We hebben mijn schoonouders gevraagd op ons zoontje te passen tijdens de bevalling. Mijn moeder zal weer bij de bevalling aanwezig zijn. Nu heb ik het dromerige beeld van de eerste keer dat mijn oudste de baby zal zien. Dat lijkt mij heel speciaal en ik wil dat graag met zn viertjes als gezin delen. Bij de eerste mochten mijn schoonouders vlak na de bevalling (1.5 uur later ofzo) al langs komen om hem te bewonderen. Nu wil ik eigenlijk mijn man vragen ons zoontje op te halen en met hem naar het ziekenhuis te komen voor de eerste kennismaking. Zij zullen dan dus later moeten komen. Heel normaal zul je zeggen. Maar nu komt het.. mijn schoonouders zijn best aanwezige mensen. Ze zullen beledigd zijn als ze niet samen met Mn zoontje mee mogen naar het ziekenhuis. Vooral ook omdat mijn moeder daar wel al is. Op zich mogen ze wel mee komen maar willen we het moment graag met elkaar beleven. Maar Zij zijn helaas geen mensen die uit zichzelf even op de gang blijven wachten of zich netjes achteraf opstellen. Zij zullen meteen de aandacht oppakken en samen met zoontje naar Mn bed toe lopen. Mn zoon is ook erg op mn schoonmoeder gericht dus zal zich ook aan haar vast gaan klampen. Als we zelf vragen even te wachten zullen ze beledigd zijn ben ik bang. Het zijn erg aanwezige maar ook wel weer lieve mensen.. Om een lang verhaal kort te maken... hoe ging dat bij jullie? Hoe hebben jullie dit gedaan? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen en tips. Het houdt me toch bezig! Dank alvast!
Niet echt tips. Mijn ouders wachtten gewoon even beneden en kwamen 5 minuutjes later naar boven (meer heb je niet nodig onze peuter was er vrij snel weer klaar mee haha) Dus ja als het jullie wens is en je verwacht niet dat ze het zelf doen zit er maar 1 ding op: toch dat gesprek aan gaan!
Duidelijk aangeven wat jullie wensen zijn. Communicatie is echt het belangrijkste. Anders afspreken dat je schoonouders met jullie zoontje naar het ZH komen en dat je man/partner hen in de ontvangsthal opwacht. Zij gaan koffiedrinken en je man neemt jullie zoontje mee. Na de koffie kunnen zij dan jullie tweede komen bewonderen Evt zou je ook nog je moeder kunnen vragen om even de gang op te gang zodra jullie oudste er is?? Zodat het echt een momentje voor jullie vieren is.
Zo gaan wij het ook doen. Met mijn schoonouders nog niet over gehad. Ik heb mijn man wel gevraagd of hij dat wil aangeven als hij zijn ouders belt. Man wacht mijn schoonouders op in de koffiecorner van het ziekenhuis, neemt onze oudste mee en na kopje koffie kunnen mijn schoonouders ook mee. Ik denk idd dat we niet lang nodig hebben met een dreumes van 1jaar en 9mnd. Succes!
Wij hadden mijn zus gevraagd om op te passen en ik wist zeker dat ze zou wachten op de gang als we dat wouden maar dat kon ik echt niet. Was heel blij haar te zien. Ik heb gevraagd of ze het moment van kennismaken wil filmen. Het was 5 min en klaar...veel te veel indrukken voor de 1e dus zo romantisch is t echt niet. Maar je moet het wel echt vragen want je vult het nu al voor ze in. Misschien zijn ze in deze wel heel schappelijk. Ik zou wel vragen je moeder ook de ruimte te verlaten als je zoontje komt kennis maken. Zo stoot je je schoonouders zeker niet voor t hoofd. Dus dan wachten ze allemaal maar even op de gang.
Dank voor de reacties! Ik kan inderdaad het beste het gesprek aan gaan met ze en het luchtig brengen. wellicht denken ze heel makkelijk. Zo niet, ons kind onze wensen Het scheelt denk ik al als mijn moeder met hen wacht in de koffiecorner. Dan voelen ze zich niet gepasseerd. Het moment zelf zal idd niet te fantastisch zijn en het loopt altijd anders dan je denkt. Toch wel fijn dit dan al uitgesproken te hebben.
Ik zou vragen of je man en je moeder je schoonouders en dreumes beneden opwachten. Kan je moeder tijdens de koffie even met je schoonouders kletsen terwijl jullie even met zijn vieren zijn. Wel zou ik dit van te voren toch duidelijk communiceren met je moeder en schoonouders!
Snap het niet helemaal, ze mogen wel op je zoontje passen tijdens de bevalling maar ze mogen zelf een poos later pas komen kijken. Denk dat ik mij gepasseerd zou voelen. Vind het logisch dat je een momentje samen wil met je zoon en man( dit kan je ook gewoon even communiceren naar je schoonouders) maar om nou te zeggen tegen je schoonouders van bijv jah morgen mogen jullie komen kijken vind ik ver gaan. Wat zijn nou ff 5 min dat ze misschien even om het hoekje kijken na jullie moment. Maar goed zo denk ik erover. Mijn idee is dat je schoonouders ook supertrots en nieuwsgierig zijn en zo lief om op te passen.
Hier heeft mijn man dochter en schoonouders de volgende ochtend opgehaald. (1.00 uur bevallen). Schoonouders gingen even boodschappen doen terwijl wij rustig de tijd met ons vieren hadden. Ze begrepen dit prima.
