buitenbaarmoederlijke zwangerschap + methotrexaat

Discussie in 'Miskraam' gestart door Emlilo, 6 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hebben hier mensen ervaring met buitenbaarmoederlijke zwangerschap en methotrexaat gekregen?

Na 2 fantastische kinderen waren wij klaar voor een derde kindje.
    Eerste poging is geëindigd in een vroege miskraam, tweede dacht de huisarts ook aan vroege miskraam. Positieve test maar na een paar dagen stond HCG maar op 10 meer.
    Voor de zekerheid wou zij toch dat we een echo lieten maken bij gynaecoloog om te kijken of baarmoeder terug schoon was.

Vrijdag 01.08 bij gyne geweest, baarmoeder was in orde, voor de zekerheid bloed laten trekken maar dit zou volgens gyn op 0 moeten staan.
    Gisteren bel ik voor mijn bloedresultaten en hcg stond plots op 550 en progesteron op 5.6, zowel ik als gynaecoloog had dit niet zien aankomen.
    Diezelfde avond moest ik terugkomen voor nogmaals een bloedtest + echo. Op de echo was niets speciaals te zien maar eileiders kon hij niet goed bekijken maar zag er toch allemaal goed uit.

Deze morgen belde gynaecoloog zelf met bloedresulaten, hcg stond maar op 710 en progesteron op 8. Gestegen dus maar veel te weinig.
    Vandaag binnen geweest en methotrexaat gekregen (spuit), volgens arts vallen de bijwerkingen goed mee. Dinsdag terug voor nog een controle en dan kijken ze of mijn HCG voldoende gedaald is.
    Ik heb geen vraag maar herkent iemand dit verhaal? Hoe is het bij jouw verlopen? Heb je een tweede spuit gekregen?

2. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Niemand die hier ervaring mee heeft?

3. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Sorry, hier geen ervaring met mtx wel met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Vorig jaar had ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en ben ik met spoed geopereerd. Omdat mn HCG niet gelijk mooi daalde, was er eerst ook sprake van dat ik toch ook een spuit mtx moest. M'n arts was toen heel positief over mtx en zei dat vrijwel altijd één spuit voldoende was en de bijwerkingen vrij minimaal. Ik heb toen ook flink lopen googelen en hoewel ik het natuurlijk liever niet zou krijgen, was mijn conclusie ook dat het meestal een goede remedie is tegen weefselresten. Uiteindelijk bleek het bij mij dus niet nodig, omdat het hcg na 3 weken alsnog mooi daalde.

Veel succes en vooral ook sterkte met het verlies! Ik hoop dat je nog wat ervaringsdeskundigen vindt.

4. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Mag ik vragen waarom die spuit mtx toegediend wordt?

5. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Hier ook buitenbaarmoederlijke zwangerschap maar geopereerd ipv spuit.
    Begreep dat spuit echt rommel was en je dan ook ff niet zwanger mag worden? Of is dat alleen bij de volledige kuur?
    Kan je wat dat betreft niet helpen! Laat je goed voorlichten/bijpraten in het ZH anders! Sterkte!!!

6. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zolang er niets aan de eileiders mis is of je geen buikpijn hebt, proberen ze eerst MTX (ook mag je hcg nog niet te hoog staan).

7. duckie83

duckie83 Actief lid

5 apr 2010
    178
    11
    18
    ik heb een aantal jaar geleden ook methotrexaat gehad, hcg daalde en steeg weer, maar niks te zien op echos.

het is me allemaal wel meegevallen, maar je moet er wel rekening mee houden dat je zeker 6 maanden niet zwanger mag worden.

sterkte, t is niet niks.

gr

duckie

8. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vandaag ook navraag gedaan bij gynaecoloog. 1 maand moeten wij wachten om zwanger te worden, natuurlijk tegen tijd dat je hcg op 0 staat en je weer een eisprong hebt ben je toch een maand of 3 weer verder.
    Maar wij hebben besloten even te wachten en volgend jaar weer verder te kijken:)

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik had ook buitenbaarmoederlijke zwangerschap in mei. Geen buikpijn en niks in eileiders te zien op echo. Toch operatie gehad en achteraf goed ook want had al bloed in m'n buik en bleek 7 weken zwanger te zijn. Vruchtje zat in eileider en eileider is verwijderd.
    Hoop dat spuit helpt bij je!

10. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat vervelend zeg! Hier geen bloed in buik, krijg elke week een echo bij de gynaecoloog!

11. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Dank voor je antwoord. Maar wat moet die mtx doen dan?

Stomme vraag wellicht. Ik gebruik zelf mtx vanwege een autoimmuunziekte maar wist niet dat het ook gegeven wordt bij miskramen. Dus ik vraag me af wat het doet in dat geval.

Sterkte aan de meiden hier. Wat heftig allemaal.

12. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Methotrexaat is een middel die snel groeiende cellen afbreekt, zo wordt de 'zwangerschap' afgebroken.
    MTX is een soort chemo maar wordt bv ook bij reuma gegeven.

13. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ah oke. Duidelijk. Sterkte iig.

14. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.099
    6
    38
    Gelderland
    Ik heb ook een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad maar geen methotrexaat.
    Ik werd bij de vk steeds afgescheept dat mijn klachten gewoon een mk waren. Maar ik kreeg toen op een dag zo'n buikpijn dat ik over de grond rolde. Toen in het ziekenhuis bleek dat het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap was en ik was al 7 weken zwanger en ook allemaal bloed in buikholte. Werd met spoed geopereerd en er is toen een eileider weggehaald. Puur omdat anders de kans dat het nog een keer gebeurde Veel groter was. In maart geopereerd en in april alweer een positieve test. Nu alles goed gelukkig.
    Hogelijk helpt de spuit bij jou!

15. barby

barby Lid

19 apr 2012
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier destijds ook gelijk weer zwanger na verwijdering eileider. Ben zo blij dat de arts niet voor Mtx had gekozen.

Deel Deze Pagina