Positieve ervaringen borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door dingotje, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dingotje

    dingotje Lid

    3 mei 2010
    20
    0
    0
    Begeleidster buitenschoolse opvang
    Izegem
    Hallo iedereen,

    Wij willen graag zwanger worden en ik zou graag borstvoeding geven maar heb eigenlijk al meer negatieve ervaringen gehoord dan positieve ervaringen.
    Heeft er iemand een positieve ervaring met borstvoeding??
    Ik heb wel wa vragen maar iemand met negatieve ervaring reageert er anders op dan iemand die een goeie ervaring gehad heeft.
    Is er iemand die me kan helpen?

    Alvast bedankt iedereen
     
  2. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoe positief wil je het hebben? :D:D:D:D
     
  3. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    ik wou net zeggen!
    zeg het maar!

    hier een super start gehad. wel wat kloven maar na 2 wken was dat ook over.tanden krijgen heb ik niet als lastig ervaren.
    onder tussen geeft in ons zoontje al 15 maanden bv en we stoppen nog steeds niet.
     
  4. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hier ook fantastisch!

    Zoontje hapte gelijk, geen kloven.
    Wel spruw gehad. Pijnlijk, maar niet onoverkomelijk.
    Na negen maanden weer op m'n oude gewicht, ook een voordeel. En emotioneel heeft het zó veel voordelen. Het lichaam en de psyche van een vrouw zijn ervoor gemaakt om na een zwangerschap borstvoeding te geven tot het kindje goed zelf vaste voeding kan eten.
    Ik moest Jens erg vaak voeden (tot 5 maanden zo'n 10 keer per etmaal) maar vond het eigenlijk altijd heerlijk. De nachtvoedingen zijn zwaar, maar weet je, nu krijgt hij moedermelk uit een flesje, en ik gaf liever de borst 's nachts hoor, zó praktisch! Je wordt toch wel wakker als je kind wakker is, of je nou een fles of een borst geeft.

    Zelfs nu ik (door omstandigheden) alle voedingen kolf zie ik de voordelen er nog van in.

    Mijn kindje aan de borst vond ik prachtig, heerlijk. Ook zwaar, maar om je kindje groot te brengen moet je offers brengen, iets wat sommige moeders over het hoofd (willen) zien.
     
  5. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Hier ook een positief verhaal. Vanaf het begin ging het erg goed. Wel met tepelhoedje gaan voeden maar het ging echt als een trein. En makkelijk is het ook nog eens, geen gesleep met flessen enzo. En als hij moest huilen legde ik hem even aan en klaar was het (een troosttietje noemden we dat hier). Met 8 weken ging de nachtvoeding er al uit. Een prachtige tijd is het borstvoeding geven...zo bijzonder!
     
  6. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier ook super! Geen problemen. Julia is nu 5 maanden en ik geef haar 5 keer per dag de borst. Ik wil tot 6 maanden borstvoeding geven en dan afbouwen tot alleen 's ochtends en 's avonds de borst, verder kv. Waarom.....door mijn werk moet ik 3 dagen kolven en hier heb ik een hekel aan.
    borstvoeding is het beste voor je baby! Echt waar!
     