Volgens mij zegt TO nergens dat de schoonouders niet meteen na de kennismaking met zijn viertjes mogen komen?! Ik snap heel goed dat ze dit wil en dat het niet fijn is dat gelijk de kamer vol staat. Echt het toverwoord is communiceren!
Zoals eerder gezegd: vraag je moeder inderdaad dan ook even beneden te wachten. Beetje rot als jouw moeder er wel bij mag zijn en je schoonouders niet. Na jullie momentje kunnen ze dan allemaal naar boven komen om jullie wondertje te zien.
Ehm.. nergens staat te lezen dat ze pas de volgende dag mogen komen... ook zij zijn vlak na de geboorte welkom net als bij de oudste. Het gaat ons alleen even om dat ene momentje samen. Mijn schoonmoeder is nogal aanwezig en eist vaak de aandacht op en is niet iemand die snapt om even gepaste afstand te houden. Op dat moment wil ik dat even niet en even met zn 4en zijn. Wil niet zeggen dat ik mijn schoonouders niet waardeer. In Tegendeel zelfs!
Dit is idd voor ons de beste oplossing. Uiteraard zijn we trots en willen we daarna zo snel mogelijk de baby aan onze naasten laten zien. Maar sommige dingen wil je samen delen als gezin. Mijn moeder kan dan mooi een bakkie met ze doen Simpele oplossing en stom er zelf niet aan gedacht te hebben.
Maar dat kan je dan toch ook gewoon even zeggen tegen ze. Ik zou mij er niet te druk om maken als je vanuit je hart spreekt is het toch goed en houden zij er vast wel rekening mee.
Hier wil ik t zo doen; als t overdag is: dat ze met onze dochter naar t ziekenhuis komen en schoonouders even 5 min wachten voordat ze binnen komen. Wil graag met zn 4en weer vertrekken. Als t snachts is onze dochter laten slapen en in de ochtend komen. Gewoon zeggen wat jij/jullie willen. Mijn schoonouders zouden t liefst snachts dochter uit bed halen en met gierende banden naar ons toe komen super lief maar anders heb ik een chagrijnige dreumes in huis. En toen onze eerste dochter geboren werd was ik net gehecht. Lag in mn blootje en overal bloed toen zij kwamen en dat vond ik niet onwijs fijn
Ik zou ook idd je moeder met je schoonouders laten wachten totdat de oudste kennis heeft gemaakt. Met de geboorte van de 2e was er op mijn man na alleen ziekenhuis personeel aanwezig. Opa's en oma's mochten pas komen bewonderen als we de volgende dag weer thuis waren. Mijn oudste logeerde bij mijn schoonouders en mijn man heeft haar zelf opgehaald om kennis te maken met haar zusje. Mijn schoonmoeder kwam mijn oudste later weer ophalen. Mijn man heeft toen in zijn trots haar ook even bij de baby laten kijken. Ze is misschien 10 minuten in het ziekenhuis geweest voor ze weer naar huis ging met de oudste. Achteraf was ik heel blij met mijn keuze om geen bezoek te willen in het ziekenhuis want ik voelde mij echt niet tof. Niemand heeft erover gemopperd dat ik dat zo wilde.
Beval je poliklinisch? Geen optie dat jullie oudste thuis de baby voor t eerst ziet? Dat je man hem zelf ophaalt en je je schoonouders een uur later uitnodigt? Of dat je zelf boven in bed ligt, je man de deur opendoet en met de oudste naar boven gaat? De rest volgt daarna. Ook veel beter voor je oudste om hier een gezinsmoment van te maken.
Ow daar kn ik ook al zo tegenop zien. Onze oudste is om 3:00 geboren, dus lekker de hele nacht en ochtend gehad voordat m'n schoonouders op bezoek kwamen. En m'n vader en zusje kwamen ook mooi pas smiddags. Dus lekker rustig kunnen opstarten. Nu gaat de oudste naar m'n schoonouders, en zoals ik er nu naar kijk wil ik m'n zoon wel snel bij me hebben, hij hoort er gewoon bij, maar heb helemaal geen zin dat m'n schoonouders dan ook al langs komen. Die mogen mooi een paar uur later komen. Maar ik weet zeker dat ze van m'n man best even mogen komen kijken. Maar dat gaan we nog wel even bespreken zodra we specifieke afspraken gaan maken over halen/brengen en logeren enzo. Stiekem hoop ik nog steeds dat de weeen beginnen als ik zoon naar bed heb gebracht, snachts thuis beval en zoon overal doorheen slaapt.
Echt ja,... ik ook... Hier ook poliklinisch bevallen van de 3e, rond 23.30 naar huis gegaan. Ouders/schoonouders via telefoontje op de hoogte gesteld. Zijn van beide kanten nuchtere mensen die niet direct in de auto springen maar snappen dat we zelf ook willen gaan slapen. Oudste (toen 6) sliep bij vriendin. Die heeft hem `s morgens niet naar school gebracht maar rond koffietijd meegenomen naar huis, even beneden gewacht tot hij kennis gemaakt had met zijn broertje en daarna zelf een bakkie meegedronken. Mijn ouders arriveerden toen ook net, ik geloof dat mijn schoonouders pas de volgende dag kwamen, maar dat weet ik niet meer precies (moeten ruim anderhalf uur rijden). Ging heel natuurlijk zo.