hoi dames, ik ben 37 weken zwanger van mijn tweede kindje en wil borstvoeding gaan geven. hebi k bij de eerste niet gedaan. nou bedacht ik me net moet ik dan extra vit. k geven of welke vit nog meer??
Kleine tip.. neem gelijk vitamine k van davitamon.. ik had eigen merk van kruidvat en dan moest ik 18 druppels geven om aan de juiste ug te komen.. die hoeveelheid is veranderd.. Bij davitamon is dat 5 druppels!
De vitamine D olie van Davitamon heeft geen smaakje. Die op waterbasis smaakt naar anijs en van de kruitvat naar sinaasappel. Wij hebben de olie dus (overigens wel gewoon vit K van de kruitvat hoor en maar iets van 7 druppels ofzo uit mijn hoofd? Samen met de 10 voor vit D was dat trouwens nog een heel gedruppel maar goed)
Ja precies..en Davitamon is de enige die dat al veranderd heeft.. Ik heb ook vitamine D van de Kruidvat, lekker smaakje, anders tuft meneer het uit.. Het schijnt ook dat als je aan een merk begint, dat je die wel altijd moet gebruiken. Als je bijv. geen kruidvat in je stad/dorp hebt en je koopt het incidenteel bij het shoppen in een grote stad.. dan moet je dat daar blijven kopen.. Ofzo.
vitamine K gebruik je maar heel kort, tot ze 3 maanden zijn toch? ik heb in elk geval het flesje niet opgekregen met één kindje (zelfs niet met 2 kindjes, maar dat was dus met het oude advies). met dat bijkopen valt het dus wel mee. geldt wel voor vitamine D, maar goed, hoe erg is het om ergens in de 4 jaar dat je het gebruikt over te stappen naar een ander merk? Bij 2 jaar ging ik sowieso over van druppels naar pilletjes.
Ja klopt met vit K, dat was ik vergeten. Advies is sinds feb geloof ik en ben halverwege niet overgestapt naar de nieuwe dosering (die vind ik wel héél veel hoger ook trouwens ) Had ook genoeg aan één potje. @ Fruity: Vitamines zijn toch vitamines zou je zeggen? Maar goed, geloof dat TS wel antwoord heeft
Waarom zou je niet op een ander merk kunnen overstappen? Waarschijnlijk heb ik aan mn huidige flesje vit. K niet genoeg voor drie maanden aangezien ik 25 druppels per dag moet geven (naas de 10 van de vit. D). Ik was wel van plan om op een ander, beter gedoseerd merk over te gaan stappen maa nu lees ik dat dat dus niet kan... Graag hoor ik waarom dat niet zou kunnen.
even offtopic: weet iemand waarom je eigenlijk vitamine k moet geven? En dan niet wat het doet, want dat weet ik: voor de bloedstolling. Maar de oorzaak dat er in bv een tekort zou zijn? Las op borstvoeding.com over vitamine D: Omdat aan kunstvoeding vitamine D is toegevoegd en borstbaby's het advies krijgen extra vitamine D te gebruiken, kan de indruk ontstaan dat moedermelk onvoldoende vitamine D bevat. Moedermelk bevat wel degelijk vitamine D. We kunnen aannemen dat de natuur het zo bedoeld heeft en dat het niet een vergissing van de evolutie is. Ehhhhh... is het niet simpelweg zo dat we vroeger de hele dag in de brandende zon met onze blote bastjes over de savanne holden? En dus veel meer vitamine D aanmaakten? En dat de evolutie zich nog niet heeft aangepast aan onze kantoorbanen? In plaats van dat er een "bedoeling" achter zit?