  7. Devy

    Devy Fanatiek lid

    23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    - Na de kraamtijd (iets verkeerde begeleiding in het ziekenhuis) heb ik nooit meer een kloof gehad.
    - Ik heb nooit een borstontsteking gehad, nooit spruw gehad.
    - Mijn productie is nooit te weinig geweest (wel eens getwijfeld in het begin, maar de dames hier hebben mij goed ondersteund).
    - Kyra geniet ontzettend van de borstvoeding, en ik geniet als ik mijn meisje zie genieten. Kyra zegt nog niet veel woordjes, maar tietie (mijn borsten) is er één van. Ze zingt zelfs een ode aan mijn borsten. Dan gaat het van tiiieeeeeetiiieeee, tieetieee, tietie, tiieeeetiieee en zo voor een halve minuut lang. Ze doet er ook een erg leuk dansje bij! :D
    - Het is een ontzettende goede bron van troost. Als Kyra echt pijn heeft dan is het zo weer goed als ze eventjes aan de borst mag. Ze heeft dan nog wel pijn/ongemak maar omdat ze zich zo geborgen voelt is het huilen zo over.
    - Kyra heeft allergieën/eczeem en ik hoef me nooit af te vragen of het minder erg geweest was als ik geen bv had gegeven.
    - Het is erg makkelijk. Ik heb terugverlangd naar de periode dat Kyra volledige bv kreeg. Je hoeft dan nergens aan te denken want zolang jij er bent is er altijd voedsel dat precies op temperatuur is en je kunt je borsten niet vergeten mee te nemen!

    Ik kan nog wel eventjes doorgaan, maar ik denk dat als ik alle voordelen voor mij en Kyra opnoem ik hier morgenochtend nog zit. :)
     
  8. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Borstvoeding is SUPER!

    Ik heb het allemaal gedaan. De eerste paar dagen helaas kunstvoeding moeten geven door te lage bloedsuikerspiegel van ons meisje en ze kon niet uit mijn borst drinken. Daarna heb ik een 2,5 week fulltime gekolft en het via een flesje gegeven. En sinds een ruime week geef ik nu volledig borstvoeding.
    En het is het fijnste wat er is hoor!! Geen gehannes met flessen en voeding, geen kolven op je borst, alles 10 x per dag afwassen, uitkoken... Druk maken omdat je niet genoeg voeding gekolft krijgt, of je toch niet fijn voelen bij kunstvoeding....
    Gewoon hup, kind aan de borst en drinken maar, zoveel als ze wil en het is altijd op de goede temperatuur. :D En inderdaad!!! Je kunt niets vergeten! Heeeerlijk!!
    Daarbij heb je niet voor niets melk in je borsten toch. Ik vind het ook tegen de natuur in om kunstvoeding te geven. (mijn gevoel hoor!)
     
  9. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Neus hier maar eens rond :D
     
  10. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Tja, ook ik ben helemaal blij met onze keuze voor BV...

    in eerste instantie wel kloven gehad, (maar ze hapte verkeerd aan en ik had -door omstandigheden- geen BV-cursus meer gevolgd, dus wist ik veel...
    maar die waren snel weg en toen heb ik -vanwege de aanhapproblemen- nog wel een tijdje met tepelhoedje gevoed. Met een week of 6-8 ging ze wel gewoon aanhappen en sindsdien is het zo'n gemak, BV geven! Nooit gesleep gehad met flessen, altijd voeding bij me, perfecte troost: Thirza werd er eigenlijk altijd rustig van...

    Thirza slaapt nog steeds niet door vanwege allerlei gezondheidsprobleempjes, (KMA, eczeem en oorontstekingen), maar onze kinderarts vond eigenlijk dat ze het heel goed deed voor de problemen die er spelen, (vooral het feit dat ze meestal na een voeding 's nachts gelijk weer gaat slapen. Dat schijnt bij flessen (waarbij het nadeel sowieso is dat je niet over de max heen mag) toch vaak anders te lopen, als ik de KA zo hoorde).

    Ik vond zelf de overstap naar vast voedsel eten ook wel ff wennen; ineens dat geklooi met bakjes en lepeltjes en geknoei enzo... ;)

    Nouja, gewoon echt heel fijn om Bv te geven, te weten dat je je kind het beste meegeeft dat je maar kunt geven en dan ook nog eens een hele intiem iets met je kind opbouwt, (en wat een boel moeders er ook van zeggen: dat heb je echt niet met KV en flesjes!!! (Waarmee niet gezegd dat dat dan dus 'slechter' of 'minder' is. Het is alleen wel echt veel minder intiem. Zo niet voor jezelf, dan in ieder geval wel voor je kindje).

