug kon krijgen Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust Groetjes en sterkte Daphne
o ja, vergeet te vertellen dat ze er echt van opknappen hoor van de insuline. En op een gegeven moment dan weten ze dat ook en ze doen dan niet moeilijk als je met je spuitje aankomt. (Het is namelijk 2x per dag op dezelfde tijd). Hoeveel eenheden moet je nu spuiten? En wat was haar waarde? De suikerkattenlijst heeft ook een forum: http://forum.suikerkatten.nl/ Net iets anders, maar zijn wel dezelfde groep (lieve lieve) mensen.
wat zijn de syptomen van een kat met suiker? die van ons is de afgelopen tijd enorm veel afgevallen en is zo duf als een konijn. de dierenarts wijt het aan een voedselallergie maar ben zo bang dat hij echt ziek is...
Daphne, dankje wel voor je verhaal. Ik ga zeker even op dat forum kijken dankje! ze is inmiddels zo licht dat de dokter wilde beginnen met 1 eenheid. ze had een waarde van 21... dat was best hoog zei ze. Kim, onze poes is vrij veel afgevallen, drinkt ontzettend veel, gaat ook keihard janken als dr waterbakkie voor de 3e keer op een dag leeg was. en is enorm vraatzuchtig. dus dat afvallen was eigenlijk onverklaarbaar. daarom maar even naar de dierenarts gegaan. maar jouw dierenarts kan heel simpel een bloedtestje afnemen, en voor een uitgebreidde test sturen ze het bloed op.
De symptomen kunnen zijn dat de kat ineens sterk vermagerd en ook veel wilt drinken. Maar een suikerkat kan ook juist erg dik worden. Ik zou bij twijfel gewoon bij de dierenarts aangeven dat je een bloedtest wilt, hij kan dit eerst doen via een simpel prikje om te kijken hoe hoog de suikerwaarde is op dat moment (waardes liggen zo ongeveer gelijk aan die van mensen dus tussen de 4 en 8 m/ol als het goed is, is het niet goed dan is het vaak boven de 12 en nog veel hoger) Mocht de waarde boven de 12 uitkomen dan kan hij een groter onderzoek doen waarbij hij flink wat bloed moet halen uit de hals, zo kan de dierenarts bepalen of de kat in de afgelopen 3 maanden flinke schommelingen heeft gehad. Volgens mij kwam ik bij onze dierenarts destijds ook zelf op het idee van suikerziekte en dat bleek waar te zijn.
Ben blij dat je met 1 eh begint, veel dierenartsen beginnen te hoog en dan heb je kans dat ze in een hypo terecht komt (en dat is niet leuk weet ik dus uit ervaring). En het zelf testen van de bloedsuiker waarde is dalijk wel aan te raden (zijn niet alle dierenartsen blij mee ivm kosten!) een aparaatje kan je al voor 10 euro kopen (die van mij was nog 25 euro maar stond van de week voor 10 bij de apotheek te koop). En dat scheelt je heeeel veel bezoekjes aan de dierenarts. En voor je poes bespaard het een hoop stress omdat ze niet de hele tijd in dat mandje moet en met de auto etc.
ja daar heeft de dierenarts het inderdaad ook al over gehad. ze zegt al, van we kijken wanneer ze iets stabiel blijft dan kunnen jullie daarna zelf gaan meten. maar eerst eens even kijken hoe ze hierop reageert. wat voor soort voeding gaf jij erbij? wij zijn nu overgestapt op technical. de dierenarts zei dat dat goeie voeding is. de speciale voeding voor suikerkatten is inmens duur. aangezien wij 3 katten hebben is dat niet te doen. Ze heeft ons geadviseerd om ook vooral de hele dag door eten beschikbaar te hebben omdat ze dat al gewend is, en ze dat zelf heel goed kan regelen. als we haar in porties eten zouden moeten geven, zouden we voor het prikken en 5 uur na het prikken moeten voeden, en dit wordt nachtwerk dus we moesten het laten zoals ze het gewend was. ben trouwens wel blij te horen dat ze er snel van op kunnen knappen.... ze hebben inderdaad gecheckt wat de afgelopen maanden voor waardes waren en die waren allemaal flink te hoog. ik had ook nagevraagd voor wat als ze een hypo krijgt, ze is daar nu nog niet bang voor omdat we inderdaad vrij laag zijn begonnen. heb wel al druivensuiker in huis en dat moest ik dan op dr slijmvliezen smeren mocht het zo zijn. in ieder geval eerst bellen met de doktersdienst... wat een info allemaal, poeh hey
Wij hadden op een gegeven moment wel de speciale voeding in blikjes gekocht, maar dat was pas op het einde. Ook wij hadden toen 3 katten en die andere twee vonden dat eten erg smakelijk (terwijl wij het juist verschrikkelijk vonden). Wij hadden ook gewoon de hele dag brokjes staan. Maar je moet wel proberen in de gaten te houden dat ze ook echt eet. Als ze niet een en je spuit de insuline dan breng je dus de waarde te ver naar beneden. Het voordeel trouwens van de speciale voeding is dat je minder insuline hoeft te spuiten. Met de hypo moet je zorgen dat de kat gaat eten en idd druivensuiker of wat ik deed "appelstroop" daar een lik van op de bek smeren en dat plakt zo daar kan geen kat tegen, dan weet je zeker dat het binnenkomt. Het papje met druivensuiker wilde Polleke niet doorslikken. Ik denk idd dat het niet snel zal gebeuren dat ze een hypo krijgt, ze zit hoog en je bent met een lage dosering begonnen. Er zijn dus gewoon mensen die met een lagere waarde en met 4eh beginnen en dan vindt de dierenarts het gek dat de kat een hypo krijgt.
we hebben het volste vertrouwen in de dierenarts. ze is verschrikkelijk goed, en had alle geduld. ze kon op alle honderden vragen die ik had antwoord geven. ze staat aangeschreven als beste in ALmere. ben blij dat je bevesstigd dat ze het goed heeft opgestart. onze poes is ook wel heel erg klein hoor, ze weegt nog geen 3 kilo.... Maar dat zei ze al, omdat ze zo klein is beginnen we heel rustig. Ik ben heel benieuwd wat ze morgen voor waarde heeft. Ik heb me net geregistreerd op het forum en bij yahoo. op het forum heb ik mezelf al voorgesteld. nogmaals bedankt!
