Niet te vroeg testen? Ter info!

Discussion in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' started by Mrs Hair, Dec 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Dames,

Onderstaande puur ter info! Ik ben zelf een fan van vroeg testen, voor mijn vorige zwangerschap steeds gedaan. Wat in dit artikel beschreven wordt, heb ik (denk ik) meegemaakt. Dat zet het vroeg testen voor mij wel even in een ander perspectief.

Niet te vroeg testen!

Extra gevoelige (20 mlU/mL HCG) zwangerschapstesten

Met de extra gevoelige (20 mlU/mL HCG) zwangerschapstesten kun je vanaf 4 dagen voor je volgende te verwachten menstruatie testen of je zwanger bent. Door deze extra gevoeligheid kan het zwangerschapshormoon hCG al 4 dagen voor je menstruatie of NOD worden opgespoord met de test. Je hebt dus al enkele dagen eerder de zekerheid (meer dan 99%) of je zwanger bent!
    Het is van belang op te merken dat het te vroeg testen (meer dan 4 dagen voor de te verwachten menstruatie) valt af te raden. Veel zwangerschappen (60%) eindigen voortijdig. Als je dan toch test met een "ultra gevoelige test" en ongesteld wordt, lijkt het net of je een miskraam hebt gehad (vals positieve uitslag). Toch is dit geen valse of foute uitslag omdat de zwangerschap officieel nog in het 'subklinische' stadium was. De huidige gebruikte term door medici is "biochemische zwangerschap".
    Een zeer groot gedeelte van de zwangerschappen wordt door verschillende oorzaken afgebroken in de eerste paar weken na de bevruchting. Het testen eerder dan 4 dagen voor je volgende eerste menstruatie dag levert daarom vaak een teleurstelling op.
    Ultra gevoelige (10 mlU/mL HCG) zwangerschapstesten

Zwangerschapstesten met een gevoeligheid van 10 mlU/mL hCG (6 dagen voor de volgende menstruatie) worden door medici en huisartsen met een goede reden afgeraden. Op de eerste plaats is de kans op afbreken van de zwangerschap nog erg groot, meer dan 60% in de eerste paar dagen na de bevruchting. Daarnaast is het zo dat een niet zwangere vrouw een hCG niveau heeft tussen 0 mlU/mL en 10 mlU/mL. Deze"ultra" of "extra vroege" zwangerschapstesten kunnen dus een vals positief resultaat (zwanger) geven. Er worden zelfs testen aangeprezen die al een positief resultaat zouden kunnen geven 7 dagen na de mogelijke bevruchting. Medisch gezien (biochemische zwangerschap) wordt er dan nog niet van een "echte" zwangerschap gesproken. Dergelijke testen zijn zeer bedenkelijk en de teksten hierover ernstig misleidend.

Gewone (25 mlU/mL HCG) zwangerschapstesten

De gangbare zwangerschapstesten met een gevoeligheid van 25 mlU/mL kun je gebruiken vanaf de eerste dag van het uitblijven van je menstruatie. Volgens sommige aanbieders zijn de testen met een gevoeligheid van 25 mlU/mL in staat om 4 dagen voor je NOD een zwangerschap aan te tonen. Dit berust op een misverstand. Daarnaast zijn er "nieuwe" testen op de markt met een gevoeligheid van 12.5 mlU/mL. De testen worden (zeer verwarrend en absoluut onjuist) ook aangeprezen om 4 dagen voor je ongesteldheid betrouwbaar te kunnen gebruiken. Voor een betrouwbare vroege bepaling of je zwanger bent is 20 mlU/mL de enige medisch verantwoorde ondergrens!

BRON: hcg hormoon als je zwanger bent

2. Esther15

Esther15 VIP lid

Apr 20, 2006
    7,918
    7
    38
    thuis
    aha.....dan weet ik dat ook weer.....wist ik al maar niet zo uitgebreid. Hoe dan ook, niet testen voor nod dus.......weet niet of dat lukt, maar dan ben ik gewaarschuwd hahahahaha

3. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Wat voor mij vooral 'nieuw' is, is dat je pas officieel zwanger bent vanaf 20 mlU/mL. En dat je altijd al HCG in je lijf hebt... Ik heb gelezen dat KV 2v5 detecteert vanaf 8mlU/mL. Als dat waar is (weet ik niet zeker), dan detecteert KV 2v5 dus mogelijk het normale HCG-gehalte.

4. Esther15

Esther15 VIP lid

Apr 20, 2006
    7,918
    7
    38
    thuis
    Ik wist wel dat er een `minimum` was, maar wist niet precies hoeveel dat was. Dus toch weer wat geleerd.

5. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    En dat betekent dat het credo 'een streep is een streep' niet per sé altijd waar is. Een héle lichte 'tuurstreep' hoeft dus niet per sé op een zwangerschap te duiden.

Als het mij lukt, bespaar ik mezelf het turen toch ook maar in het vervolg, en ga ik netjes wachten tot m'n NOD :D

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Officieel ben je volgens het ZH pas zwanger als je een hcg van 25 in je bloed hebt..

Dit kan dan in je urine idd 20 zijn.. ( die schijnt zeker in het prille begin lager te zijn dan bloed )

Ik heb gelukkig makkelijk oordelen test nooit voor nod.. Zelfs niet op nod :D

7. chachake

chachake Actief lid

Feb 12, 2008
    333
    0
    0
    Ik wil toch graag even vermelden dat de meeste zwangerschapstesten (volgens mij toch) het minimumbereik vermelden op hun testen.

KV 2voor5 heeft (of had) een veel grotere gevoeligheid dan 20 mIu/ml. Dit weet ik door de bloedtesten die ik heb gehad!

8. lely27

lely27 Niet meer actief

ik heb puur uit nieuwsgierigheid vandaag (4 dagen voor nod) gestest met een gewone zwanger&kids test.. 20 mlU
    Maar hij was met avond urine positief.. dus mag ik er dan vanuit gaan dat t voorlopig goed zit?

9. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

in principe niet aangezien je (na mijn idee, weet niet hoe jouw yclus is) best vroeg getest hebt en er dus volgens de tekst nog geen sprtake is van een zwangerschap

10. lely27

lely27 Niet meer actief

Ik zou een cyclus van 24 dagen hebben deze maand.
    Vandaag (3 dagen voor mn NOD) is hij nog een beetje duidelijker
    Ik zit dus qua dagen na ovulatie en NOD dicht bij elkaar, omdat die cyclus zo kort is..

11. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik denk dat je dus vooral voorzichtig moet zijn met héle lichte streepjes, van testen ver voor NOD, die niet donkerder worden.

Share This Page