Isolatie verlengen?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Vinexkindje, 8 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Hallo,

Mijn zoon van 9 jaar had op dinsdag 1 februari een positieve zelftest. Hij heeft vervolgens klachten gekregen van hoofdpijn en verkoudheid. Op zondag 6 februari was hij klachtenvrij dus ik ging ervanuit dat hij op woensdag 9 februari weer naar school kon, keurig op de 8e dag.

Alleen.... komt hij vandaag 8 februari ineens weer heel erg verkouden zijn bed uit! Echt erg snotterig. Kan je nadat je klachtenvrij bent weer opnieuw klachten krijgen en moet hij nu dus zijn isolatie gaan verlengen? Of kan het ook zijn dat hij een gewone verkoudheid heeft opgelopen (zijn zusje is stik- en stikverkouden en al tig keer negatief getest). Kan ik dat uitsluiten met een zelftest? Of is het gewoon pech gehad en wachten totdat hij weer opnieuw klachtenvrij is?

Help! ;)

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.006
    14.669
    113
    Vrouw
    Lastig hè. Ik weet zulke dingen ook niet goed. Maar ik kan me voorstellen als hij dus morgen op snotverkouden aankomt op school dat ze daar ook denken: die is nog ziek.
    Je zou een zelftest kunnen proberen. Zelftesten geven eerder een negatieve uitslag dan pcr.

Ik denk dat ikzelf mijn kind thuis zou houden.
    Maar je kunt ook de GGD hier over bellen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij klachten is de quarantaine 14 dagen. Isolatie vind ik zo’n vreselijk woord. Alsof je in een gesticht opgesloten zit;)

Biny vindt dit leuk.
  4. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Haha, het is ook een stom woord maar voor mij is quarantaine iets preventiefs, dus als je geen corona hebt en dat heeft (had?) hij wel dus ja...

Maar jij zegt dus dat je 14 dagen moet aanhouden, ook als je al klachtenvrij bent geweest tussendoor?

Anouk2005 vindt dit leuk.
  5. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Mja, de GGD bellen heb ik niet zulke goede ervaringen mee haha. Het is echt net wie je treft en heb ook echt een verkeerd advies gehad eerder.

Maar je hebt ook wel gelijk dat ik hem misschien maar gewoon thuis moet laten. Bij twijfel niet gaan, zeg maar.... Maar ik kan de zelftest nog proberen!

Zxcvb en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik zou hem nog even thuis houden en dan per dag even aankijken. Niet fijn, aan de andere kant: die paar dagen kunnen er meestal ook nog wel bij. En als je echt snip verkouden bent voel je je meestal ook niet echt fijn, kan hij nog even rustig aan doen ( en niet de hele klas aansteken met verkoudheid).

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Er is een quarantaine check, heel handig!

https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/

Maar in de basis zo uit mijn hoofd: minimaal 7 dagen quarantaine na een positieve test en minimaal 2 dagen klachtenvrij. Dus hoe zoontje zou nog 2 dagen thuis moeten blijven als hij na vandaag niet meer snottert.

Testen heeft geen zin. Er is corona. Gaat er alleen om of hij nog besmettelijk is

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Volgens mij moet de quarantaine dan verlengd worden ja, dacht ik van de week gelezen te hebben (ik ben zelf positief op dit moment).

Doe voor de zekerheid anders even hier de quarantainecheck: https://quarantainecheck.rijksoverheid.nl/
    Wel er even aan denken dat je de vragen invult gekeken vanuit je zoon natuurlijk!

9. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Nou, die check heb ik ook niet veel aan, ik kan invullen wanneer mijn klachten begonnen zijn, 12 dagen geleden, en dan is het resultaat: we kunnen geen advies geven omdat de klachten te lang geleden begonnen zijn... daar schiet ik veel mee op dan:rolleyes:

Mapje vindt dit leuk.
  10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.006
    14.669
    113
    Vrouw
    Het is 24 uur klachtenvrij.
    Dat was hij, tot hij weer opnieuw begin te snotteren.
    Daarom is het zo lastig. Is het dan toch nog coronagerelateerd? Of is het toch een verkoudheid? Opgepikt doordat zijn weerstand nu laag is.

12 dagen geleden begonnen zijn klachten? Na 14 dagen mag je uit quarantaine, ongeacht of je nog klachten hebt. Ze gaan er vanuit dat je dan niet meer besmettelijk bent.
    Dan zou ik hem dus nog 2 dagen thuishouden en dan weer naar school laten gaan. Zo zit jij safe.

11. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ja, precies, dit is mijn twijfel! Mijn zus is op dinsdag uit quarantaine gegaan en is donderdag ook stikverkouden geworden maar dus niet opnieuw in quarantaine gegaan want klachtenvrij geweest en geen corona meer. Omdat mijn zoon nu net op de laatste dag klachten krijgt, was hij niet al vrij en zouden we moeten verlengen terwijl dit echt nieuwe klachten zijn, net zoals bij mijn zus. Maar anderzijds wil je natuurlijk ook niet diegene zijn die de regels aan zijn laars lapt... Maar hij zit al zo lang thuis (daarvoor klassenquarantaine, juf ziek etc)

Zxcvb vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja zou ik wel doen en dan niet nu weer 14 dagen erbij maar alles bij elkaar

13. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Dit ging over mijzelf.
    Zoontje zou vrijdag weer mogen als hij klachtenvrij is maar dat wacht ik nog even af.

Zxcvb vindt dit leuk.
  14. Sopje1234

Sopje1234 Bekend lid

30 okt 2018
    828
    534
    93
    Hij mag omdat zijn positieve test al meer dan 7 dagen geleden is, uit quarantaine als hij minimaal 24 uur klachtenvrij is. Als hij dus vanaf vandaag (dinsdag) vanaf half 12 's ochtends geen klachten meer heeft, mag hij dus morgen (woensdag) om half 12 's ochtends uit quarantaine. 14 dagen na zijn positieve test (15 februari) mag hij sowieso uit quarantaine, ook al is hij snipverkouden.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Ik zou hem lekker thuis laten. Hier kregen we van de GGD te horen 7 dagen + 24 uur klachtenvrij met een maximum van 14 dagen, dan mocht je eruit ongeacht of er nog klachten waren.

Ik zou er dan voor kiezen om hem lekker thuis te houden tot maandag en dan weer lekker naar school. Je hebt het weekend erbij zitten en de woensdag wat vaak een halve dag is. Dan maandag weer naar school en niemand die er wat van kan zeggen als hij dan nog verkouden is want je hebt je netjes aan de regels gehouden.

Veer3 vindt dit leuk.
  16. Veer3

Veer3 Bekend lid

15 dec 2013
    805
    16
    18
    Precies dit!

En mijn zoon had Corona in november en dat ging echt op en neer met de klachten, maar uiteindelijk toch de 14 dagen max. in quarantaine geweest. Dan is het virus sowieso uitgeblust.

17. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier helaas bij mijn dochter hetzelfde gehad als jouw zoontje.
    Dochter had na de test klachten als hoofdpijn en buikpijn, maar was totaal niet verkouden. De klachten waren na 5 dagen al weg, alleen op dag 6 werd ze wakker met een snotneus. En bij haar is het dan gelijk echt ontstoken, groen vastzittend snot, ze is helaas heel vaak en ook langdurig verkouden in de winter. En ondanks dat ik niet het idee had dat het met corona te maken had, maar er later bij is gekomen nadat ze al klachtenvrij was, moest zij toch de 14 dagen in quarantaine blijven (na overleg met de GGD). Ze gaven ook als uitleg dat alles wat uit je lichaam komt (snot, griep, overgeven etc) als besmettelijk gezien moet worden en dat daarom dan die max 14 dagen gelden. Hier heeft ze dus helaas uiteindelijk echt 14 dagen in quarantaine gezeten, ze is nu sinds gisteren weer (nog steeds met een snotneus) naar school toe.

18. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Ik heb inmiddels besloten om inderdaad maar voor de zekerheid te kiezen en hem thuis te houden. Heel jammer aangezien hij al zoveel thuisgebleven is maar goed, op een heel mensenleven maken die paar dagen ook niet meer uit ;) Duimen dat hij snel klachtenvrij is. Bedankt allemaal voor het meedenken, fijn om er even hier over te kunnen sparren en mijn gedachten op een rijtje te zetten.

Baileyy, Zxcvb en Juul75 vinden dit leuk.
  19. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Bij ons hetzelfde. Ik sprak iemand bij ggd (en niet een collecteren medewerker dus ik hoop dat de info klopt). Maar die zei dat vaak dit virus nog even oplaait als het bijna uit je lichaam is. Dat ze dat nu veel horen. Dat mensen beter lijken te zijn en dan opeens nog weer klachten krijgen. Met als gevolg dat dus sommige mensen helaas al uit de quarantaine zijn gegaan.
    Had ik zelf ook namelijk. Zaterdag hele dag absoluut klachtenvrij. En ruim na 24 uur zondagmiddag zomaar opeens weer hoesten en keelpijn en stem iets kwijt. Maandag zou ik weer gaan werken, maar dus door die klachten toch maar quarantaine verlengd.

Dus in jullie geval lijkt me dat hetzelfde hoe naar dan ook..

Deel Deze Pagina