Toevallig hebben vrienden van ons vorige week gehoord dat hun kat suikerziekte heeft. Het is een hele schuwe kat, waarschijnlijk heeft hij als kitten een enorm trauma opgelopen, want in de 12 jaar dat ze 'm hebben loopt hij nog steeds rond alsof hij dagelijks in elkaar wordt gemept. Zij twijfelen heel erg of ze met de injecties gaan beginnen, omdat stress heel slecht is voor een kat met suikerziekte ( hij wordt al gestresst als je naar 'm wijst) en ze zijn bijna nooit 's ochtends en 's avonds op vaste tijdstippen thuis. Meenemen is absoluut geen optie en vragen aan buren of vrienden gaat ook niet, omdat hij bang is voor mensen. Ze zijn er allebei goed ziek van, het lijkt mij ook echt een hele lastige beslissing...
ou we zijn net naar de direnarts geweest. en haar waarde was 22! zelfs hoger als van de week. nu is het zo dat de waarde ook stijgt door stress. Wijzelf zien nu al verbetering, waar ze eerst naar ons toe kwam sjokken komt ze nu op een huppeltje. we moeten nu een hogere dosis spuiten 1,5 EH. maarre Pina, heftig verhaal zeg. nee wij zijn ook nooit op die tijdstippen steeds thuis, maar door mijn verlof dus wel toevallig. we zullen ons leven moet aanpassen. onze poes is ook vrij schuw, tis geen pretje voor dr. maar die prikken vindt ze dus niet erg, want ze komt als ik dr roep en is niet bang. het zijn hele dunne naaldjes daar voelt ze volgens de hiuisarts nauwelijks wat van. en een snoepje daarna doet wonderen.
Onze kater heeft sinds 2 jaar ook suiker, het gaat nu prima hoor Hij is weer lekker dik haha. vreetzak. Spuiten is inderdaad eng in het begin, maar daar wen je ebst snel aan. Wij hebben een systeem dat Ik standaard de kat smorgen spuit en mijn vrouw s'avonds zodat je m niet per ongeluk vergeet of dubbel spuit. Zorg dat je iets van stroop in huis hebt voor het geval dat. En de beste tip die ik je kan geven is, leer om zijn bloedsuiker zelf te meten, spaart enorm veel geld uit. Je koopt gewoon een meetapparaatje bij de appotheek (15) en als de proefplaatjes op zijn koop je een verpakking daarvan (50, maar je doet er een jaar mee) en nieuwe naaldjes (50, maar dat zijn er 200 ofzo dus aar die je wel 4-8 jaar mee) Je bent in het begin dus wel even wat kwijt maar als je het onder de knie hebt scheelt het elke maand naar de Dierenarts gaan en dat is toch ook al gauw 30 per keer. Dus je hebt het er in een maand of 4 uit. Bovendien is het vaak mider stressvol voor de kat dan steeds naar de DA moeten. Bloed meten is supersimpel (met zijn 2en is makkelijker) Neem een vrij warm washandje en een goedverlichte kamer zodat je de aders in het oor goed ziet. Warm het oortje op met de washand en zet de naald op een kleine stand, prik in een klein/ middel adertje, niet te dicht bij de rand van het oor, anders heb je kans dat het oor een beetje inscheurt. Dan komt er een druppel bloed, je leert vanzelf wanneer het genoeg is en breng het bloedplaatje bij de druppel. Kat even knuffelen en test aflezen. Succes!
morrighan, bedankt voor je verhaal! dat van het zelf bloed meten heeft de dierenarts al verteld indd. ze wilde alleen dat we in het begin steeds langskomen tot ze goed is 'afgesteld' en wij het prikken goed onder de knie hebben. daarna mochten we zelf aan de gang met meten zei ze. dat systeem van prikken is voor ons lastig. mijn vriend draait ploegendiensten dus kan de ene keer wel en de andere keer niet. ik ben tot half augustus zoiezo thuis en de dag ervoor bespreken we wie wanneer prikt. ik ga ook een lijstje maken zodat we kunnen zien wanneer ze al geprikt is.
Ik denk ook wel dat het verstandig is dat de dierenarts je poes instelt. En het zelf testen is ook puur om het in de gaten te houden en om later te bevestigen als je het vermoeden hebt dat ze te laag of te hoog zit. @Pina, Polleke was ook een echte trauma kat, heel zielig. En ook idd heel bang. Ik heb er eigenlijk nooit over getwijfeld ik ben er gewoon aan begonnen. Daarbij leven heeel veel katten met suikerziekte nog heel veel jaar dankzij de canisuline. Die site die ik hiervoor heb gegeven zou ik ook even doorspelen aan ze, mochten ze het echt niet trekken dan is daar wellicht nog heel veel hulp te vinden. Groetjes Daphne