Hoi meiden, Sinds twee weken zit ik in een follikeltracing-traject. Vanmiddag om 13.30 had ik een afspraak. Rond half 1 voelde ik een beetje gerommel, gister en de rest van de week alleen maar witte ovulatie testen gehad. Ik dacht ik doe er gewoon een voordat ik ga en dan kan ik ook vragen hoe het zit. Knalpositief!!! Had ik niet aan zien komen. Normaal loopt deze altijd netjes op. Mn ei is nu 17 mm, bms weet ik eigenlijk niet, maar was afgelopen maandag al netjes 7mm. Ze zei dat het vroeg was om nu al een positieve test te hebben, maar het kan best dat mn eitje nog een beetje doorgroeit en morgen of overmorgen springt. Is dit niet te klein, 17mm? Maandag weer terug en dan gaan ze kijken of het eitje weg is, dan kan ik volgende week meteen laten prikken op progesteron. Aan de bak straks..
Een eicel is rijp als je follikel minimaal 17 mm is. Dus dat is prima. En een follikel groeit na de LH-piek nog door totdat 'ie springt. Vaak komt er dan nog wel 2-4 mm bij. Want je eisprong is 24-48 uur na de piek en hij groeit zo'n 2 mm per dag. Helemaal goed dus! Succes!
Oh goed nieuws!! Fijn, dank je. Is het trouwens normaal dat je dan pas over 4 dagen weer terug moet komen om te kijken of de grootste follikel/eitje weg is? Monitoren ze niet hoe groot hij daadwerkelijk wordt, voordat hij echt springt?
Het is sowieso niet standaard om te kijken of hij gesprongen is. Op een echo kun je dat niet altijd duidelijk zien. Er kan bijvoorbeeld een barstje in de achterkant van een follikel komen, waardoor de eicel naar buiten gaat. Op de echo zie je dat niet, waardoor het lijkt alsof er nog een follikel zit. Dan denk jij dat je eisprong nog niet geweest is, terwijl dat wel zo is. Hier wordt gemonitord totdat een eicel rijp is en hij op springen staat. Daarna worden er geen echo's meer gemaakt, omdat het niet zoveel zegt. Een eisprong komt op het juiste moment als je follikel ten tijde van de eisprong tussen de 17 en 28 mm zit. De daadwerkelijke grootte doet er niet zo toe als je binnen die grenzen zit. Je hebt al een positieve ovulatietest gehad, dus dan zul je zeker binnen die normen zitten. Je zit nu op 17 mm en als je je eisprong hebt, zo rond de 19-21 mm. Om bevestiging te krijgen of je daadwerkelijk een goede eisprong hebt gehad, kun je 5-7 dagen na de vermoedelijke eisprong je progesteron laten checken. Is deze waarde minimaal 20-30, dan was het een goede eisprong. Je kunt 10-18 dagen na je eisprong ongesteld worden.
Ik mocht met eitje van 18mm Pregnyl zetten, dan lijkt 17 mij ook prima om op springen te staan. Zooo extreem nauwkeurig kunnen ze nu ook wee niet meten denk ik... Succes en veel plezier alvast vanavond!
Bedankt voor de super duidelijke, uitgebreide uitleg. Heel fijn, maakt alles een stuk duidelijker! Dank je, straks maar eens gezellig maken als ons kleine druktemakertje in bed ligt