Positieve ervaring natuurlijke bevalling na een keizersnede?

Discussion in 'De bevalling' started by Inkie27, Jun 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

Feb 15, 2009
    617
    0
    0
    Ik had een ruggenprik dus ik voelde er zelf niets van. Hij was maar 2 persweeen nodig. De baby heeft in het ziekenhuis preventief paracetamol gehad tegen evt hoofdpijn maar daarna bleek dat niet nodig.

Ik denk dat mijn bekkenbodem wel wat langer nodig gehad heeft om te herstellen door de pomp. Wat die 24 uur regel, die ken ik niet. Vanwege de geplande keizersnee, telt deze baby als eerste dus 1 cm per uur wordt als uitgangspunt genomen..

2. Leliana

Leliana Niet meer actief

Ik ben ingeleid ivm zware bekkeninstabiliteit. ;) Ik kon op het eind niet meer lopen. Toen besloten dat het wel genoeg is geweest.
    Ik had natuurlijk ook nog de tweeling om voor te zorgen en dat ging echt niet meer!

Ballonkatheter mag inderdaad. Dat is het minst belastend voor je baarmoeder.
    De katheter is geplaatst met 39,1w. 's avonds viel hij er pas uit en toen besloten dat we de volgende dag pas de vliezen zouden breken. Dus met zo'n katheter kan het wel lang duren!

3. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

Aug 14, 2008
    2,101
    1
    36
    We zitten een beetje in hetzelfde schuitje! Ook onze dochter bijna 3 en ons tweede kindje laat niet meer zo lang op zich wachten..

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ben bevallen van onze dochter door middel van ks omdat ze tijdens het persen niet wilde indalen (was van te voren dus nog niet imgedaald)
    Nu paar weken terug al bij gyn geweest (i.v.m doorsturen anesthesist om te overleggen mocht het weer ks worden, vorige x namelijl niet goed verdoofd) afgesproken dat we rond week 37/38 kijken of deze wel is ingedaald, zo niet dan weer ks zo wel dan proberen gewoon!

5. Sweepy

Sweepy Bekend lid

Oct 15, 2008
    934
    0
    16
    Noord Brabant
    Ik lees even mee. Mijn tweeling is vorige keer uiteindelijk met spoedkeizersnede gehaald vanwege wegvallen van hartslag met persen van mijn eerste zoontje.
    Ik moet nu nog wachten op verslag uit het ziekenhuis waar ik ben bevallen. Dan kan de gyn pas zeggen of ik het mag proberen of niet. Ik wil zelf heel graag op natuurlijke manier proberen, vooral omdat ze ks uiteindelijk onder volledige narcose was.

6. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ik ben van mijn tweede ook vaginaal bevallen. Eerste keer een spoed ks na een bevalling van 28 uur, niet vorderende ontsluiting. Nu met 37 weken ingeleid vanwege toxicose. Eerst balloncatheter ingebracht. Daar nachtje mee in geslapen. Niets van gevoeld overigens. Volgende ochtend had ik voldoende ontsluiting om de vliezen te breken. Toen infuus met weeën opwekkers. En ik had binnen vijf uur volledige ontsluiting! Nog 40 min persen en toen had ik mijn dochter op mijn buik, fantastisch gewoon. Ik had geen pijnstilling, maar dag was ook echt niet nodig. Deze weeën deden zoveel minder pijn dan de eerste keer. Ben er ook nog goed vanaf gekomen met een klein scheurtje met 1 hechting.
    Ik vind het echt fantastisch om mee te mogen maken en echt duizend maal beter dan een ks. Had me dat van te voren niet kunnen indenken. Was best bang om uit te scheuren en andere narigheid. Maar is hier dus super verlopen.

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ja. Onze dochter vindt het ook zo spannend. Ze vraagt me elke dag wanneer de baby komt.

Nou ja. We zullen zien.
    Morgen hebben we weer een controle bij de gyn. Ik zal nu ook weer mijn 'angsten' kenbaar maken. De vorige week was bij een arts-assistent.

Ik heb zo nu en dan wel wat 'last' van een soort weeën. Maar nog niet te vergelijken met de weeën die ik bij mijn dochtertje had.
    Ik denk dan ook dat het voorweeën zijn, of indalingsweeën.

8. cook

cook Bekend lid

Jan 17, 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    hoi ,
    hier ook eerrste geboren met keizersnee met 38.6 wegens stuitligging. vond het verschrikkelijk had twee weken koorts wond sprong open door niezen (hooikoorts) mocht pas na twee weken naar huis. en had niet het gevoel dat het mijn kind was toen ze het zeiden. pas toen ik het vast had.