    Verder zou ik vooral zeggen: gewoon gaan proberen: als het niet loopt, kun je altijd overstappen op KV. Andersom als je toch spijt krijgt dat je geen BV bent gaan geven, is een stuk ingewikkelder, zo niet onmogelijk....
     
  11. missmamsie

    missmamsie Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ook ik heb gelukkig een goede ervaring met bv., van begin af aan ging het meteen super en het heeft pas in mand 6 twee dagen een beetje pijn gedaan, maar dat was ook niet langer als een minuut per voeding. Wel heb ik geleerd dat er een beetje aanpassingsvermogen bij komt kijken, omdat ik mijn oudste fles heb gegeven en dat toch anders is (lees: geen clustervoedingen, sneller doorslapen). Maar ik geef nu nog steeds bv, bijna zeven maanden en ik ben er trots op! Nooit gedacht dat het mij zou lukken (door allerlei negatieve verhalen), maar ik ben blij dat ik mijn hart gevolgd heb en veel mooie momenten rijker!
     
  12. missmamsie

    missmamsie Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Eerlijkheidshalve wil ik er wel bij zeggen dat ik dus wel loop te klooien met flesjes uitkoken, kolven, bang zijn om niet genoeg melk te hebben... Maar dat komt omdat ik werk en ik niet zo heel veel gekolfd krijg en mijn zoontje best grote flessen drinkt als ik er niet ben (210 tegen een kolfbeurt op het werk van gemiddeld 150 cc). Maaarrr... ik heb het er allemaal voor over! En het grootste gehannes is alweer achter de rug nu hij naast bv ook bijvoeding krijgt en niet meer compleet afhankelijk is van mijn opbrengst.:)
     
  13. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier was het bij allebei de kinderen de eerste 10 weken hard aanpoten, vooral bij de jongste, omdat die de borst niet goed kon pakken. Dus ik was in de weer met tepelhoedjes, nakolven, vingervoeden.

    Maar ik zag het als een langetermijnsinvestering. Want wat is 10 weken nou op 2 jaar? En toen ze het eenmaal konden liep het allemaal perfect en konden we ongelimiteerd genieten van alle gemakken van bv.
     
  14. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben ook helemaal voor borstvoeding, maar het begin met Mirre was lastig: pijnlijk, kloofjes en ik kreeg het Syndroom van Raynaud aan mn tepels (maar dat is vrij zeldzaam geloof ik ;)). Allemaal geen rampzalige dingen maar doet dus wel pijn.

    Verder was ik heel erg onzeker en dat maakte het ook lastig. maar ik denk niet dat flesvoeding daarin had geholpen omdat ze dan waarschijnlijk altijd de helft van haar fles had laten staan ... maakt ook onzeker ;)

    Bij Tobe ging het van een leien dakje, echt genieten! Maar ook bij hem had ik last van 'aanhap-pijn' ik denk de eerste week.
     
  15. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Flesjes uitkoken moet je veeeeeel vaker doen met flesvoeding ;)

    En dat kolven is inderdaad geen hobby, maar ach ... staat mijlenver boven het gemak van met name de nachtvoedingen: hup shirt omhoog en drinken maar :D, allemaal in halfslaap en huppetee weer terug in het mandje.
     
  16. sunnybaby

    sunnybaby Bekend lid

    19 jan 2009
    599
    0
    0
    Hier ook een positivo :)

    Ik ging eerst voor de 6 maanden, toen voor de 7, toen voor de 9 en heb nu geregeld dat ik nog ff door mag blijven kolven tot hij 1 is :D.