@fafa: Toen we nog de hele dag op de savanne renden, werden we misschien 40 jaar oud. De evolutie heeft nog niet door dat wij inmiddels graag een jaar of 80 oud hopen te worden, en dat onze botten dus zolang mee moeten. Ik kies ervoor het advies te volgen om vitamine D bij te geven (of dit nu via druppels, pilletjes of KV is). De natuur heeft het allemaal nog niet door, dat ons leven er echt wezenlijk anders uit ziet dan in de tijd dat het menselijk genoom zich heeft ontwikkeld. Waarom we meer vit K nodig hebben dan de natuur ons toebedeelt weet ik niet zo goed. Maar ik denk dat wij inmiddels op zo veel punten ingrijpen t.o.v. de natuur. Ik heb in elk geval beide zwangerschappen foliumzuur genomen, dat is voor mijn gevoel net zoiets. @maartje: ik zou niet weten waarom je niet over zou kunnen op een ander merk. Gewoon doen dus, is mijn suggestie. (ben met vit. D al een paar keer overgestapt)
@bri: ik zeg ook niet dat ik géén vitamine D slik en aan mijn meisje geef . Ik vind het juist een rare redenering van borstvoeding.com: omdat we nú een x hoeveelheid vitamine D in onze borstvoeding hebben zitten, zou dat de "bedoeling" zijn van de natuur, terwijl ons leven er voor 99% van onze evolutie heel anders uitzag. Met een levensstijl die ervoor zorgde dat we 10 keer zoveel vitamine D hadden. Die hoeveelheid zal dan meer "de bedoeling" zijn. Dus het lijkt alsof bv.com ontkent dat we nu een tekort aan vit D hebben, terwijl ik denk dat dat wel degelijk het geval is... en dat moeten we kunstmatig aanvullen dus. Maar ik vroeg me af of er ook zo'n soort verklaring te vinden was voor het tekort aan vitamine k.
Zoals ik heb begrepen kan je gewoon de dosering aanhouden van wat er op de verpakking staat, omdat de samenstelling is verandert. Het is verhoogd omdat onderzoek heeft uitgewezen, dat er een verband bestaat tussen wiegendood en de hoeveelheid vitamine K. Het bleek dat in scandinavische landen babies meer vitamine K kregen en dat daar minder wiegendood was. Dit kon dan terug gehaald worden dmv hersenscans en de doorbloeding van de hersenen. Ik weet geen exacte cijfers enzo, maar heb het volgens mij gelezen in de ouder van nu... @Fafa: Dat vroegen wij ons dus ook af....de natuur heeft zoveel dingen zo goed geregeld, waarom dit dan niet...
Geven jullie het trouwens ook langer dan 3 maanden? Vitamine K dan. Vitamine D adviseren ze volgens mij wel een paar jaar...
@fafa: onze conclusie was ook het zelfde (de natuur en onze levensstijl komen niet meer overeen), maar de redenering een klein beetje anders, of in elk geval aanvullend. Ik denk ook dat wij gemiddeld genomen een vitD-tekort hebben, en dat dit deels komt doordat we veel minder buiten komen dan vroeger, en deels doordat we nu véél ouder worden dan vroeger. De mensen op bv.com die schrijven dat er genoeg in BV zit omdat het natuurlijk is, vergeten die twee dingen volgens mij. Over vitamine K weet ik gewoon niet zo veel. Wat doet het precies, hoe maken we dat normaal gesproken aan, waarom werkt dat niet goed genoeg? Ik vind het dus wel een interessante vraag die je stelt. @mamavanjuul: ik heb vit. K toen 3 mnd gegeven, omdat dat het advies was. Ik wist niet eens dat je nu veel meer moest geven, dus misschien is de duur ook wel veranderd zonder dat ik het wist. vit. D is tot 4 jaar.
Ik heb K 3 maanden gegeven, D is tot 4 jaar (maar alleen extra geven als je onder bepaalde hoeveelheid kunstvoeding geeft en altijd bij borstvoeding). STom he eigenlijk, dat we dat spul gewoon geven aan onze baby's zonder precies alles te weten. Ik doe het dus ook gewoon hoor. Ik begreep trouwens dat een teveel aan vitamine D uitgeplast wordt maar een teveel aan vitamine K ook weer gevaarlijk kan zijn? Misschien toch leuk om nog eens uit te zoeken (bij een eventuele tweede )
Ja inderdaad Al moet wel heel eerlijk toegeven dat ik het niet echt heel consequent heb gegeven... het zat niet echt in mijn systeem waardoor ik het regelmatig vergeten ben...... Ja, bij de oudste vroegen ze ook of ze wel peutermelk kreeg. Nou nee, dat vind ik zo'n commerciele boel. Kreeg ik vroeger ook niet. Nou, dat was goed voor de vitamine A en D. Dan koop ik die druppels wel. Ga geen peutermelk aanschaffen. Juul drinkt hier bijna een liter melk per dag!