de tweede zou ook met een ks geboren worden want deze lag in een dwarsligging. drie dagen voor de ks kwam ik op controle bleek hij gedraaid te zijn en lag dus goed. was alleen niet ingedaald maar dat was geen probleem.
    aangezien inleiden met gel niet mocht besloten ze om staafjes in te brengen die gaan groeien en dan de baarmoedermond openen. ik kwam . ik kwam dus twee dagen later aan in ziekenhuis me helemaal voorbereid op de staafjes. en kreeg toe te horen dat ikal 4 cm ontsluiting had zonder weeen of pijn. en mijn vruchtwater werd gelijk doorgeprikt. toen werd ik aan een infuus gelegd en werden mijn weeen versterkt.
    ik kwam om 8:00 sochtends aan. de gyn was bezig een tweeling op de wereld te brengen dus moest wachten. hij kwam om elf uur bij ons toen zijn we dus gestart met 4 cm . 16:00 had ik pas 4,5 cm dus was niet blij. mijn man zei ik ga ff de auto verplaatsen aangezien dit nog heel lang gaat duren. hij was nog niet de kamer uit of ik kreeg een weeen storm.
    tien minuten later kwam hij terug . ik stuurde hem gelijk om de gyn te gaan roepen. die kwam gelijk en terwijl hij aankwam lopen keek hij vanaf een afstandje en zei nou iets is onderweg naar buiten want zie en hoop zwart haar.
    ik raakte helemaal in paniek. want het was net nog 4,5 cm en nu was er opeens al haar. moest toen wachten mocht absoluut niet persen. ff later mocht ik persen en om 16:55 kwam na drie x persen mijn zoontje op de wereld.
    en ik had echt zoiets van was dit het? ik vond het veel beter dan de ks ondanks dat de weeenstorm echt geen pretje was. maar gewoon het kindje er zelf uit persen en dan direct op je buik krijgen . je vergeet gewoon alles wat je daarvoor voelde.
    ik vond het prachtig. en hoop dat ik deze x ook weer natuurlijk kan bevallen.

groetjes

9. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Wat fijn dames, dat er ook zo'n hoop positieve verhalen zijn! Ik ben vanochtend op controle geweest bij de gyn en ze zei dat niets een natuurlijke bevalling in de weg zit/staat (vooralsnog) maar dat - mocht ik willen - een KS bespreekbaar is. Ik heb dus echt de keuze, en dat vind ik wel heel fijn...

Voorlopig ga ik me richten op een natuurlijke bevalling, dat lijkt me qua herstel toch echt wel het fijnste en handigst met straks 2 ukkies.
    Maar mocht ik nog meer last van mijn bekken krijgen, of het mentaal straks niet meer redden, dan is het fiijn te weten dat ik een KS kan aankaarten.

Ik heb vanaf nu elke week controle in het zh.

10. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

Aug 14, 2008
    2,101
    1
    36
    Fijn om te horen dat je zelf enigzins de keuze hebt.
    Ik ben ook erg nieuwsgierig naar een natuurlijk bevalling en alle lichten staan op groen om het dit keer mee te gaan maken. Denk jij weleens na over de wond.. de risico's daarvan? Grappig, we lopen op een dag na helemaal gelijk!
    Spannend he!

Ik heb vandaag een boel spulletjes ingeslagen, voor de vluchttas en nog wat voor het kamertje. Alle kleertjes zijn gewassen dus deze week ook lekker de kast inrichtend. Op de een of andere manier wilde ik vandaag echt alles halen wat ik nodig heb.. was moe en dacht, even liggen kan geen kwaad!! Manlief werken en dochterlief naar kdv dus even liggen kan nu maar nee.. ik wilde toch perse alles hebben.. Ik voel nu ook best vaak wat steekjes/speldenprikken/krampen.. Vind het wel spannend want dat is voor mij echt helemaal nieuw gezien de eerste met een geplande ks kwam!!

Wat ik wel een voordeel vond voor onze geplande ks was; ik hoefde niet te wachten, wist wanneer we konden gaan en wat er die dag ging gebeuren. Nu... wachten op wat komen gaat.

Las pas iets over de slijmprop... ook geen idee hoe dat zal zijn. Ik weet wel dat ik altijd erg bang ben geweest om bloed te zien in m'n zwangerschap. (omdat we nog voor onze dochter een mk hadden met een week of 9 zat die angst er wel in) Gelukkig deze zwangerschap nauwelijks angst daarvoor gehad maar die slijmprop... ben benieuwd wat dat inhoudt, hoe het eruit ziet, of ik zal schrikken.
    Ach.. alles loopt vast anders;)

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wist je dat de risico's van de wond heel erg meevallen? Ja, als het mis gaat, dan gaat het gigantisch mis, maar 0.4% van de littekens scheurt tijdens een volgende bevalling. Statistisch gezien voor mij dus niet iets om bang voor te zijn.

Wbt de slijmprop; ik ben bij mn dochter wel zelf begonnen met bevallen. De slijmprop verloor ik over het weekend. Vies dik slijm met een rode veeg er doorheen. Voelde het echt in slierten uit me komen en met afvegen zaten er dikke klodders aan het papier. Na het weekend scheurden mn vliezen, dat voelde echt als een "Pang" in mn buik en toen werd mn ondergoed nat. Dat deel heb ik dus wel zelf gedaan, evenals 18 uur weeën. Maar de persfase dat lijkt me heel spannend!

12. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ik ben die hele slijmprop nooit niet tegen gekomen ;)

13. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

Aug 14, 2008
    2,101
    1
    36
    Ja ik weet dat de kans van scheuren wond klein is maar natuurlijk heb ik weer 2 van die klote verhalen in m'n omgeving gehoord... :$ Maar goed, mij is verteld dat ze je goed in de gaten houden bijv. tijdens de weeen. Tussen de weeen door moet je voldoende rust hebben en in principe even pijnvrij zijn. Wanneer je dan een hele heftige pijn blijft houden, is dat een teken dat het litteken onder flinke druk komt te staan, aldus de gyn. Maar wanneer je pijnbestrijding zou krijgen, zou je denken dat je die pijn dus niet voelt en de artsen dus niet aan je kunnen zien dat je daar last van hebt. Nou zei hij; die pijn als het litteken op scheuren staat, die voel je zelfs door een ruggenprik heen :(:$:(
    Ik dacht ook er iets ingebracht werd waardoor je de druk van de baarmoeder in de gaten kunt houden maar volgens mijn gyn doen ze dat alleen als ze denken dat er iets niet goed is... Hmm, ze zullen vast wel weten wat ze doen. In eerste instantie dacht ik, dat doe maar mooi; de druk in de gaten houden van de baarmoeder maar als hij zegt dat het niet gebruikelijk is en alleen wordt gedaan als ze het niet vertrouwen...

Ik laat het ook maar op me afkomen maar soms dan ga je denken he..;)

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Oej dat helpt niet mee nee, als je negatieve ervaringen in de omgeving hebt gehoord! Ik probeerde me juist maar te troosten met die 0.4% en het feit dat 2 schoonzussen van me na hun keizersnee nog meerdere vaginale bevallingen hebben gehad.

15. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    hier ook positieve ervaring :) daniel werd ks door niet verder indalen/ontsluitingsstop/meconiumhoudend vw. Maar bij lydia ging alles goed en had alleen 3 haarscheurtjes op schoomlippen

16. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

Aug 14, 2008
    2,101
    1
    36
    Ik doe mee en 'troost' me ook met jouw verhaal van je schoonzussen!! Hebben we veel meer aan. :)
    Had jij ook een geplande ks gehad of niet? Als je uiteindelijk een spoedks hebt gehad dan weet je wel al wat weeen zijn natuurlijk en wat je een beetje kunt verwachten, dat lijkt me dan ook een voordeel toch?? Ik ken dat allemaal niet!

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Mag morgen naar de gyn. Ik zal eens vragen of ze de toestand van het litteken ook kunnen 'meten' tijdens de bevalling.

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Spoed keizersnee, meconiumhoudend vruchtwater en na 18 uur wee opwekkers van 4 naar 6 cm ontsluiting gegaan. Toen KS gekregen. Maar de weeën waren heel vervelend; kort en heftig, te kort en te heftig, dus ik verkrampte er helemaal op. Hoop nu op een spontane bevalling zonder opwekkers.

Mn ene SZ heeft 5 kinderen gekregen waarvan de middelste met een KS. Andere SZ heeft 4 kinderen waarvan de oudste en de jongste KS. Dus het kan gelukkig wel :D ( Ik hoop dat ik 't bij 2 hou... )

19. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

Mar 29, 2010
    2,389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Tegen mij zeiden ze gisterern ook dat ze de wond goed in de gaten gingen houden, maar hoe ze dat dan precies gaan doen, ben ik eigenlijk vergeten te vragen ;) Het scheelt misschien dat ik een rotnacht achter de rug had en blij was dat ik uberhaupt mijn bed uit kon komen en naar die afspraak had kunnen gaan... :) Maar in mijn beleving zijn de verhalen die jij kent ook écht horrorverhalen hoor!!

Wat betreft weeen: ik vond ze ook erg hevig, en verkrampte daardoor helemaal. Als ik wel eens op tv een programma zie waarbij een vrouw ligt te puffen omdat ze weeen heeft (en dan ook van die real life programma's hoor, dus geen romantische films) dan zie ik die vrouw een beetje puffen en moeilijk kijken en dan zegt ze dat de weeen zo heftig zijn.... En dat zit ik vol verbazig te kijken :$ want zulke weeen zou ik ook wel willen ;) Wat ik bedoel; maak je niet te druk over die weeen! Ik ken ook verhalen van vrouwen die een beetje buikpijn hadden en al op 6 cm bleken te zitten! Dus laat het gewoon over je heen komen.

20. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

Feb 15, 2009
    617
    0
    0
    Ik begreep dat ze de toestand van het litteken niet zo zeer kunnen meten maar dat de toestand van de baby maatgevend is. Als het litteken zou scheuren, heeft de baby daar meteen last van. Vandaar de constante controle dmv het CTG en (als je al wat ontsluiting hebt) de sonde op het hoofdje van de baby. Omdat ik vanwege de ruggenprik een catheter had, hielden ze m'n urine ook in de gaten. Als daar bloed in zou komen, zou dit een aanwijzing kunnen zijn voor een te hoge druk.

Share This Page