zwanger en wintersport

Discussion in 'Zwangerschap' started by smoothieluv, Feb 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. smoothieluv

smoothieluv Actief lid

Dec 3, 2013
    109
    0
    0
    amsterdam
    Dag lieve mensen,

Ik ben net zwanger (jippiiee) alleen ga ik volgende week op wintersport.
    Nu lees ik er het één en ander over en krijg ik allemaal waarschuwingen.
    - Niet te hoog gaan / niet te lang boven 2150m etc.

Is dit allemaal overdreven en moet ik me er niet te veel van aantrekken? Of moet ik dit serieus nemen?:(

Niet geheel onbelangrijk.. ik ga naar het hoogste dorp in de Franse Alpen.. Val Thorens 2300m:(

Vooralsnog heb ik me niet druk gemaakt , maar nu zegt m'n schoonzus dat haar gynaecoloog destijds heeft aangegeven tot 12 weken niet slim is te gaan skiën...?!?

2. KimK

KimK Niet meer actief

Opzich zit je baby veilig. Maarja je hoeft niet zelf te vallen hé? Je kunt ook een ongeluk met/door iemand anders krijgen. Ik zou zelf t risico nooit nemen.

3. Sientjes

Sientjes Bekend lid

Jun 27, 2013
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat hoogte betreft weet ik het niet. Maar stel dat iemand je omver gooit en je breekt je been flink... Zit je ten eerste met de röntgen, en als je gezet of geopereerd moet worden met de narcose. Ik zou wel voorzichtig zijn als ik jou was.

4. moesje1

moesje1 Bekend lid

Dec 18, 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mmm ik heb nog nooit gehoord over de hoogte problemen? Het lijkt mij dat mensen die daar wonen ook gewoon zwanger kunnen worden? En je mag ook gewoon vliegen, dat is toch nog veel hoger? Maar als je twijfelt kun je het toch aan een vk vragen? Je moet je toch aanmelden, kun je het net xo goed even vragen.
    Wat betreft het skiën zelf, ik zou het risico nooit nemen. Je baby zit wel veilig achter je schaambot, maar toch..

Enne gefeliciteerd! :)

5. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

Jul 10, 2012
    1,715
    0
    36
    Wij zijn op wintersport geweest toen ik 20 weken zwanger was en heb toen niet geskied.. Logisch :D Maar jij bent nog in een vroeg stadium, je kleintje zit nog veilig diep vanbinnen dus als je een ervaren skiër bent, waarom niet. Sientjes heeft wel gelijk qua been breken bijv maja er kan je in 't dagelijks leven ook zoveel overkomen.. Maar dat is een keus die je zelf zal moeten maken :) Wat hoogte betreft, wij zaten ook op 2300 en heb daar geen last van gehad. Zolang je je gewoon rustig houdt kan dat geen kwaad :)

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Had dezelfde vraag. Wij gaan over 2 weken en vroeg me af of er meerdere dames zijn wezen skiën of gewoon langs de kant zijn gebleven? Ski al 15 jaar, dus kan zelf heel goed skiën, maar je hebt inderdaad geen controle over anderen. Heb mijn vk trouwens niet gehoord over de hoogte toen ik informeerde over skiën.

7. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik was zo'n 9 weken zwanger toen we naar Oostenrijk gingen, we leefden en sliepen op 1500 meter en brachten op de dag 3 tot 5 uur door boven de 2000 meter.
    Onze kleine meid moet nog geboren worden maar vooralsnog is er niets afwijkends gevonden.

8. Flachilles

Aug 7, 2013
    77
    5
    8
    Hey,

Ikzelf was vorig jaar 14 -15 weken zwanger toen ik ging skiën. Heb er heel hard van genoten maar heb het wel iets voorzichtiger aangepakt (enkel skiën en niet snowboarden en niet de drukste plekken opzoeken). Gynaecoloog vertelde me vooraf dat kindje nog veilig achter schaambot zit op die termijn. Over de hoogte heeft ze toen niks gemeld.....
    Zolang jij je er goed bij voelt kan het naar mijn gevoel dus prima!

Veel plezier en uiteraard van harte proficiat met je zwangerschap.

9. Peachy

Peachy Bekend lid

Nov 26, 2013
    654
    0
    0
    Tot 11 weken kun je prima skien! Je kleintje zit nu nog goed verstopt achter je schaambeen. Ik ben zelf met 8 weken gaan skien en dat ging goed. Was wel wat sneller moe en voorzichtiger dan anders!

10. Beepje

Beepje Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    2,310
    9
    38
    Ik zou het zelf niet doen en het bij lekker wandelen daar houden.
    Je hoeft maar 1x te vallen of door iemand anders te vallen, dan kan het al mis gaan met t vruchtje.....

11. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

Mar 4, 2013
    1,352
    737
    113
    Je kan nog prima skien, maar die hoogte heeft iets met zuurstofopname te maken.
    Vraag je vk anders om advies.

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Je kan nog prima skien hoor, ik heb gisteren nog op een paard gezeten maar dat is persoonlijk natuurlijk.
    Zeker op jou termijn zit beeb nog achter je schaambot en kan er niks gebeuren..

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    En je mag ook gewoon vliegen in je zwangerschap dus over de hoogte zou ik me geen zorgen maken..

14. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ehh, net andersom, NA de 12 weken is het niet meer verstandig. Ik ben nu ook zwanger en ik ga eind maart op wintersport (ook Franse Alpen), ben dan 10 weken. Heb het aan mijn vk gevraagd en die zei: Je kindje zit nog achter je schaambot en is daardoor goed beschermd. Je kan gewoon skiën of snowboarden, zolang je het niet te gek maakt (zwarte piste raadde ze wel af :p).

De hoogte is vanwege de ijle lucht een punt. De eerste dag dat je er bent kan je beter nog even niet op de ski's stappen maar eerst even wennen aan de ijle lucht.

Dit vond ik op internet:

In hooggebergte bevat de lucht minder zuurstof dan in het laagland. Mensen die hoog in de bergen wonen zijn hieraan gewend; vakantiegangers niet. Hierdoor kan benauwdheid ontstaan, door tekort aan zuurstof in het bloed (ook kunnen flinke bloedneuzen optreden). Als je daarbij flink gaat skiën, verbruik je extra zuurstof, wat het tekort nog groter maakt. Voor zwangere vrouwen is dat ongunstig, want ze moeten niet alleen zichzelf, maar ook het ongeboren kind van zuurstof voorzien. Daarom kan je beter niet op vakantie gaan naar een gebied dat hoger dan 2150 meter ligt.

Ik ga ook gewoon snowboarden. Niet de hele dag maar een dagdeel en voldoende rusten en water drinken.
    Heb zelf nooit echt last gehad van de ijle lucht (wij zitten ongeveer op die 2150 meter). En anders doe ik alles gewoon nog wat rustiger/langzamer hoor. Luisteren naar je lichaam.

Fijne vakantie en geniet er van!

15. MommieD

MommieD Fanatiek lid

Nov 6, 2011
    1,496
    0
    0
    NULL
    020
    Ik ben met 8 weken naar Val Tho geweest! Tot 12 weken is er niks aan de hand.
    We zijn dit jaar toen ik 17 weken was naar oostenrijk geweest en toen heb ik maar niet geskied. Van de vk mocht t overigens wel maar mn buik zal al in de weg en voelde me niet top. Geniet van je wintersport, ben jaloers want val tho is TOP.
    Pas wel op met rauwmelkse kaasjes daar, das t enige hihi.

16. anneke81

anneke81 Actief lid

Dec 8, 2006
    161
    0
    0
    Ouderenzorg
    Ik ben vorige week gaan skiën. Ski ook al geruime tijd, kan het prima. Maar moe dat ik was. Na één afdaling al het gevoel alsof ik ieder moment door m'n benen kon zakken. Dus dat was echt niet prettig. Zeker gezien het feit dat niemand nog wist dat ik zwanger was...

Dat met die hoogte heeft te maken met zuurstof in de lucht. Het kost je lijf boven de 2500m al meer energie om zuurstof uit de lucht te halen, laat staan als je ook nog zwanger bent. Niet te hoog gaan dus!

17. Ariane

Ariane Actief lid

Jun 24, 2010
    108
    0
    0
    Wij gaan over drie weken op wintersport, ben dan 17 weken zwanger. Nog geen idee of ik ga skien, de spullen gaan mee en ik zie wel hoe ik me voel! Uiteraard wel heel voorzichtig doen, je banden zijn bijvoorbeeld ook slapper dan normaal door alle hormonen. Ik ben een ervaren skister, maar je weet nooit wat voor gekken er rondskien...

Mijn verloskundige vond het geen probleem trouwens! Over de hoogte niets gehoord. Het argument 'je mag ook vliegen' gaat niet helemaal op. Dan zit je namelijk in een drukcabine, anders zou je helemaal geen zuurstof krijgen ;)

18. Jori

Jori Bekend lid

Nov 6, 2012
    864
    0
    16
    Ik heb vorig jaar bij 12 weken zwangerschap heerlijk geskied in les Arcs met verblijfplaats op 1900 meter hoogte.

Je moet rustig aan doen en zorgen dat je genoeg zuurstof tot je neemt. Verder heerlijk genieten!

19. Flower72

Flower72 Bekend lid

Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Bij de oudste met 3 maanden geskied in val torens. Was toen ook een beertje huiverig voor de hoogte en sneller vermoeid door minder zuurstof, maar ik heb daar verder geen last van gehad. De oudste is nu een heel gezonde jongen.

Ik heb die week heerlijk geskied en ja ik ben wel een keer gevallen, maar de kleine zit dan echt nog goed beschermd. Ik ben hoogzwanger nog een keer met de fiets gevallen en dat vond ik toch echt wel erger. Ik heb verdere niet de moeilijkste pistes uitgezocht en op zijn tijd een terrasje. En inderdaad even opletten op de kaasjes en in restaurants even vragen naar door gebakken vlees.
    Wel goed luisteren naar je lichaam en je gevoel. Niets moet en een weekje relaxen is ook best lekker.

20. smoothieluv

smoothieluv Actief lid

Dec 3, 2013
    109
    0
    0
    amsterdam
    Super dank jullie wel voor alle antwoorden. Ik ben eruit.. Ik ga rustig aandoen, rustig aan skiën en wanneer het moet een terrasje pakken:D
    Kortom.. genieten en me niet druk maken!

Share This Page