    De eerste weken is ff aanpoten, maar ook met kv blijft dat gewoon een pittige periode. En daarna vind ik bv echt veel makkelijker. Ik heb v.a. ca 6,5 tot 7,5 maand een flesje kv gegeven rond 15:00, omdat ik 2x kolven te ingewikkeld vond worden (ik had net een nieuwe baan). Ik ben toen nog maar 1x gaan kolven en verving die voeding dus door kv. Mijn zoontje stopte prompt met doorslapen toen hij kv kreeg... Hij kwam 's nachts de gemiste bv inhalen, blijkbaar vond hij kv niet echt tellen. Groot voordeel van bv vind ik's nachts dat je geen flesjes hoeft te gaan opwarmen en ook niet hoeft te gaan rekenen of ze niet teveel krijgen. Bij kv kan dat namelijk en bij bv eigenlijk niet.

    Inmiddels hoeft hij om 15:00 geen flesje meer en geef ik daardoor weer volledige bv. Die maand dat hij ook kv kreeg kon ik het goed vergelijken. Wij gingen toen ook op vakantie en toen vond ik kv echt lastiger. Op de hotelkamer flesjes omspoelen en laten drogen, kv klaarmaken en op warmen in de meegenomen flessenwarmer.
     
  17. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Zie Renske's groeicurve en appelwangen. Ik ken juist helemaal geen negatieve verhalen... wel mensen die problemen hebben en het toch graag willen. Dat had ik zelf ook, erge hyperlactatie, rommelige voedingen, heelveel pijn door stuwing, etc. Maar: een blakend gezonde baby, heerlijk getuttel aan mijn borst (oh, het is zo speciaal en intiem), en een trotse mama die vol heeft gehouden ;)

    Het is het beste voor je kindje, je hebt het altijd bij je (niet dat ik nou zo makkelijk in publiek voed, maar toch), het is divers van smaak afh. van wat jij eet, dus went je kindje ook aan verschillende smaken... eh... need I say more? :D
     
  18. Flipper2288

    Flipper2288 Actief lid

    21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Ik kolf zelf full time (door omstandigheden, had het graag anders gezien) en ook al begin ik het nu een beetje zat te worden (maar toch doorgaan....)
    het is me zo ontzettend waard. Mijn meisje is zo gezond. Ze heeft een dagje de snuffels gehad en verder niets. Ze is zo gezond als een visje. Natuurlijk weet je niet 100% zeker of dat aan de borstvoeding ligt, maar ik hoef het me niet af te vragen.

    leuk topic trouwens, grappig om iedereen zijn positieve verhalen te lezen.
     
  19. Dragonfly

    Dragonfly Niet meer actief

    Hier ook een positieve borstvoedster :D.

    Zoon deed het in de verloskamer meteen al goed en nog steeds!! Ik heb eigenlijk nog nooit ergens last van gehad, alleen een keer bijna ontsteking (maar dat is met een sisser afgelopen) en mijn zoon heeft inmiddels 6 tanden en wil nog wel eens bijten.
    Geen cursus gedaan or what so ever. Gewoon blind erin gestapt met het idee, ik zie wel waar het schip strand. Nou, hij vaart nog steeds!!

    In het begin wel de onzekerheid die denk ik iedere moeder wel heeft: krijgt ie wel genoeg, komt ie niet te vaak, moet ik hem wakker maken voor een voeding, enz.

    Het kolven, tja, dat hoort er nou eenmaal bij. Maar daarmee zorg je wel dat je kind het allerbeste krijgt ook wanneer jij even niet in beeld bent.

    Ik ben zo blij dat ik het geprobeerd heb. Het is echt super. Het kan altijd en overal!! Ideaal.

    Moet alleen wel af en toe akelige opmerkingen pareren, maar ook daar wordt je handig in! ;)
     
  20. dingotje

    dingotje Lid

    3 mei 2010
    20
    0
    0
    Begeleidster buitenschoolse opvang
    Izegem
    mercikes iedereen voor de vele reacties.
    Als het zover is zal ik het proberen lukt het niet dan kan ik naar flesjes overschakelen en moek geen spijt hebben dat ik het niet geprobeerd heb.
    Nogmaals bedankt voor de vele reacties.
     

Deel Deze Pagina